Inlägg från: Anonym (Tvillingmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmamma)

    Omskärelse

    Gullvivor skrev 2022-07-06 17:12:04 följande:

    Är väl bättre att göra det så tidigt som möjligt så bebisen inte minns det senare.


    Nej, det normala är naturligtvis att inte göra det alls.
  • Anonym (Tvillingmamma)
    Gullvivor skrev 2022-07-06 18:36:47 följande:
    Det är inte sjukt bara för att du anser det. I slutändan gör föräldrar det de anser vara bäst för sina barn och så ska det vara sålänge man inte bryter mot lagen.
    Så om Sverige förbjöd omskärelse skulle alla som tillämpar denna primitiva sedvänja sluta?
  • Anonym (Tvillingmamma)

    Omskärelserna går ner i USA. Kritiken mot ingreppen ökar. Det görs inte längre slentrianmässigt eller vad man ska kalla det. Ca 80 procent av alla vuxna amerikanska män är omskurna, men bara ca 60 procent av alla pojkar.

  • Anonym (Tvillingmamma)
    Gullvivor skrev 2022-07-07 08:22:53 följande:
    Och jag vet många som är omskurna och omskär sina söner också så uppenbarligen är det inte ett stort problem för dem. 

    Jag har väl inte bestämt vem som ska onanera eller inte? Det är upp till var och en. Du skrev det dock som ett argument till varför omskärelse är dåligt och jag anser inte att man ska låta bli (om man nu vill omskära) bara för att det kanske påverkar onanin i framtiden då man inte måste onanera. 

    Vad som är dumt är att avsiktligt påverka den sexuella förmågan negativt, utan medicinska skäl. Det handlar inte om att man "måste" onanera, det handlar om att göra ingrepp i en annan människas kropp. Inte låta den välja själv. 

    Men förhuden fyller även andra funktioner. Den skyddar ollonet. Givetvis klarar man sig utan förhud, men den bör inte tas bort i onödan. Det finns mycket vi klarar oss utan, som inte tas bort för det.

    Många omskurna män får sexuella problem när de blir äldre, som män med förhud inte får i samma utsträckning. Det finns forskning på detta. Den minskade känseln i ollonet, som ibland till och med kan vara en fördel när de är yngre, ställer till det för dem i medelåldern och på äldre dar.

    Sen förväntar jag mig inte att du ska förstå något av detta, när du skriver som du gör om spädbarns rättigheter samt tydligen umgås i kretsar där omskärelse fortfarande praktiseras och ses som normalt. Men andra kanske läser och tar till sig.

  • Anonym (Tvillingmamma)

    Att icke-medicinsk omskärelse fortfarande är tillåtet i Sverige, argumenterar man med att Sverige skulle var det enda landet i världen med förbud, samt att det i så fall skulle ske illegalt, med större risker. 

    Ett legitimt argument mot detta, är ju att man resonerade likadant när Sverige - som ett av de första länderna i världen - förbjöd barnaga. Många menade även då att det aldrig skulle fungera osv. Och visst, barn får fortfarande stryk i Sverige, men det är varken lika vanligt eller socialt accepterat längre. Det ses inte som "normalt" att slå barn, det kan vara skäl för omhändertagande och det finns en stark och uppmärksam opinion mot. Trots att det fortfarande är vanligt i många andra delar av världen.

    Pga ovanstående vill Sveriges regeringar inte gärna ta i frågan om omskärelse. Det blir för jobbigt, för mycket står på spel politiskt. Frågan om barnaga var möjligen lättare när det begav sig, det fanns kanske en större opinion mot, trots invändningar från olika håll. Det fanns heller inga barnmisshandlande grupper som kunde dra på sig offerkoftan eller hänvisa till religionsfrihet eller annat.

  • Anonym (Tvillingmamma)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-07 09:10:52 följande:

    Svenska läkarförbundet har uttalat sig i frågan och vill helst se att omskärelse inte utförs innan barnen kan bestämma själva om de vill göra ingreppet eller ej. 


