• Anonym (Syster)

Han misshandlade sitt ex

Du skiljer dig. Logga in på svärmors konto igen och ta skärmdumpar där det står att han slagit sitt ex. Se till att ha ett boende som väntar och ansök därefter direkt om skilsmässa och flytta ut. Detta behöver du göra utan hans vetskap för du vet inte om han kommer att misshandla dig när sanningen kommer fram. Med stöd av kvinnojouren eller soc eller åtminstone någon bekant tar du samtalet med honom om varför du lämnar honom. Var ärlig med att du vet att han misshandlat sitt ex och att du inte kan vara med en man som du behöver vara rädd för, och för era barns skull. Du kan aldrig lita på att han inte gör samma sak mot dig!

• Anonym (Syster)

Man kan samtidigt passa på att fundera på sin egen moral om man är villig att stanna med en kvinnomisshandlare, även om han inte slår en själv. Som det lät på meddelandet du läste var det inte att han misshandlade henne bara en gång utan ganska regelbundet. Så nej, han har inte slagit dig på de här sju åren men det kan hända när som helst att han får återfall.

• Anonym (Syster)
    Anonym (Chilla lite) skrev 2022-07-10 15:51:12 följande:

Alltså. Du har läst någoting som oroar dig, jag fattar det. Men hur kan du veta att det stämmer, att exet berättar sanningen? Ska du skilja dig från ett förhållande du verkar trivas i bara för folk här utgår ifrån att det exet skriver stämmer? Nja, ta reda på fakta först och utgå ifrån den istället. 

Håller med Lina. Om det här vore något som svärmor inte kände till så borde hon ha protesterat, ifrågasatt osv.

Var ska ts få fakta ifrån tänkte du? Fråga mannen om han misshandlat sitt ex regelbundet....? Fråga exet, som i dina ögon ändå bara ljuger? Fråga mamman som antagligen aldrig sett något hända?
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Vad ska jag göra) skrev 2022-07-12 14:34:28 följande:

Jag kollade upp honom på lexbase för 3 år sen för att ta reda på hur sidan funkade. Han hade inga domar. Men prickar försvinner väl efter 5 år?

Jag frågade lite om deras relation igår. Han berättade att de bara var tillsammans i 8 månader för att dom bråkade hela tiden. Hon vägrade skaffa ett jobb och vägrade bidra med nånting. Hon var bara 18 och hennes föräldrar ville inte ha med henne att göra, medans hans familj hjälpte henne Hela tiden. Han sa att hon var väldigt aggressiv och våldsam och hela tiden hamnade i bråk med andra. Hans pappa berättade för mig att hon hade slagit min partners brors flickvän för Att hon råkade knuffa in i henne. 

Det här är ju dock bara hans story. Så man vet aldrig

Jag har blivit misshandlad av flera av mina ex. Ingen av dem finns i Lexbase. Vi pratar åratal av misshandel, regelbundet. Du måste förstå att de då måste fällas för misshandel i domstol, och för det krävs nästan ögonvittnen, något de flesta kvinnomisshandlare naturligtvis ser till att undvika.

Precis, hans story. Som jag skrev förut, logga in igen och läs alla meddelanden som exet skrivit till mamman. Prata med exet också. Fråga om det finns någon som kan intyga, kanske någon hon berättade för på den tiden. Är det sant borde ni inte vara tillsammans.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Chilla lite) skrev 2022-07-12 19:43:51 följande:
    det sant borde ni inte vara tillsammans.
    Tråkigt det som hänt dig. Men du är nåt fruktansvärt subjektiv och projicerande upplever jag. Din upplevelse med tidigare män behöver inte överenskomma med TS situation alls. Bra att du delar med dig om hur det kan se ut, men ge också rum för att det kan röra sig om ett ex som kan vara en fullkomligt trasig- och/eller narcissist  eller något åt del hållet... Lögnare helt enkelt. Vi vet ju inte. 
    Och jag upplever dig väldigt nedlåtande. Jag menar bara att Lexbase inte är något facit för om en man är kvinnomisshandlare eller inte.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Chilla lite) skrev 2022-07-12 21:49:42 följande:
    Men det är ju inte bara det du menar. I ditt första inlägg uppmanade du starkt TS att lämna sin man omedelbart, trots att du inte hade nån insikt i situationen... Alls egentligen. Det är som ett du utgår ifrån dina egna händelser och detta bör passa TS händelser också- men som i själva verket är en komplett främling för dig. Vi vet ju inte hur situationen är, återigen igen, det finns nog olika sidor till det här myntet.
    Du menar säkert väl, absolut. Men var försiktig med vad du uppmanar människor till och hur du påverkar dom, är vad jag menar. Trist att du upplever mig nedlåtande för att jag lyfter det. 
    Jo det var exakt bara det jag menade med det inlägget. Och nej, jag är inte färgad av mina tidigare upplevelser som var för ett halvt liv sedan så det kan du också vara lugn över. Du kanske projicerar dina privata problem på andra men sluta döm andra efter samma mall. Hoppas att jag har fel för ts skull men på beskrivningen låter det som att misshandeln är ett känt problem mellan exet och mamman och personligen skulle jag inte vilja vara med en kvinnomisshandlare, och dessutom med risk att han faktiskt kan ge sig på en själv också. Spelar ingen roll hur många år han har skött sig så är det en riskfaktor.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (tro din man) skrev 2022-07-12 22:25:23 följande:
    Du har ju redan dömt TS man. Kan du inte tänka dig den alternativa förklaringen - att exet ljuger?
    På ett generellt plan ja, men inte utifrån beskrivningen nej.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Vad ska jag göra) skrev 2022-07-13 14:04:36 följande:

Självklart kan min man ha förändrats till det bättre. Men jag ifrågasätter mest min egen moral som stannar med en föredetta kvinnomisshandlare pga min egen bekvämlighet. 

Är det konstigt av mig att kontakta exet? kanske drar jag upp problem som personen precis kommit över. Vore jag en dålig människa om jag stannar och det här visar sig vara sant? 

Om det stämmer skulle jag inte varken våga eller kunna vara tillsammans med en kvinnomisshandlare, och nån som drog upp barnen verkar inte fatta att bara för att de inte vet något så betyder inte det att det är bra. Han skulle kunna vara rånmördare eller knarkare utan att de visste något, eller vad som helst verkligen, men en sådan person skulle man inte heller vilja ha omkring dem hur snäll han än verkar.

Jag tycker inte det vore konstigt av dig att kontakta exet, det är enda sättet att få reda på mer egentligen. Du kan väl avgöra själv vad som är sanningen sedan, och du kan dessutom konfrontera honom med informationen på ett annat sätt. Om exet kommit över det kommer hon inte skadas av det, snarare kan hon vara tacksam att kunna hjälpa någon annan. Om hon inte kommit över det lär det knappast bli värre heller. Men ja, om du får fram att det är sant och du stannar så tycker jag att du är en dålig människa, för min del skulle det vara som att säga att det han gjorde var ok.
Svar på tråden Han misshandlade sitt ex