• Anonym (Lagligt?)

Maken gav mig sitt arv, får man göra så?

Hej

Igår upptäckte jag att min man satt över hela sitt arv efter sin pappa på mitt konto. 

Vi har papper på att våra enskilda konton är våra egna osv då vi har särkullsbarn. 

Jag har två, han har två. 

Min mans pappa gick bort för ganska länge sen men bouppteckningen drog ut på tiden.

Jag har inte funderat så mycket på det men igår när jag skulle kolla kontot så hade jag väldigt mycket pengar där och jag såg att de kom från min man. Han har betalat i omgångar men jag har inte varit inne och kollat på ett bra tag. 

Jag frågade och han svarade att han inte vill att hans ena barns mamma ska få tag i några pengar om det händer honom något. :-/ 

För att beskriva henne som person så frågade hon två dagar efter att min mans pappa gått bort: Ärvde [deras barns namn] några pengar? 

Makens arv är enskild egendom, men nu har han alltså satt över nästan allt på mitt konto och säger att det är en gåva. 

Vi delar på pengarna så att säga, men har alltså varsitt konto som vi sparar för eget bruk på, vi har varsin hobby som kostar en del. Gemensamma saker delar vi på och det har aldrig varit något snack om den saken. 

Men nu blev jag lite sjalur... Får han ge bort sina pengar så? Hans barns framtida arv då? 

Och, om det är lagligt, kan jag på något sätt ordna så att hans barn ärver lite ändå sen? Iaf sin arvslott? Men då att det betalas ut när de är vuxna? Den ena är snart vuxen och jag tänkte att hen kunde få pengar då, men den yngsta är bara tio. 

Några råd? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-07-10 16:26
    Tack för alla svar, nu vet jag att man får göra som han gjorde så nu får vi ta det härifrån och klura på hur vi bäst skyddar barnens intressen trots att jag nu har pengarna på mitt privata konto.
  • Svar på tråden Maken gav mig sitt arv, får man göra så?
  • Anonym (bitter lemon)

Din man låter antingen inte särskilt kunnig, eller så fifflar han bara.

Vill han så kan han lätt sätta in/investera pengar till barnen i barnens namn och så har de fått pengar. Det är bara att skapa kontot med krav att båda vårdnadshavarna skriver på, så kan inte exfrun komma åt dem själv.

OBS! När barnen blir 18 är då pengarna deras direkt och ingen av föräldrarna har någon kontroll över dem.

Som särkullbarn själv så tycker jag därför att detta är dåligt hanterat av din man, för det blir ju som att han försöker blåsa även barnen på pengarna nu.

Hade jag fått höra att min pappa gjort så hade jag nog aldrig velat höra av honom mer, i synnerhet om det var han som lämnade min mamma i sticket med barn som han bara betalat minimum för i alla år (vilket råkar vara mitt eget fall).

Kudos till dig som försöker tänka lite och göra rätt, men jag tycker givetvis att du ska ta upp detta med mannen och få honom att fatta att det finns bättre alternativ.

Att bara ha pengar på konto med ca 8% inflation och 2% sparränta är knappast en bra idé oavsett vad, så ni behöver ju ändå göra något vettigare med pengarna?

Sen spelar det ingen roll juridiskt att han ger dig pengarna och säger muntligt att det är en gåva, för det kan fortfarande räknas som förskott på arv om han skulle gå bort inom det närmaste och hans särkullbarn (via mamman) protesterar och begär boutredning.

Därför skriver en klok person alltid papper på större penninggåvor, i synnerhet om man har barn från flera relationer.

• Anonym (Sol)
    Anonym (bitter lemon) skrev 2022-07-09 17:06:44 följande:

Din man låter antingen inte särskilt kunnig, eller så fifflar han bara.

Vill han så kan han lätt sätta in/investera pengar till barnen i barnens namn och så har de fått pengar. Det är bara att skapa kontot med krav att båda vårdnadshavarna skriver på, så kan inte exfrun komma åt dem själv.

OBS! När barnen blir 18 är då pengarna deras direkt och ingen av föräldrarna har någon kontroll över dem.

Som särkullbarn själv så tycker jag därför att detta är dåligt hanterat av din man, för det blir ju som att han försöker blåsa även barnen på pengarna nu.

Hade jag fått höra att min pappa gjort så hade jag nog aldrig velat höra av honom mer, i synnerhet om det var han som lämnade min mamma i sticket med barn som han bara betalat minimum för i alla år (vilket råkar vara mitt eget fall).

Kudos till dig som försöker tänka lite och göra rätt, men jag tycker givetvis att du ska ta upp detta med mannen och få honom att fatta att det finns bättre alternativ.

Att bara ha pengar på konto med ca 8% inflation och 2% sparränta är knappast en bra idé oavsett vad, så ni behöver ju ändå göra något vettigare med pengarna?

Sen spelar det ingen roll juridiskt att han ger dig pengarna och säger muntligt att det är en gåva, för det kan fortfarande räknas som förskott på arv om han skulle gå bort inom det närmaste och hans särkullbarn (via mamman) protesterar och begär boutredning.

