• Anonym (Nervös)

Hur länge ska man vänta på svar - Bröstcancer?

Hej,

Jag funderar på vad som är normal väntetid i dagsläget när det gäller besked från mammografi?

Efter att ha upptäckt en knöl i ena bröstet och varit på VC så fick jag en remiss för mammografi. Det tog ca 2 veckor att komma dit och nu har jag väntat 2,5 veckor på återkoppling. Hur lång tid ska det egentligen behöva ta?

Jag vet att de flesta knölar inte innebär cancer, men jag kan inte sluta oroa mig eftersom knölen är både hård och oregelbunden vilket verkar vara typiskt för just cancerknölar.

Kan lägga till att jag bor i Stockholms län (antar att väntetiderna kan skilja sig åt).

• Svar på tråden Hur länge ska man vänta på svar - Bröstcancer?
  • Anonym (sakheoj)

Jag fick vänta länge för det skulle, som alla såna fall, tas upp på en konferens med läkare. Minns inte exakt men det var några veckor, som dessutom fick förlängas för dom var inte helt säkra på resultatet. Satan vilken hemsk tid det var. Men det var en godartad knöl, som fick opereras bort. 

• Anonym (Annica)

Ring och kolla! Svaren på rutinmammografi brukar man ju få snabbare än så, så det har nog blivit något fel. Eller så sa de att de bara hör av sig om det är något?
    Jag upptäckte knölar för ett par år sedan. Då kom jag till VC efter ett par dagar, och ytterligare typ 4-5 dagar senare var jag på sjukhuset där de gjorde mammografi, ultraljud och tömde en vätskeblåsa (på samma besök). Detta var i Gbg.

• Anonym (Inom vårt sjukhus)

På vårt sjukhus tas alla remisser ang knöl i bröstet inom 2 veckor på bröstmottagning. Patienten kommer på morgonen för snabb läkarundersökning med bröstpalpation och anamnes, går direkt ner på mammografi, ultraljud och punktion av knöl på förmiddagen samma dag. Får preliminärt svar samma dag kl 14-16. De som har stark tumörmisstanke får vänta kvar för besked öga mot öga med läkare.

• Anonym (Inom vårt sjukhus)
    Anonym (Annica) skrev 2022-07-07 17:03:12 följande:

Ring och kolla! Svaren på rutinmammografi brukar man ju få snabbare än så, så det har nog blivit något fel. Eller så sa de att de bara hör av sig om det är något?
    Jag upptäckte knölar för ett par år sedan. Då kom jag till VC efter ett par dagar, och ytterligare typ 4-5 dagar senare var jag på sjukhuset där de gjorde mammografi, ultraljud och tömde en vätskeblåsa (på samma besök). Detta var i Gbg.

Samma här, också inom VGR
  • Anonym (Nervös)

Oj, det verkar gått betydligt snabbare för fler av er. I remissen skrev läkaren att det skulle ske enligt SVF (standardiserat vårdförlopp), vilket verkar betyda att man ska snabba på lite.

Vid undersökningen på bröstcentret fick jag dessutom bara göra mammografi, och ingen biopsi. Jag hoppas verkligen att jag kommer få göra det så att man får ett säkert svar på vad det är...

Får nog ringa imorgon!

• Anonym (Annica)

Ang. biopsi vet jag inte hur det brukar vara, men när jag gjorde det så såg läkaren på UL att det var ofarliga vätskeblåsor. En av dem läckte lite, så då tömde han den. Annars hade han bara låtit även den vara. (som de andra blåsorna/knölarna)

• Anonym (Erfaren_man)

I svensk sjukvård måste man tyvärr vara väldigt besvärlig för att få adekvat vård. Jag arbetar själv i sjukvården. 

Ring varenda dag och tjata och kräv svar, ända till de tröttnar och tar sig an dig. Du har inte tid att vänta! Det är ditt liv som står på spel, inte deras, så det ligger på dig att se till att saker sker tillräckligt snabbt. 

Ps. Sannolikt är det ofarligt, men du behöver få veta. 

• Anonym (Nervös)

Jag behövde inte ringa, för i morse ringde de från bröstmottagningen och meddelade att jag behöver komma tillbaka för ultraljud... Jag ska dit på tisdag morgon, så det blir i alla fall inte så lång väntetid tills dess.

Svar på tråden Hur länge ska man vänta på svar - Bröstcancer?