• Anonym (111)

totalt ojämlikt

Det låter oerhört trist för dig och din son TS. 

Problemet hos dig/er är ju din man och exet - att de i princip beter sig som om de ff var ett särbo-par (utan sex). Så har det aldrig varit här. Min man har velat ha så lite kontakt som möjligt med sitt ex (som är ett "krångligt" ex pga psykisk ohälsa - hon förlorade bla. vårdnaden i rätten). 
    Attityden, att de bestämmer saker utan att du får veta eller blir rådfrågad - det är
    helt din mans fel. Att de fått sina barn till att bli de där bortskämda som du beskriver, är ju också deras fel. 

Frågan är väl varför du står ut TS? Är det inte bättre för dig och även sonen att inte bo ihop med dessa? 

• Anonym (111)

Ni skulle behöva parterapi, om ni ska ha nån chans att reda ut detta. Ni kanske ska vara särbo ändå, men eftersom mannens beteende mot sitt ex är själva knuten här, så tror jag att han behöver höra det utifrån. Det räcker inte att du säger något, men du finns där, han har vant sig vid det, men det blir konflikter när du försöker protestera. 
    Lite som att han trodde att hans nya partner bara skulle vara som en fin sällskapshund i hemmet? Acceptera allt detta runt exet osv. 

Här har du min historia (kortversionen, det går att säga väldigt mycket mer):
    I början av min mans och min relation var jag lite fundersam eftersom hans ex ringde och messade hela tiden. Jag undrade så klart över vad det där var, men när jag förstod hur illa han själv tyckte om det så vågade jag satsa. Det har hela tiden varit han och jag som är teamet, inte han och hon.
    Hon ville nog ha det lite som din mans ex, kunna ringa när som helst, be om hjälp osv. Min mans ex drömde nog om att efter skilsmässan skulle barnen kunna komma och gå mellan dem, det skulle vara lite spontant osv. Han å sin sida ville absolut inte ha det så eftersom han jobbade på annan ort så när han inte hade barnvecka - ja då hade han inte barnvecka. Hon hade mycket svårt att förstå det + att hon ofta ville ha hjälp med praktiska saker: bilen, fixa cykel, sätta ihop möbler, datorn. Så träffade han mig, och då blev saker annorlunda. Plötsligt var han inte tillgänglig lika enkelt som förr. Vi kanske var hemma hos mig tex. Då kunde han inte komma till undsättning. Han hade varit snäll efter skilsmässan och ställt upp, dels för att han kunde och dels för att han tyckt det var svårt att säga nej. 
    Gradvis har han fasat ut henne. I början skulle det vara gemensamma julklappar och helst gemensamt julfirande också, gemensamma födelsedagspresenter (för att hon hade ont om pengar, så mannen betalade mer men det skulle stå "från mamma och pappa" på paketen. Jag sa inget så länge vi inte bodde ihop men när vi hade köpt hus tillsammans sa jag till mannen att från och med nu är det väl ändå vi som firar jul, vi som ger gemensamma julklappar osv? Det tyckte han med så han tog diskussionen med henne. Inte populärt! (det var så skönt att barnen sa att de ville fira på två ställen, inte tillsammans - det hade hon inte räknat med). Det tog nåt år till, sen blev det ändå som vi önskade. 
    Han sa också ifrån till henne att hon får ringa nån annan när hon vill ha hjälp med praktiska saker. Klart han hjälper till om det är något som drabbar barnen, men när hon vill ha hjälp bara för sin egen skull så blev det slut på det. Hon blev sur, och sa "Jaha, då vet jag hur du tänker!" Men efter det slutade hon faktiskt fråga så det hjälpte ju (vilket väl också visar att hon kunde lösa det på annat sätt).
    Vi har också gift oss under den här tiden och sista åren har det varit väldigt lite krångel från hennes sida. Barnen blir ju också äldre, så det blir allt mindre som man måste ha kontakt om. 

Kontentan av det jag skriver är förstås att det nog inte hade blivit så här bra om inte min man hade velat fasa ut henne. 

Du kanske ska låta din partner läsa tråden TS?
    Du kanske också ska ställa honom frågan vad han tror händer om han inte hjälper henne, inte swishar pengar, inte planerar med henne utan att ha pratat med dig först - kommer kvinnan dö? Kommer jorden gå under? (eftersom min mans ex numera klarar sig utan hans hjälp så kan nog alla ex det) 

Sen allt det där med barnen är ju också ett problem, men det viktiga är att först reda ut mellan er vuxna, tror jag (om du nu tycker det vore värt det, kanske hade jag gett upp om min man hade betett sig som din gör).

