Inlägg från: bananmilkshake |Visa alla inlägg
  • bananmilkshake

Varför säger alla småbarnsföräldrar ”smörgås”

Haha! Exakt en sån sak som skulle kunna störa mig också. Och nu stör det mig, bara för att du skrev om det. Jag har alltid hatat ordet "smörgås", speciellt när folk uttalar det "smörrgåss". Är det dialektalt kanske? Eller, du skriver iofs att folk säger olika... för mig heter det macka, oavsett vem det är till. Jag skulle aldrig använda ordet smörgås, det är hemskt. 

• bananmilkshake
    Lodjursungen skrev 2022-07-07 20:20:07 följande:

Haha ja jag stör mig sjukt mkt på det. 

känns som det är såna föräldrar som ska vara så korrekta och duktiga. Så då ger man barnet en Smörrgås till mellis 
    hahahahha

Det blir värre då till och med. Men jag är verkligen sån att jag kan störa ihjäl mig på vad folk säger. Speciellt när det dyker upp nåt uttryck som alla plötsligt säger, från att ingen har sagt det.

Kan inte riktigt komma på nåt exempel... jo, en sak, tänk att någon åker ut från ett tv-program, typ Robinson eller vad som helst. Då säger alla att "Henrik ska lämna". Men inte VAD han ska lämna. Det hörde jag aldrig förut, och plötsligt sa alla så. Undrar om det kommer från engelskans "leave". För då kan man ju lämna det så, "I'm leaving" tex. Men "jag lämnar" låter jättekonstigt och avhugget. 
  • bananmilkshake
    Lilith81 skrev 2022-07-07 22:47:34 följande:

Jag säger oftast macka till mina barn,  ibland säger jag smörgås, men då blir de förvirrade och rättar de mig:  "det heter faktiskt macka".
    Jag stör mig inte på vad andra säger om det.
    Däremot stör jag mig på annat, som "gossedjur" och även meningar som:

-Åka in  (till sjukhus)
    -Söka för  (för vad?)
    -STÅ på medicin
    -Spåra (ur)
    -Lämna (lämna vad?)
    -Åka UPP på operation (oavsett vilket våningsplan operation ligger på)
    -Att någon ÄR laktos eller gluten.   Eller: "Är mjölken laktos?"    Ja, svarar jag om det är vanlig laktosmjölk.  Så visar det sig att personen menar om den är laktosFRI ...

Nej men snälla, är vi samma person?! Du prickade in alla mina hat-uttryck! 
Svar på tråden Varför säger alla småbarnsföräldrar ”smörgås”