• hondendärkonstiga

    Barn med autism på sammanslagning

    Min son är 9 år och har autism (aspberger). Undrar hur ni andra gör med semester osv. På min arbetsplats så kör vi varannat år principen. Alltså ett år har man tidig semester, andra året har man sen o så rullar det på så. Man kan alltid önska det man vill men det är inte alltid säkert man får det. Jag har sen semester i år och därför slipper sonen sammanslagningen som sker med flera skolor. Det har aldrig varit på hans egna skola. Och de kan aldrig garantera att barnen får vara med pedagoger de känner.

    Hur i bövelen ska jag kunna med att försätta min son i den situationen nästa år? Han kommer inte klara av det. Vara på ny skola, träffa nya barn och dessutom pedagoger som inte har en aning om hur man ska bemöta honom. Har jag någon som helst rätt att kunna begära sen semester för att min son ska slippa sammanslagning? Vad fasiken ska jag göra? 
  • Svar på tråden Barn med autism på sammanslagning
  • complicit

    Du kan fråga dina kollegor men du kan inte begära. De flesta vill ju ha sen semester men har du tur kanske det finns någon som hellre vill ha tidig. Det är svårt för alla har ju önskningar, tex vill ha samma veckor som partner, inte lämna barn på annan förskola etc. Därför är ju varannat år det mest rättvisa. Men som sagt fråga, du kan inte få mer än ett nej.
    Hur har du gjort tidigare år? Kan du ta hjälp av släkt, vänner eller betald barnvakt annars? Kan sonen vara hemma själv?

  • Kodia

    Hur löste du det förra året? Har sonen ingen pappa? Några andra som kan ställa upp?
    Annars få du väl prata med chefen i god tid inför nästa sommar, och berätta om sonens svårighet, och berätta att om han behöver gå på sammanslagningsfritids så är det så stor risk att han kommer att må så dåligt att du kommer att behöva vabba, och då sätta dina kollegor i en jobbig sits.

  • Miooo

    Man har ingen rätt att få semester när det passar barnet tyvärr men du har ju alltid rätt att vabba om det behövs. En annan tanke är att du kanske kan ta ut kontaktdagar för att vara med  som en inskolning? Om ni har omvårdnadsbidrag så har ni rätt till 10 kontaktdagar per år. 

  • hondendärkonstiga

    Förra året hade jag också sen. Hade turen att få sen iår med så får nog inte sen ett tredje år i rad. Han fick diagnosen i slutet av förra året så allt är rätt nytt. Men han har ju haft symtomen på autism länge. Jag och hans pappa är separerade. Han kommer vara 10 år så hemma kanske han kommer kunna vara iofs. Tänkte inte ens på det. 

    Förrförra året så var han hos sin mormor för då hade jag tidig och hon sen. Annars finns det inga andra släktingar som kan ställa upp sådär. Jag får se helt enkelt. Lever ett år i förväg så kanske är bara onödigt att tänka på det nu :) 

  • Miooo

    Om du får omvårdnadsbidrag så har du rätt att gå ner i arbetstid till 75 procent Även efter att barnet är 8 år. Om han ska vara hemma själv så kanske det kan vara bra att göra tillfälligt så att han inte blir hemma ensam så långa dagar. Och det kanske blir krångligt för arbetsgivaren så de väljer att ge dig sen semester istället  
    På ett eller annat sätt så ordnar det sig säkert.

  • complicit
    hondendärkonstiga skrev 2022-07-06 19:10:29 följande:

    Förra året hade jag också sen. Hade turen att få sen iår med så får nog inte sen ett tredje år i rad. Han fick diagnosen i slutet av förra året så allt är rätt nytt. Men han har ju haft symtomen på autism länge. Jag och hans pappa är separerade. Han kommer vara 10 år så hemma kanske han kommer kunna vara iofs. Tänkte inte ens på det. 

    Förrförra året så var han hos sin mormor för då hade jag tidig och hon sen. Annars finns det inga andra släktingar som kan ställa upp sådär. Jag får se helt enkelt. Lever ett år i förväg så kanske är bara onödigt att tänka på det nu :) 


     


    Är han hos sin pappa något så kanske ni kan ha pojken 4 v var istället för vv tex.
    Du har ingen möjlighet att lägga semestern på mitten annars? De två sista v i tidiga perioden och de två första i sena perioden? Då blir det ju bara 2 veckor du måste lösa och det går ju kanske med 1 vecka hos mormor och 1 vecka hemma själv. 


    Men prata med arbetsgivare och kollegor! De kanske är schyssta och förstår. Men man vet ju lite hur det brukar låta och alla har sina argument varför man inte vill byta eller varför man vill vara ledig den period man ska ha.

Svar på tråden Barn med autism på sammanslagning