• Anonym (111)

Ja, så vad blir det nu då TS?

Ska du göra slut?

Ska ni försöka en gång till, men då måste du ställa de där jobbiga frågorna till honom. Dels de jag skrev i förra inlägget men kanske också dessa: "Varför är du ens ihop med mig? "Vad "har" du mig till förutom sex, eftersom du har "allt annat" ihop med ditt ex"? "Varför ser du inte att dina döttrar far illa?" "Varför är min åsikt i mitt eget hem, inte värt något, medan exets åsikt är värt allt, trots att ni inte lever tillsammans?" (osv). 

Det är lätt att säga att man ska försöka en gång till, men det hjälper ingenting om inte båda är villiga att på riktigt jobba på det - det kan man inte om man inte är medveten om problemen. Eftersom han inte riktigt vill se problemen utan blir arg när du frågar om saker, så behöver han hjälp utifrån att få syn på sin egen del i soppan. 
    Genom att han blir irriterad på dig när du försöker fråga om saker visar han att han inte respekterar dig över huvud taget. Ni är inte jämlikar i relationen, du kommer typ på 4.e plats. 

• Anonym (111)
    Anonym (anna) skrev 2022-07-12 10:17:17 följande:

Fyller på med lite tankar här igen. :)
    Jo men, vi har ju mycket mer ihop än bara sex. Generellt utgår jag från att överdrifter sällan leder någonvart, så om jag skulle ta diskussionen med anklagelsen "du har mig bara till sex" skulle det inte funka. Däremot kan man ju få känslan av att det är på ena eller andra sättet. "Du bryr dig aaaldrig om mig! Du hatar mig!" skrikgråter hans barn när de inte får Slush. Det kan de ju känna, men är det sant? 
    Samma med mig: jag kan ju känna att "du har mig bara till sex!" - men skillnaden mot döttrarna är att jag är vuxen och analytisk, inte känslostyrd på samma sätt. Jag försöker vara noggrann och gå på fakta. 
    Aktar mig för att fara ut med svepande anklagelser, aldrig/alltid-prat osv. 

Så: Det finns massor av bra saker i vårt förhållande, men det jag tog upp finns där också. Det har hänt och det är skitkasst. Och jag måste hitta en lösning. 

Ja så klart, men jag vet ju inget mer än det du skrivit i tråden så jag utgick från det. Du ska så klart formulera egna frågor/punkter ni ska diskutera. Kontentan är väl i alla fall att du inte är prioriterad, han blir hellre osams med dig än med sitt ex - så man kan inte leva. 
  • Anonym (111)

Åh vad det låter jobbigt. Hoppas verkligen det kan bli en lösning som du tycker blir bra (oavsett vad det blir).
    Han låter ändå lite som min mans ex, när de skulle diskutera saker, att försöka vända det man pratar om till att det är någon annans fel. Behövde inte vara just hans fel, men inte var det henne i alla fall. 

• Anonym (111)

Fullt rimligt att man försöker ordna livspusslet med den familj man faktiskt lever med. Att inte ens visa att man åtminstone vill ha en vecka gemensamt, även om det kanske inte skulle gå att lösa, kan vara mycket värt. Han visar ju inte ens att han vill, tycker jag? 

Har en släkting som numera är skild (detta var alltså en kärnfamilj), där mannen inte kollade med övriga familjen innan han la sina semesterveckor. Trots att frun frågade i god tid, så fick hon inget veta, och när hon sen fick sina veckor, så var det ofta så att det inte synkade. Sista året de var gifta, kom han en dag till frukosten, verkade inte ha bråttom. Hon frågade om han inte skulle till jobbet "nej min semester börjar idag". Hon hade ingen aning! Där och då föll väl poletten ner, och hon insåg hur lite han brydde sig om övriga i familjen.  Efter den dagen kom början till slutet. Han blev nog rätt paff över att hon ville skilja sig. 
    Nu var det en kärnfamilj men det är lite samma beteende, även om din mans beteende säkert beror på någon slags dåligt samvete gentemot exet. 

Svar på tråden totalt ojämlikt