• Anonym (Vad ska jag göra)

Han misshandlade sitt ex

För att starta det här inlägget måste jag berätta om någonting dumt jag gjorde! 

Min svärmor bad mig att logga in i hennes facebook för att hjälpa henne att lägga ut ett sälj inlägg. Hennes svenska är inte så bra, så självklart hjälper jag henne. Hon gav mig inloggningsuppgifterna och jag la ut inlägget. 

För 2 år sen vid ett bråk med henne, berättade hon för mig att min mans ex fortfarande skriver till henne och behandlar henne mycket bättre än vad jag behandlar henne. Jag blev nyfiken om detta stämde och fortsatte vidare in i hennes messenger. Naturligtvis stämde det inte men jag började läsa de dåvarande chattarna hon hade med exen. 

Jag vet att detta var fel gjort. Jag gick över gränsen och jag tänker inte försöka förklara mig! 

I en chatt med ett ex från 2010 skriver exet såhär: hej xxx, kan du hjälpa mig med en sak? Yyy slår mig fortfarande. Häromdagen puttade han ner mig i golvet. Jag älskar honom, men jag kan inte fortsätta vara med honom om han fortsätter hålla på såhär. 

När min mans familj har berättat om det här exet menar de att hon var en dålig flickvän. Min man däremot har sagt att hon inte var dålig. De passade bara helt enkelt inte och de gjorde slut ömsesidigt. 

Jag har aldrig sett sånna här våldsamma tendenser hos min man. Vi har två barn ihop och har nyligen gift oss. Jag kan såklart inte heller ta upp det för jag kan inte berätta att jag snokat omkring i hans mammas facebook. Men vad gör jag nu? 

• Svar på tråden Han misshandlade sitt ex
  • Anonym (Chilla lite)
    Anonym (Lina) skrev 2022-07-11 10:02:32 följande:
    Alltså ge dig!!! Varför skulle man ljuga om något sånt???
    Folk är kapabla till att ljuga om väldigt mycket så situationen behöver granskas från alla håll och kanter. 
  • Anonym (b)
    Virriga Vera skrev 2022-07-11 11:38:15 följande:
    Är det? Hon skriver något till sin svärmor under tiden de har det dåligt, de gör sedan slut. TS har levt med mannen i 12 år och han har aldrig visat några tendenser till aggressivitet.

Folk ljuger och skarvar av alla och inga orsaker alls bara för att djävlas eller få sympati och fördelar. Exet kanske mådde otroligt dåligt och ljög för att få lite sympati av sin svärmor? Mannen kanske verkligen slog exet. Det jag menar är att vi har absolut ingen aning om vad som verkligen hände för 12 år sedan och merparten tar för givet att mannen är en misshandlande skitstövel?
    Ja jag tror inte det är det vanligaste alternativet utav dom två. Jag förstår inte hur man får sympati från sin svärmor för en sån sak? Hon skulle väl främst tro sin son och inte så populärt att komma med såna anklagelser då. 

Han kanske har sökt hjälp? Jag har själv blivit misstrodd  så jag är nog färgad av det, har väldigt svårt att förstå varför man skulle ljuga om något sådant. Speciellt om det inte finns någon vårdnadstvist eller att hon  försökt förstöra mellan dom. 
  • Anonym (b)
    Virriga Vera skrev 2022-07-11 10:22:57 följande:

Det kan ju faktiskt vara så att exet ljuger? Varför tar man för givet att hon talar sanning? Om man under 12 år inte märkt några tendenser alls så är det väl lite förhastat att lämna och ta ut skilsmässa?

Jag tycker också det vore förhastat men jag hade tagit det på allvar och ändå försökt att komma till botten med det. Hade nog kollat upp ifall han hade någon dom på sig, eventuellt behandlat tidigare tjejer illa också. 
  • Anonym (Vet inte)

Du vet inte om detta faktiskt hände. Min mans fd gick till socialtjänsten och skrev till oss och påstod att han slagit henne vid ett par tillfällen. Jag höll på att bli tokig. Kom på mig själv med att försöka reta upp honom när vi hade konflikter, gå upp i ansiktet på honom, för att jag ville veta om det var sant. Visst kunde vi bli arga på varann och visst blev han irriterad men aldrig att han ens höjde handen fast jag sjukt nog nästan försökte få honom att göra det. 
    Nu efteråt har hon erkänt att det var hennes nye man ( som faktiskt var psyksjuk) som fått henne att vända sig emot oss. det vågade hon först erkänna efter han död. 

• Anonym (Sweet but a psycho)

Den enkla delen är väl att kolla om han har någon dom på sig för våld, och ta det därifrån.