    Sedan är det en utbredd sedvänja i stora delar av världen och har starka kulturella och religiösa motiv. Därför är det mycket svårt att förbjuda. Det är inte lika allvarligt som kvinnlig könsstympning nej. Men man kan inte komma ifrån att det är ett helt onödigt ingrepp som görs för föräldrarna, inte för något behov hos barnet. 


    Kvinnlig könsstympning blev f ö inte förbjudet i Sverige  förrän 1982 och hittills har bara 2-3 st dömts för brottet. Det betyder inte att det inte är bra eller att det var ok före 1982. Det var bara svårt att lagstifta om och dessutom ett ingrepp som utförs i det tysta. 


    Både Svenska läkarförbundet, RFSU och många andra myndigheter och experter, tar numera öppet avstånd från icke-medicinsk omskärelse på småpojkar. Men regeringen vill helst inte ta i frågan. Som du skriver finns det starka krafter mot ett förbud.
  • Anonym (Tvillingmamma)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-07 09:18:50 följande:

    Nejdå, det fanns starka röster mot barnaga när det infördes också. Det togs t o m till europadomstolen för att utredas om det var ett brott mot rätten till privatliv. 


    Låter ju helt osannolikt idag. Men så var det. 


    Det visste jag inte. Att det fanns röster mot förbud ja, men inte att det togs ända till Europadomstolen.

    Då tycker man ju att samma process skulle kunna göras när det gäller omskärelse. Poängen är ju att Sverige har infört kontroversiella lagar förr, med positivt resultat och stor attitydförändring. Idag tycker få svenskar att barnaga är berättigat. Opinionen har svängt även i många andra länder.
  • Anonym (Tvillingmamma)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-07 09:21:32 följande:
    Men man vet ju inte från början vilka som kommer få problem? Det är väl klart att de negativa rösterna är oerhört viktiga. Att det ibland eller ofta går bra är inte ett argument för omskärelse. I alla andra medicinska frågor utgår man ju från vad som är nödvändigt och gör en kalkyl av risk vs nytta. Eftersom nyttan är noll (medicinskt sett) så är risken en onödig sådan. 
    Precis, det räcker med att en mindre andel omskurna män får problem (vilket redan är ett faktum), eftersom den medicinska nyttan med omskärelse är noll, dvs ingreppet är i de flesta fall helt onödigt. Man måste inte väga för och emot, som när det gäller den lilla andel småpojkar som pga trång förhud kanske måste ta bort delar av förhuden.
  • Anonym (Tvillingmamma)
    Gullvivor skrev 2022-07-08 10:27:22 följande:
    För att onani i sig inte är något bra och man borde ägna sig åt viktigare saker som ungdom istället för att falla för satans frestelser. 

    För att det är ett påbud inom min religion.

    Jag svarar då som jag skrev ovan, att det är ett påbud enligt religionen. Och man brukar väl inte undersöka sina kompisars könsorgan? 

    Jag är kvinna har jag redan skrivit i tråden.
    Satans frestelser? Är du på riktigt? Bor du ens i ett modernt samhälle? Eller lever du i en grotta någonstans?

    Både barn och vuxna onanerar. Det är INTE skamligt eller fel. Förövrigt finns det mycket värre saker som barn och ungdomar gör, eller vuxna som du som lär ut skit.
  • Anonym (Tvillingmamma)
    Gullvivor skrev 2022-07-08 21:27:03 följande:
    Anser du att det där var ett trevligt inlägg att skriva till någon annan? Måste du blanda in påhopp för att få fram din åsikt?
    Om någon kallar onani för satans frestelser så ja. Då lever man kvar i medeltiden.
  • Anonym (Tvillingmamma)
    Anonym (Grodan) skrev 2022-07-10 08:09:11 följande:

    Standard även i USA det snurriga landet.


    Det minskar i USA. Majoriteten av amerikanska män är fortfarande omskurna, men allt fler är det inte. Tidigare gjordes det nästan slentrianmässigt där. Så är det inte längre, det är därför det minskar.

