Anonym (Vad ska jag göra) skrev 2022-07-13 14:04:36 följande:
Självklart kan min man ha förändrats till det bättre. Men jag ifrågasätter mest min egen moral som stannar med en föredetta kvinnomisshandlare pga min egen bekvämlighet.
Är det konstigt av mig att kontakta exet? kanske drar jag upp problem som personen precis kommit över. Vore jag en dålig människa om jag stannar och det här visar sig vara sant?
Om det stämmer skulle jag inte varken våga eller kunna vara tillsammans med en kvinnomisshandlare, och nån som drog upp barnen verkar inte fatta att bara för att de inte vet något så betyder inte det att det är bra. Han skulle kunna vara rånmördare eller knarkare utan att de visste något, eller vad som helst verkligen, men en sådan person skulle man inte heller vilja ha omkring dem hur snäll han än verkar.
Jag tycker inte det vore konstigt av dig att kontakta exet, det är enda sättet att få reda på mer egentligen. Du kan väl avgöra själv vad som är sanningen sedan, och du kan dessutom konfrontera honom med informationen på ett annat sätt. Om exet kommit över det kommer hon inte skadas av det, snarare kan hon vara tacksam att kunna hjälpa någon annan. Om hon inte kommit över det lär det knappast bli värre heller. Men ja, om du får fram att det är sant och du stannar så tycker jag att du är en dålig människa, för min del skulle det vara som att säga att det han gjorde var ok.