• Tant Green

Trygg Hansas barnförsäkring

Är det någon som har Trygg Hansas barnförsäkring och inte känner sig lurad? Jag har ett försäkringsbrev där det står att premien per år är 1092 kr, också ska det ju vara gratis första halvåret om man haft vänta barn-försäkringen innan. Men nu (när dottern blir 7 månader) får jag en faktura på 165 kr/månad, dvs den kostar egentligen 1872 kr/år + att det kostar 6% extra om man väljer att betala månadsvis via autogiro (det hade ju ingen berättat, vanligtvis brukar det ju vara billigare om man har autogiro).

Jag har just pratat med deras kundtjänst och hon försökte förklara hur det kunde bli så här, men jag tappade tråden en efter en stund. Nu är jag bara irriterad och kände att jag ville varna alla som funderar på den här försäkringen, att det är inte som det ser ut! Det är möjligt att det bra ändå, men det är ju synd att de inte berättar det innan!

• Svar på tråden Trygg Hansas barnförsäkring
  • Cilla71a

Vi har oxå Trygg Hansas barnförs. & vi fick oxå en räkning efter ett tag. Kommer inte ihåg hur gammal dottern var men jag reagerade så klart & rimgde till kundtjänst som förklarade hur det låg till. Har förvisso glömt vad hon sa. Kanske det står mer här: www.trygghansa.se/

• Svamp Bob Fyrkant

Jag är jättenöjd med trygg hansa barnförsäkring och känner mig inte lurad
    Vi har haft jättenytta av deras försäkring då min son hade förkylningsastma som barn och låg på sjukhus minst en gång per månad...
    för varje sjukhusvistelse fick vi pengar vilket var välkommet!

Vi betalar 325 kr/kvartal/barn...

• Tant Green

Svamp Bob Fyrkant, varför betalar ni så lite? Är det någon rabatt om man har flera barn?

Jag hade inte heller känt mig lurad om det stått från början att det skulle kosta 1872 kr/år, då hade det ju varit ett medvetet val. Det är möjligt att säljaren berättade det i telefon, men när vi fick hem pappren stod det 1092 kr/år och då trodde vi ju att det var det som gällde.

• Linda Lo

Kostnaden är ju beroende av vilka ersättningsbelopp man väljer...

• Tant Green

Just det... tänkte inte på det

• Svamp Bob Fyrkant
    Tant Green skrev 2006-03-24 11:55:08 följande:
    varför betalar ni så lite?
    Vet inte om det är lite...325/3=108 kr/mån= 1300 kr / år
    Men jag vet inte vad för ersättningsbelopp vi har eller så
  • wellah

jag känner mig inte lurad, mig berättade dom rätt belopp för.... högsta på allt + tilläggsförsäkringen tog jag....

• Peand

Barnförsäkringen är gratis tills barnets 6 månadersdag, inte i sexmånader från tecknings datumet.Oavsett om man har haft en vänta barn försäkring eller inte innan.

Att dela upp betalningen per månad/kvartal (finns inte längre som alternativ) eller halvår blir alltid lite dyrare än att betala allt på en gång. Gäller inte bara TH´s försäkringar utan de flesta andra ställen där man kan dela upp betalningen.

• Tant Green

Peand, så långt är jag med, men jag förstår inte varför det står så här i försäkringsbrevet:

"Försäkringstid 2005-09-15 - 2006-09-30
    Pris per helår 1 092 kr"

Och sedan får jag ett meddelande att årspremien är 1 872 kr fr.o.m. 2006-04-01?

Det ser ju ut som att (det första) priset gäller under försäkringstiden. Men så är det alltså inte?

• Tant Green

Ok, försäkringstiden är ju 1 år och 15 dagar så jag håller med om att priset för den perioden borde bli lite högre än helårspriset... närmare bestämt 1 137 kr om jag har räknat rätt...

Svar på tråden Trygg Hansas barnförsäkring