    USA är för övrigt det enda västland där det är mer vanligt än ovanligt. I övriga västländer är det bara vanligt hos vissa minoriteter samt av medicinska skäl.
  • Anonym (Tvillingmamma)

    Och ja, det är extremt ironiskt att ett land som har gjort Barnkonventionen till lag, fortfarande tillåter icke-medicinsk omskärelse på småpojkar. Snacka om att försöka sitta på två stolar.

    Det hade varit renhårigare om regeringen hade varit ärlig och sagt: "vi prioriterar religionsfriheten", eller INTE hade gjort Barnkonventionen till lag, utan försökt implementera delar av den på andra sätt. I stället gör man som i många andra känsliga frågor. Man försöker äta kakan och ha den. Man vill inte låtsas om de målkonflikter och intressekonflikter som finns.

  • Anonym (Tvillingmamma)
    Anonym (Jadu) skrev 2022-07-10 09:54:44 följande:

    Såg att Svenska Kyrkan står bakom detta med, kanske en instans att börja jobba mot.

    Har varit kvar i kyrkan enbart pga annat jobb de gjort med krisstöd men det här får mig allvarligt att vilja gå ur.


    Då är jag ännu gladare att jag gick ur för ca 15 år sen.

    Jag har stöttat deras (och andras) sociala arbete på andra sätt.
  • Anonym (Tvillingmamma)

    Anonym XXX, de flesta primitiva och skadliga sedvänjor är redan förbjudna i Sverige, t ex är ju barnmisshandel totalförbjudet och kvinnlig könsstympning (som ju är en form av barnmisshandel) likaså.

    Flera afrikanska familjer och enstaka frireligiösa svenskar, har fått fängelsestraff samt barnen omhändertagna för sk andeutdrivning (som ofta har skadat barnen både fysiskt och psykiskt) osv.

    Men just när det gäller manlig könsstympning har man hittills gått minoriteterna till mötes och tillåter det "under ordnade former". Med argumentet att det vore värre att förbjuda. (Många skulle göra det ändå osv). Samt att det inte är skadligt att ta bort förhuden och man kan leva ett bra liv utan. Visst kan man det, men det är fortfarande - i de flesta fall - ett helt onödigt ingrepp som barnet inte har valt själv. Samt inte går att återställa.

    Haken är ju också att man aldrig skulle resonera så när det gäller annat skadligt eller olämpligt. Att det "inte går att förbjuda".

  • Anonym (Tvillingmamma)
    Guldnovan skrev 2022-07-10 14:35:34 följande:
    Nej de var jättetrevliga och jag trivdes mycket bra. Jag var ledig på helger och behövde inte följa till kyrkan om jag inte ville. Det var iofs trevligt det med och efter åt man brunch ute. Det enda som var märkligt var att sonen omskars. Jag var 20 och nöjde mig då med att berätta att det inte skedde i Sverige. 
    Delar av USA är mycket mer kristna än vad Sverige är. Jag har släktingar där, men de bor i de större kuststäderna. Där är varierar det mer, men många är inte alls särskilt religiösa. I inlandet och i Södern däremot, är det annorlunda. Många där är väldigt trevliga och gästfria, men kulturkrockarna kan bli ganska stora.
  • Anonym (Tvillingmamma)
    Guldnovan skrev 2022-07-10 14:45:15 följande:
    Ja...att bo tillsammans utan att vara gifta var omöjligt till exempel. "Om ett ogift par flyttar till vår gata  kommer vi bli utskämda allihop". Mycket märkligt....
    Håller med, det låter extremt. Att man inte "bara" kontrollerar den egna familjen, utan även lägger sig i hur grannen lever.

    De flesta mer liberala amerikaner är inte alls så, men USA är ett väldigt delat land. Det visar ju inte minst den upprivna aborträtten och vad det leder till i vissa delstater, men inte i andra. Eller Trumps framgångar framför allt i USA:s inland.
Svar på tråden Omskärelse