Får man automatiskt sämre resultat på kub pga ålder?
Ska snart göra kub och oroar mig lite då jag är 40,får man alltid sämre resultat bara för man är äldre eller spelar det ingen roll?
Ska snart göra kub och oroar mig lite då jag är 40,får man alltid sämre resultat bara för man är äldre eller spelar det ingen roll?
Jo, är rätt säker på att en av parametrarna i värdet du får av testet är åldersberoende. Din vikt spelar också roll, har jag för mig.
Ok tack för svar. Första barnet är en ivfgraviditet och då drogs svaret också ner pga det .Detta är dock ingen ivf.
Man har sämre utgångsläge eller vad man ska säga, precis som någon skrev så är ålder en parameter.
Liksom vikt.
Men därmed inte sagt att man inte kan få 1:20 000 som 40+, det är inte så beräkningen fungerar. Utan totalen kan ändå visa på låg sannolikhet om allt annat ser bra ut.
Vi fick 1:700 senast, då var jag 36. Ålder och dåliga värden på blodprov var det som drog ner värdet sa den barnmorskan, medan barnets mått mm såg finfint ut. Födde frisk bebis.
Fick till mig att ålder, BMI och tobaksvanor kunde dra ner. Var själv senast 25 år, BMI 20,5, och har aldrig rökt eller snusat. Blodprovet såg bra ut, nackspalten var tunn. Jag fick bästa resultat.
Gäller viktens betydelse både i övre och nedre spannet? Får man sämre resultat för man är lite överviktig eller underviktig?
När börjar åldern påverka markant så man får sämre värde?
Gäller viktens betydelse både i övre och nedre spannet? Får man sämre resultat för man är lite överviktig eller underviktig?
När börjar åldern påverka markant så man får sämre värde?
Jag fick 1: 20 000 när jag var gravid vid 39 år, så nog kan man få bra resultat som äldre! Men åldern är en parameter som räknas med, även om blodprov och nackspalt väger tyngre.
Blir 45 i år, har haft bebis med trisoimi 13 innan (valde att avsluta efter rul) är från Asien.
Fick låg sannolikhet på kub så man behöver inte få dåligt bara för äldre.
BMI och rökning används bara som justering av värdena medan ålder och tidigare barn med kromosomavvikelser påverkar själva riskberäkningen, tror jag.
Hela algoritmen finns här (appendix 2) om någon orkar läsa.
https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1080/00016340902859299
BMI och rökning används bara som justering av värdena medan ålder och tidigare barn med kromosomavvikelser påverkar själva riskberäkningen, tror jag.
Hela algoritmen finns här (appendix 2) om någon orkar läsa.
https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1080/00016340902859299
Jag valde att inte göra KUB av den anledningen utan gjorde ett NIPT som vi bekostade själva, för att slippa oron över dåliga siffror. NIPT är mer exakt.
Det stämmer inte. Jag var gravid och överviktig vid 40 års ålder och fick jätte fina resultat på KUB