• Anonym (H)

Får man automatiskt sämre resultat på kub pga ålder?

Ska snart göra kub och oroar mig lite då jag är 40,får man alltid sämre resultat bara för man är äldre eller spelar det ingen roll?

• Svar på tråden Får man automatiskt sämre resultat på kub pga ålder?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (H) skrev 2022-07-06 09:43:23 följande:

Ska snart göra kub och oroar mig lite då jag är 40,får man alltid sämre resultat bara för man är äldre eller spelar det ingen roll?

Det tror jag inte. Däremot får fler äldre sämre resultat som grupp, men det betyder inte att alla får sämre. 
  • Anonym (Jodå)

Jo, är rätt säker på att en av parametrarna i värdet du får av testet är åldersberoende. Din vikt spelar också roll, har jag för mig.

• Anonym (Ja)
    Anonym (H) skrev 2022-07-06 09:43:23 följande:

Min barnmorska sa att åldern drog ner resultatet. Vid min första graviditet var jag 31 och hade högsta resultat på alla. Vid min andra var jag 35 och fick ett sämre (men fortfarande mycket bra) resultat. Barnmorska förklarade då att bland annat ålder drog ner resultatet per automatik. 
  • Anonym (H)

Ok tack för svar. Första barnet är en ivfgraviditet och då drogs svaret också ner pga det .Detta är dock ingen ivf.

• Anonym (Elin)

Man har sämre utgångsläge eller vad man ska säga, precis som någon skrev så är ålder en parameter.
    Liksom vikt.
    Men därmed inte sagt att man inte kan få 1:20 000 som 40+, det är inte så beräkningen fungerar. Utan totalen kan ändå visa på låg sannolikhet om allt annat ser bra ut.

Vi fick 1:700 senast, då var jag 36. Ålder och dåliga värden på blodprov var det som drog ner värdet sa den barnmorskan, medan barnets mått mm såg finfint ut. Födde frisk bebis.

• Anonym (S)

Fick till mig att ålder, BMI och tobaksvanor kunde dra ner. Var själv senast 25 år, BMI 20,5, och har aldrig rökt eller snusat. Blodprovet såg bra ut, nackspalten var tunn. Jag fick bästa resultat.

• Anonym (NN)

Gäller viktens betydelse både i övre och nedre spannet? Får man sämre resultat för man är lite överviktig eller underviktig? 

När börjar åldern påverka markant så man får sämre värde?

• Anonym (S)
    Anonym (NN) skrev 2022-07-06 10:29:07 följande:

Gäller viktens betydelse både i övre och nedre spannet? Får man sämre resultat för man är lite överviktig eller underviktig? 

När börjar åldern påverka markant så man får sämre värde?

Övre - övervikt och fetma påverkar resultatet negativt. Man har kunnat se att överviktiga kvinnors ägg lättare skadas = ger ökad risk för bl.a. kromosomfel, men man har inte sett det hos underviktigas ägg.

Börjar påverka resultatet efter 25, sedan efter 30, markant efter 35. Ser allt annat bra ut, däremot, kan det väga upp.

Värt att komma ihåg är att det är en sannlolikhetsbedömning. Ungefär som oddsen att slå en 1a en gång i rad om du slår en tärning är högre än att slå en 1a 6 gånger i rad.
  • Anonym (Hjärta)

Jag fick 1: 20 000 när jag var gravid vid 39 år, så nog kan man få bra resultat som äldre! Men åldern är en parameter som räknas med, även om blodprov och nackspalt väger tyngre.

• Anonym (NN)
    Anonym (S) skrev 2022-07-06 10:35:39 följande:
    Övre - övervikt och fetma påverkar resultatet negativt. Man har kunnat se att överviktiga kvinnors ägg lättare skadas = ger ökad risk för bl.a. kromosomfel, men man har inte sett det hos underviktigas ägg.

Börjar påverka resultatet efter 25, sedan efter 30, markant efter 35. Ser allt annat bra ut, däremot, kan det väga upp.

Värt att komma ihåg är att det är en sannlolikhetsbedömning. Ungefär som oddsen att slå en 1a en gång i rad om du slår en tärning är högre än att slå en 1a 6 gånger i rad.
    Bra att veta då man precis passerat 35. Att man inte ska måla fan på vägen för man är 35+ . 
  • Anonym (Gravid)

Blir 45 i år, har haft bebis med trisoimi 13 innan (valde att avsluta efter rul) är från Asien. 
    Fick låg sannolikhet på kub så man behöver inte få dåligt bara för äldre. 

• Anonym (Gravid)
    Mascaraklumpar skrev 2022-07-06 18:33:02 följande:

BMI och rökning används bara som justering av värdena medan ålder och tidigare barn med kromosomavvikelser påverkar själva riskberäkningen, tror jag.

Hela algoritmen finns här (appendix 2) om någon orkar läsa. 

https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1080/00016340902859299

Fast det kan ju inte helt stämma, då borde jag ju fått hög sannolikhet då jag både har ålder och tidigare foster med kromosomavvikelse. 
  • Mascaraklumpar
    Anonym (Gravid) skrev 2022-07-06 22:02:04 följande:
    Fast det kan ju inte helt stämma, då borde jag ju fått hög sannolikhet då jag både har ålder och tidigare foster med kromosomavvikelse. 
    Skummade bara algoritmen snabbt och det är min tolkning. Jag menar naturligtvis i tillägg till de tre undersökningarna. 
  • Fliselisan

Jag valde att inte göra KUB av den anledningen utan gjorde ett NIPT som vi bekostade själva, för att slippa oron över dåliga siffror. NIPT är mer exakt.

• Anonym (Liv)

Det stämmer inte. Jag var gravid och överviktig vid 40 års ålder och fick jätte fina resultat på KUB

Inga som helst avvikelser och ett friskt barn senare.
Svar på tråden Får man automatiskt sämre resultat på kub pga ålder?