Inlägg från: Anonym (Utbränd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Utbränd)

Rådvill

Jag vet inte vad jag ska göra härnäst i livet. Jag är 50 år kvinna som jobbade i tandvården i 20 år, ok lön men sista åren var det så stressigt och för hög arbetsbelastning, man låg hela tiden 10 minuter efter hela dagarna, jag jobbade heltid, så i vintras gick jag in i väggen totalt, jag sa upp mig.
    Jag mådde så bra efteråt men det tar tid att komma tillbaka efter utbrändhet, jag tål fortfarande inte höga ljud men är inte lika stress känslig längre. 
    Nu i sommar började jag jobba i hemtjänsten. Jätteroligt, trivs mycket bättre där än tandvården med bra kollegor, men eftersom jag inte har utbildning undersköterska är lönen dålig. Kan inte få fast tjänst heller.
    De kan inte garantera mig jobb i höst men de tror att jag kan få vikariat till o från. 
    Men alla förväntar sig att jag ska gå tillbaka till tandvården, gamla chefen ringer mig varje vecka och undrar när jag vill börja igen och ingen stöttar mig i mitt beslut. Alla säger du tjänar ju mer i tandvården  du kan inte jobba i hemtjänsten.  Jag  vet inte vad jag ska göra i höst. Lönekontot gapar tomt, inte fått en lön på 3 månader. Slutade ju mitt förra jobb i mars. Jag måste tänka på min hälsa men behöver ju pengar. 
    Vad tycker ni att jag ska göra?

• Svar på tråden Rådvill
  • Anonym (Utbränd)

Hälften av personalen sa upp sig inom ett halvår så jag var inte ensam. 
    Jag vill aldrig mer gå tillbaka dit.
    Chefen körde över en totalt.
    Jag vill inte jobba heltid igen.
    För mig funkar det att jobba ca 80% på ett jobb där jag trivs. Varför jobba på ett ställe där man inte trivs och bränner ut sig men samtidigt måste man ha pengarna...
    Jag har funderat senaste åren på utbildning men då måste jag flytta för här finns inga utbildnings möjligheter. 
    Jag känner inte att jag måste ha fast jobb bara jag har jobb så jag klarar mig. 
    I hemtjänsten har jag trivts mycket bättre för där får man uppskattning varje dag, nåt jag aldrig fick i tandvården där patienterna bara skällde på en varje dag över kostnaderna. 
    Får man uppskattning trivs man. Lönen är inte allt.

• Anonym (Utbränd)

Jag tror att jag går tillbaka till jobbet, i tandvården,  antingen fast tjänst på 50% eller timanställning på runt 50%. Jag orkar aldrig jobba heltid igen. Sedan kan jag jobba i hemtjänsten som timvikarie 1- 2 pass i veckan på helgerna. 
    Då borde jag klara mig ekonomiskt. 
    Nej jag har inga barn tack o lov, men hus ja. 
    Jag ser många fördelar med timanställning, jag är fri att bestämma mycket själv hur mycket och med vad jag vill jobba, förhoppningsvis slipper jag bli utbränd igen...
    Som fast anställd på heltid kommer jag snabbt gå in i väggen igen tyvärr då det bara är stress hela dagarna. Får inte bestämma när jag vill ha semester utan är förpassad till när alla andra har semester. Så har det varit de senaste 4 åren.
    Jag pratade med företagshälsovården innan min uppsägning om min stress o symtom på utbrändhet, jag hade väldigt högt blodtryck mm,  de sa bara till mig, sluta stressa...
    Då sa jag upp mig. Har inte ångrat mig en dag.

• Anonym (Utbränd)

Är det inte bättre att jobba med det man tycker är roligt och tjäna mindre, än jobba med något man tycker är tråkigt men tjäna mer pengar?
    Jag har jobbat heltid i 20 år så jag borde ju få pension, dessutom ger alla jobb inkl timanställning pension. 
    Visst tjänar man mest på en fast heltidstjänst men jag orkar helt enkelt inte det mer.

• Anonym (Utbränd)

Jag valde ju att gå tillbaka till tandvården på 50% och jobba 3 pass i veckan i hemtjänsten.
    Redan efter första dagarna på jobbet i tandvården blev jag sjuk av stressen, ångrar mig bittert att jag gick tillbaka, de pressar in patienter i ett redan fullspäckat schema, jag hann inte med patienterna, hann inte skriva journalerna, fick göra "slarvjobb" ta genvägar pga tidspress. 
    Jag fick en fruktansvärd huvudvärk och synstörningar. Fick åka akut till sjukhuset där upptäcktes kraftigt för högt blodtryck så jag var nära att dö, kunde fått en stroke. Fick medicin men den hjälper inte. 
    Vad är pengar värt om man dör av sitt jobb?
    Har skrivit på till jul, kommer aldrig klara det.
    Har bestämt mig för att utbilda mig till undersköterska till våren. Om jag kommer in.
    Man vet inte om jag lever så länge för nu har jag blivit kroniskt sjuk. 
    Har diskuterat stress med chefen men chefen kan inget göra. Säger bara att jag ska sluta stressa. 
    Jag är riktigt uppgiven och orolig för min hälsa. 
    Jag vill bara få må bra och vara frisk. 
    Hellre frisk och mindre pengar än vara sjuk.
    Jag kanske inte ens lever till jul...

Svar på tråden Rådvill