Därför skriver en klok person alltid papper på större penninggåvor, i synnerhet om man har barn från flera relationer.

Alltså, det är TS man som ärvt. Detta är inte barnens pengar och de ska inte förvänta sig ett arv. Så egoistiskt att tro att man har rätt till andras pengar. Självklart förfogar han själva över sina pengar, det är inget olagligt han har gjort.
  • Drottningen1970
    Anonym (Sol) skrev 2022-07-09 17:19:25 följande:
    Alltså, det är TS man som ärvt. Detta är inte barnens pengar och de ska inte förvänta sig ett arv. Så egoistiskt att tro att man har rätt till andras pengar. Självklart förfogar han själva över sina pengar, det är inget olagligt han har gjort.
    Inte olagligt. Men ett riktigt lågt skitbeteende av en förälder att försöka få sina barn arvlösa. Det handlar alltså inte om att barnen tror sig ha rätt till något, utan om att en normalt  förälder VILL kunna lämna arv åt sina barn om möjligt.
  • Anonym (Lagligt?)
    Drottningen1970 skrev 2022-07-09 17:38:41 följande:
    Inte olagligt. Men ett riktigt lågt skitbeteende av en förälder att försöka få sina barn arvlösa. Det handlar alltså inte om att barnen tror sig ha rätt till något, utan om att en normalt  förälder VILL kunna lämna arv åt sina barn om möjligt.

Min man vet att jag aldrig skulle låta hans barn vara lottlösa. Men han vet också att hans yngsta barns mamma skulle göra allt för att komma åt pengarna om hans barn ärvde nu. 

Hon har redan tiggt mer pengar i stort sett varje dag, i varje fall minst en gång i v sedan maken fick sitt arv. 

Han betalar redan 3000 kr per månad till barnet utöver att vi betalar alla dyrare inköp som cykel, mobiltelefon/abonnemang, vinterkläder osv. 

Jag tror han helt enkelt har ledsnat och sagt till henne att han gett bort pengarna så hon ska sluta tjata, för det gör hon inte trots att han sagt nej varje gång hon tiggt och trots att han sagt att han inte kommer att betala mer än han gör nu bara för att han har ärvt pengar. 

• Anonym (Sol)
    Fast många barn tror sig ha rätt till arv, även om det inte är så i TS fall. Här är det ju deras mamma som tror det.
    Tycker man ska lämna känslor utanför juridiken. 
  • Tecum
    Det låter som att mamman kommer att slösa bort barnets pengar innan denne kan använda dem och då blir barnet också i princip arvlös. Då är det bättre att pengarna ligger kvar hos TS.
    Ett annat alternativ är att sätta in pengar på ett konto till barnet som inte får röras förrän barnet nått en viss ålder, myndig eller mer. 

• Anonym (bitter lemon)
    Anonym (Sol) skrev 2022-07-09 17:19:25 följande:
    Nej, man förfogar givetvis över sin egen egendom fullt ut, men det ser ganska illa ut att smyga med denna "gåva", och ett av barnen är nästan vuxet. Pappan borde i så fall kunna förklara för det barnet varför han gör så här, och om det finns något stöd att vänta från honom, i närtid eller framtid.

Det hade i alla fall jag förväntat mig av en förälder som är förälder mer än bara juridiskt.

Om man nu faktiskt menar allvar med att man vill hjälpa sina barn så är det väl naturligt att göra det t.ex. när de ska flytta hemifrån och en massa saker behövs?

Men visst, min pappa snackade också en massa men höll aldrig nånting av det han lovat att betala för, så det är nog mer realistiskt för barn från första relationen att vänta sig att bli svikna av sin förälder. Jag vet väldigt många barn som blivit det, helt utan egen förskyllan.
  • Anonym (Sol)
    Anonym (bitter lemon) skrev 2022-07-09 18:29:14 följande:
    Nej, man förfogar givetvis över sin egen egendom fullt ut, men det ser ganska illa ut att smyga med denna "gåva", och ett av barnen är nästan vuxet. Pappan borde i så fall kunna förklara för det barnet varför han gör så här, och om det finns något stöd att vänta från honom, i närtid eller framtid.

Det hade i alla fall jag förväntat mig av en förälder som är förälder mer än bara juridiskt.

Om man nu faktiskt menar allvar med att man vill hjälpa sina barn så är det väl naturligt att göra det t.ex. när de ska flytta hemifrån och en massa saker behövs?

Men visst, min pappa snackade också en massa men höll aldrig nånting av det han lovat att betala för, så det är nog mer realistiskt för barn från första relationen att vänta sig att bli svikna av sin förälder. Jag vet väldigt många barn som blivit det, helt utan egen förskyllan.

Som sagt, pappan har fått ett arv. Han har ingen skyldighet att redovisa detta för sina barn. Om pappan vill hjälpa sina barn så kommer han att göra det. 

Det här att barn förväntar sig att få del av föräldrars arv är väldigt osmakligt. Och med den mamma som dessa barn har, finns ännu mer anledning att inte prata om det. 

• EpicF

Klart han får. Hans arv och han gör vad han vill med det. 

Svar på tråden Maken gav mig sitt arv, får man göra så?