• Anonym (Hepp)

Vad 17 betyder kundförsäljning?

Ja, som rubriken lyder: vad betyder "kundförsäljning"?? All försäljning sker väl till kunder? Och det är ju knappast försäljning AV kunder som avses...??

• Svar på tråden Vad 17 betyder kundförsäljning?
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Hepp) skrev 2022-07-09 22:41:55 följande:
     det är ju knappast försäljning AV kunder som avses...??
    Självklart är det så, du skaffar kunder som du sedan säljer...

Du är nog inte kvalificerad för tjänsten om du inte förstår något så grundläggande Drömmer
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-07-09 23:26:57 följande:

Du är nog inte kvalificerad för tjänsten om du inte förstår något så grundläggande Drömmer
    Haha, nä, det hade jag nog inte varit - om det nu hade varit frågan om en tjänst jag skulle söka.

Hursomhelst, det är alltså inte grundläggande för mig, så du får väldigt gärna upplysa mig om vad det betyder (att det INTE betyder försäljning av kunder inser jag ju alltså, om det nu inte var tydligt i trådstarten)
  • Anonym (,.,jk)
    Anonym (Hepp) skrev 2022-07-09 23:34:56 följande:
    Haha, nä, det hade jag nog inte varit - om det nu hade varit frågan om en tjänst jag skulle söka.

Hursomhelst, det är alltså inte grundläggande för mig, så du får väldigt gärna upplysa mig om vad det betyder (att det INTE betyder försäljning av kunder inser jag ju alltså, om det nu inte var tydligt i trådstarten)

Man kan även vara säljare till företag, alltså ringa upp företag och sälja saker som kan vara av intresse för deras verksamhet. 

Kundförsäljning kan vara att du säljer till privatpersoner. Eller som de flesta tycker: Ringer och stör privatpersoner för att pracka på den skit de inte vill ha. 

• Glinda från Oz
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-07-09 23:26:57 följande:

Du är inte kvalificerad att svara på en enkel fråga på FL (detta eftersom du inte ens läst ts inlägg) 

TS: Kundförsäljning innebär till privatpersoner. 
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (,.,jk) skrev 2022-07-10 09:59:33 följande:

Man kan även vara säljare till företag, alltså ringa upp företag och sälja saker som kan vara av intresse för deras verksamhet. 

Kundförsäljning kan vara att du säljer till privatpersoner. Eller som de flesta tycker: Ringer och stör privatpersoner för att pracka på den skit de inte vill ha. 

Glinda från Oz skrev 2022-07-10 11:36:48 följande:
    Du är inte kvalificerad att svara på en enkel fråga på FL (detta eftersom du inte ens läst ts inlägg) 

Tack så jättemycket för era svar! Haha, jag hade ingen aning om att företag inte var kunder... där ser man!

• Anonym (Z)
    Anonym (Hepp) skrev 2022-07-10 13:37:01 följande:

Tack så jättemycket för era svar! Haha, jag hade ingen aning om att företag inte var kunder... där ser man!

Begreppet måste nog ses i sitt sammanhang. På mitt jobb jobbar vi definitivt med försäljning mot kunder, men våra kunder är enbart företag.
  • EpicF

Försäljning mot företag eller privatpersoner. Kund = privatpersoner eller företag. Försäljning = sälj, man får kunde att köpa olika saker etc. 

• Anonym (Hepp)
    Anonym (Z) skrev 2022-07-10 14:05:41 följande:
    Begreppet måste nog ses i sitt sammanhang. På mitt jobb jobbar vi definitivt med försäljning mot kunder, men våra kunder är enbart företag.
    EpicF skrev 2022-07-10 14:11:29 följande:

Försäljning mot företag eller privatpersoner. Kund = privatpersoner eller företag. Försäljning = sälj, man får kunde att köpa olika saker etc. 

Hm... fast då uppstår ju frågan igen? Om alla man säljer till är kunder (vilket jag ju trodde att de var in the first place) så förstår jag inte ordet kundförsäljning. Eller, rättare sagt: jag förstår inte varför man lägger till "kund" i början, för vem skulle försäljning annars rikta sig till?

• EpicF
    Anonym (Hepp) skrev 2022-07-10 15:08:16 följande:

Hm... fast då uppstår ju frågan igen? Om alla man säljer till är kunder (vilket jag ju trodde att de var in the first place) så förstår jag inte ordet kundförsäljning. Eller, rättare sagt: jag förstår inte varför man lägger till "kund" i början, för vem skulle försäljning annars rikta sig till?

Är bara så det heter. Finare ord en bara "försäljning". 
  • Glinda från Oz
    Anonym (Hepp) skrev 2022-07-10 13:37:01 följande:

På sätt och vis är de väl det i vardagligt tal i alla fall men det är stor skillnad juridiskt. Pratar man om företag brukar man prata om näringsidkare medan privatpersoner är konsumenter (kunder) 
  • EpicF
    Glinda från Oz skrev 2022-07-10 18:39:04 följande:
    På sätt och vis är de väl det i vardagligt tal i alla fall men det är stor skillnad juridiskt. Pratar man om företag brukar man prata om näringsidkare medan privatpersoner är konsumenter (kunder) 
    Även företag räknas som kunder. 
  • Glinda från Oz
    EpicF skrev 2022-07-10 18:54:11 följande:
    Även företag räknas som kunder. 
    I dagligt tal ja men konsumentköplagen gäller t.ex inte för företag som handlar och köper tjänster av andra företag. Juridiskt skiljer det sig mycket åt. 
  • Anonym (S)
    Glinda från Oz skrev 2022-07-10 21:57:45 följande:
    I dagligt tal ja men konsumentköplagen gäller t.ex inte för företag som handlar och köper tjänster av andra företag. Juridiskt skiljer det sig mycket åt. 

Och hur får du in konsumentköplagens in i detta? 

Ordet kund betyder en juridisk eller fysisk person som mottar en vara. En juridisk person är t ex ett aktiebolag. 

Så en kundsäljare kan sälja till både privatpersoner och företag. 

• Glinda från Oz
    Anonym (S) skrev 2022-07-10 22:27:34 följande:

Och hur får du in konsumentköplagens in i detta? 

Ordet kund betyder en juridisk eller fysisk person som mottar en vara. En juridisk person är t ex ett aktiebolag. 

Så en kundsäljare kan sälja till både privatpersoner och företag. 

Det var ett svar till EpicF som jag citerade inte till ts. 
  • Anonym (S)
    Glinda från Oz skrev 2022-07-10 22:32:53 följande:
    Det var ett svar till EpicF som jag citerade inte till ts. 
    Och hon har rätt. Även företag är kunder, och inte bara i vardagligt tal. Utan även juridisk, företag ingår avtal med sina kunder.
  • Anonym (S)
    Vad 17 betyder kundförsäljning?

Fel. Kundförsäljning kan vara både till företag och privatpersoner. 
  • Anonym (A)
    Så är det nog.
Svar på tråden Vad 17 betyder kundförsäljning?