Sen stör det mig lite att Virriga Vera upprepar (och andra citerar) att TS varit med mannen i 12 år, och det har hon inte, 7 år är det.

• Anonym (Kontroversiell sanning)

Det är svårt att fejka att vara icke aggressiv i 7 år. Så antingen ljuger exet, eller så var exet så otroligt förjävlig att ts man till slut tappade kontrollen helt (vilket nästan vilken människa som helst kan göra om man bara pushar hen tillräckligt länge och hårt) eller så har ts man gjort en magisk 180 graders vändning. Men gå till botten med det! Är ju spännande att veta hur det var. Oavsett är det en icke aggressiv man du är tillsammans med ts, sen förstår jag helt och hållet att ens förflutna kan vara en dealbreaker.

• Anonym (SSSSS)

En släkting till mig misshandlade sin fru under större delen av deras äktenskap. När deras äktenskap tog slut blev han tillsammans med en ny kvinna och vad jag vet misshandlade han inte henne. 

Om jag fick reda på att min sambo hade misshandlat någon innan vi blev ett par så hade min attraktion till min sambo försvunnit helt. Det hade varit kört. Kvittar om vårt förhållande varit fritt från våld. Bara tanken på att min sambo varit kapabel till något sådant hade fått mig att avsluta relationen direkt. En person som misshandlar är ingen människa jag vill vara tillsammans med. Tycker ärligt talat att de förtjänar att vara ensamma. 

• Anonym (Vad ska jag göra)

Jag kollade upp honom på lexbase för 3 år sen för att ta reda på hur sidan funkade. Han hade inga domar. Men prickar försvinner väl efter 5 år?

Jag frågade lite om deras relation igår. Han berättade att de bara var tillsammans i 8 månader för att dom bråkade hela tiden. Hon vägrade skaffa ett jobb och vägrade bidra med nånting. Hon var bara 18 och hennes föräldrar ville inte ha med henne att göra, medans hans familj hjälpte henne Hela tiden. Han sa att hon var väldigt aggressiv och våldsam och hela tiden hamnade i bråk med andra. Hans pappa berättade för mig att hon hade slagit min partners brors flickvän för Att hon råkade knuffa in i henne. 

Det här är ju dock bara hans story. Så man vet aldrig

• Anonym (tro din man)
    Anonym (Vad ska jag göra) skrev 2022-07-12 14:34:28 följande:

Jag kollade upp honom på lexbase för 3 år sen för att ta reda på hur sidan funkade. Han hade inga domar. Men prickar försvinner väl efter 5 år?

Jag frågade lite om deras relation igår. Han berättade att de bara var tillsammans i 8 månader för att dom bråkade hela tiden. Hon vägrade skaffa ett jobb och vägrade bidra med nånting. Hon var bara 18 och hennes föräldrar ville inte ha med henne att göra, medans hans familj hjälpte henne Hela tiden. Han sa att hon var väldigt aggressiv och våldsam och hela tiden hamnade i bråk med andra. Hans pappa berättade för mig att hon hade slagit min partners brors flickvän för Att hon råkade knuffa in i henne. 

Det här är ju dock bara hans story. Så man vet aldrig

Det låter ju dock rimligare att detta är sanningen än att din sedan 7 år tillbaka snälle man tidigare varit våldsam.
    Om tjejen var aggressiv och slogs så sitter det nog inte så långt inne att anklaga andra för samma sak. Det brukar väl vara den som är otrogen som mest anklagar sin partner för det osv.
  • Hotelliggaren

Jag är starkt emot iden att man inte kan förändras. Särskilt att just kvinnomisshandlare är de enda som inte kan förändras. ALLA andra anses kunna förändras, de som misshandlat andra män, mobbare, knarkare, tjuvar och banditer. Men just en man som puttat en kvinna för 12 år sedan skulle alltså vara ett hot mot den kvinna han levt med i sju år utan minsta tendens? Låter ju helt sjukt! Hur många kvinnor lever inte med män som brutalt misshandlat andra män i ungdomen? Skulle inte de kunna vara ett hot även mot sin kvinna? Nej, släng det där överbord. Man förändras hela livet, idiotiska saker man gjort förut kan vara helt otänkbara idag. Och vice versa. Den som aldrig varit våldsam kan bli det om den hamnar i en situation och i ett mående som utlöser det. Gäller såväl kvinnor som män. Vore nåt helt annat om han upprepat varit våldsam och kanske i flera relatiuoner även i närtid. Då hade han varit big no-no.

Svar på tråden Han misshandlade sitt ex