• Anonym (30-åringen)

Gravid - orolig för missfall pga tidigt ultraljud

Idag bör jag vara i vecka 8+2 beräknat från min senaste mens. I slutet på förra månaden bokade jag ett privat tidigt ultraljud då jag ville kontrollera att allt såg bra ut, enligt senaste mensen så var jag då 7+0. Jag är rätt säker på när befruktningen skedde då vi har kört med digitala ÄL-tester och sambon reste bort dagen efter positivt ÄL-test i en vecka så blev inget mys då. Barnmorskan som utförde ultraljudet (ej vaginalt, hon tog alltså ett abdominellt ultraljud) såg embryot, normal hjärtaktivitet, fostervatten, gulesäck, hinnesäck mm. Men hon sa att enligt henne så var jag då i vecka 6+1. Jag har försökt läsa på lite online kring varför det är 6 dagars skillnad och allt jag hittar pekar på eventuellt missfall.. Jag har fortfarande mycket symtom med illamående, ömma bröst, yrsel mm. Har inte haft några blödningar, trodde dock igår att det eventuellt hade kommit en droppe blod men är osäker. Detta är min första graviditet och alltså första gången någonsin som jag har plussat, man läser så mycket om att dom flesta har genomgått missfall mm men eftersom jag aldrig varit gravid så är jag orolig att det kommer bli ett missfall "bara för att". Jag ska på inskrivningssamtal om ca 2 veckor, har bokat NIPT-test senare under juli vid 10+4 (enligt sista mensen). Finns det någon som kan lindra min oro och berätta om ni har varit med om något liknande? Gick det bra för er och fostret?

• Svar på tråden Gravid - orolig för missfall pga tidigt ultraljud
  • EpicF

Du kan aldrig få missfall pga ett tidigt ultraljud. Och ja, det är normalt att det kan diffa på 6 dagar så tidigt, inget som behöver tyda på att du skulle få missfall. 

• Anonym (30-åringen)
    EpicF skrev 2022-07-09 18:19:34 följande:

Du kan aldrig få missfall pga ett tidigt ultraljud. Och ja, det är normalt att det kan diffa på 6 dagar så tidigt, inget som behöver tyda på att du skulle få missfall. 

Jag är inte orolig att själva ultraljudet skulle påverka eventuell missfallsrisk, menade att jag är orolig för missfall utifrån det som framkom på det tidiga ultraljudet. Tack att du svarade, skönt att höra att det kan vara normalt att diffa på 6 dagar. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (VUL)

Ett UL så himla tidigt är vanskligt. Fostret är jättelitet fortfarande. Så att det diffar då är inget märkligt. 

• Anonym (Normalt)

Fick 5+0 fast jag va I vecka 7+0 på vul. Fick det bekräftat i vecka 12 att jag va I vecka 14. 

Svar på tråden Gravid - orolig för missfall pga tidigt ultraljud