• Anonym (Kaffedraken)

    Livet har gjort en 180

    för att ni ska förstå lite av backstoryn.

    Jag har nydligen blivit dumpad av min sambo. jag har varit arbetslös ett bra tag nu (pga personliga skäl) min inkomst har bestått av A-kassa och den håller på ta slut men har ett stor spar som jag kan använda itifall att något skulle krisa som tex detta. min fråga till er är kan jag hyra en lägenhet om jag kan bevisa att jag har pengar som kan betala hyran varje månad även fast jag inte har någon stor inkomst. Har nämligen ingenstans att ta vägen. Varken vänner,familj tills jag hittat mig ett jobb å sen efter det börja leta efter en lägenhet

  • Svar på tråden Livet har gjort en 180
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hos min hyresvärd kollar de att man inte har någon betalningsanmärkning plus att de frågar om anledningen till att man vill hyra.

    Inlomst frågar de inte om. 

    Kommunalt bostadsbolag. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är olika. Det kommunala bolaget här kräver inkomstintyg men är ok med a-kassa.
    Ett annat bolag tittar bara på kreditupplysning.

    Om du inte har jobb, familj eller vänner så är du ju väldigt fri att söka överallt och då kanske det är lättare att hitta något. Sök hos privata värdar eller hyr ett rum hos någon, det funkar ju det med. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tyvärr är det upp till vardera hyresvärd så ingen här kan lova dig någonting. Hos de större bolagen kan jag nästan garantera att svaret blir nej i alla fall, försök med privata främst.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej, de flesta hyresvärdar ser inte sparkapital som pålitligt eftersom de säger att det räcker med att gå och köpa något så är de pengarna borta. Inkomt varje månad in är det enda de godkänner tillräckligt pålitlig inkomstkälla för att betala hyran.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Sålänge du inte har betalningsanmärkningar (UC) och kan påvisa regelbunden inkomst såsom A-kassa så är det lugnt hos de flest bolagen. Dock vill jag flagga att inkomstkraven kan variera. I stockholm kan de kräva att du har en månadsinkomst som motsvarar 3 månadshyror. Då är hyrorna väldigt höga generellt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    tack för alla svar. Men vet någon om man kan ansöka om bostadsbidrag för att kunna få hyra? för som sagt min a-kassa går ut denna månad och har tyvärr inte hittat mig ett jobb ännu. Bor förövrigt i de norra delen av sverige

  • Anonym (Kaffedraken)
    Haelenius skrev 2022-07-08 15:22:08 följande:

    tack för alla svar. Men vet någon om man kan ansöka om bostadsbidrag för att kunna få hyra? för som sagt min a-kassa går ut denna månad och har tyvärr inte hittat mig ett jobb ännu. Bor förövrigt i de norra delen av sverige


    Du kan inte söka bostadsbidrag innan du har ett hem och en kostnad att redovisa.
    Har du inte barn så lär du inte få bidrag.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Haelenius skrev 2022-07-08 15:22:08 följande:

    tack för alla svar. Men vet någon om man kan ansöka om bostadsbidrag för att kunna få hyra? för som sagt min a-kassa går ut denna månad och har tyvärr inte hittat mig ett jobb ännu. Bor förövrigt i de norra delen av sverige


    Ungdomar och föräldrar får bostadsbidrag om inkomsten är för låg, men du måste ha en lägenhet först.

    Om du varken har jobb, familj eller vänner, vad håller dig kvar? Sök lägenhet i hela landet. Och jobb. Du har inte funderat på att studera så du blir mer attraktiv på arbetsmarknaden?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har familj och vänner men ingen jag kan bo hos tyvärr. De enda lilla ?positiva? i de hela är väl att jag sambon min inte är ovänner och hon lixom vill slänga ut mig på gatan. Men kan inte gå vidare i livet om jag tvingas bo med jenne lixom. Jag har funderat på börja studera men prio är att fixa mig ett jobb så jag kan få tag i en lägenhet pronto. Vill fortfarande bo kvar i staden jag bor i för jag har trotts allt vänner å familj här.. livet kan verkligen turna på en sekund 

Svar på tråden Livet har gjort en 180