• Lodjursungen

    Varför säger alla småbarnsföräldrar ”smörgås”

    Alltid när småbarnsföräldrar pratar om mellis så får dem en smörgås. 


    men när det är till en vuxen eller sig själv så säger man macka.

    bara en sån där grej som STÖR mig. Liksom vad är poängen? 

  • Svar på tråden Varför säger alla småbarnsföräldrar ”smörgås”
  • Mortiscia80

    Poängen är att barn ska lära sig de korrekta orden, så man använder mindre bebisspråk och slang. Att man däremot säger "mellis" är ju en motsägelse...

  • bananmilkshake

    Haha! Exakt en sån sak som skulle kunna störa mig också. Och nu stör det mig, bara för att du skrev om det. Jag har alltid hatat ordet "smörgås", speciellt när folk uttalar det "smörrgåss". Är det dialektalt kanske? Eller, du skriver iofs att folk säger olika... för mig heter det macka, oavsett vem det är till. Jag skulle aldrig använda ordet smörgås, det är hemskt. 

  • Mortiscia80
    bananmilkshake skrev 2022-07-07 20:15:56 följande:

    Haha! Exakt en sån sak som skulle kunna störa mig också. Och nu stör det mig, bara för att du skrev om det. Jag har alltid hatat ordet "smörgås", speciellt när folk uttalar det "smörrgåss". Är det dialektalt kanske? Eller, du skriver iofs att folk säger olika... för mig heter det macka, oavsett vem det är till. Jag skulle aldrig använda ordet smörgås, det är hemskt. 


    Eller "gossedjur" ;)
  • Lodjursungen

    Nja det är ju så att det skriv till andra föräldrar att barnet är smörgås. Så det handlar nog inte om att lära barnet säga just det. Jag menar ingen säger ju det om det inte är just till små barn och att det handlar om en mellis.

  • Kockobello

    Vem är det som delar ut smörgåsar till småbarnsföräldrarna när de pratar om mellis? Får alla som pratar om mellis smörgåsar eller gäller det bara småbarnsföräldrar?

  • Lodjursungen
    bananmilkshake skrev 2022-07-07 20:15:56 följande:

    Haha! Exakt en sån sak som skulle kunna störa mig också. Och nu stör det mig, bara för att du skrev om det. Jag har alltid hatat ordet "smörgås", speciellt när folk uttalar det "smörrgåss". Är det dialektalt kanske? Eller, du skriver iofs att folk säger olika... för mig heter det macka, oavsett vem det är till. Jag skulle aldrig använda ordet smörgås, det är hemskt. 


    Haha ja jag stör mig sjukt mkt på det. 


    känns som det är såna föräldrar som ska vara så korrekta och duktiga. Så då ger man barnet en Smörrgås till mellis 
    hahahahha

  • Lodjursungen
    Kockobello skrev 2022-07-07 20:19:05 följande:

    Vem är det som delar ut smörgåsar till småbarnsföräldrarna när de pratar om mellis? Får alla som pratar om mellis smörgåsar eller gäller det bara småbarnsföräldrar?


    Haha det är småbarnsföräldrar som delar ut smörgåsar till småbarnen 
    Mellan vuxna så heter det macka.

    jag förstår bara inte var fenomenet kommer ifrån?
  • Embla twopointoh
    Lodjursungen skrev 2022-07-07 20:11:41 följande:
    Varför säger alla småbarnsföräldrar ?smörgås?

    Alltid när småbarnsföräldrar pratar om mellis så får dem en smörgås. 


    men när det är till en vuxen eller sig själv så säger man macka.

    bara en sån där grej som STÖR mig. Liksom vad är poängen? 


    Nu när jag tänker efter så inser jag att vi använder både smörgås och macka, oavsett om det handlar om barnen eller oss vuxna. Vi säger till exempel "rund smörgås" om bröd med den formen ("Vill du ha en rund smörgås, rostat bröd eller limpskiva?"), men vi säger "kvällsmacka" om målet man äter innan man lägger sig. Varför det blivit så vet jag inte.

    Ordet "mellis" används inte i det här huset.
Svar på tråden Varför säger alla småbarnsföräldrar ”smörgås”