Inlägg från: Anonym (Ärftlighet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ärftlighet)

totalt ojämlikt

Håller tummarna för er att ni snart kan få komma in till familjerådgivning, det finns endel privata alternativ också men de kostar  

Min spontana tanke när jag läser igenom dina inlägg är två..dels att din sambo lider av dåligt samvete gentemot sina barn, att han på något sätt mer eller mindre undermedvetet försöker kompensera sina barn för hur de har det hos mamman, att han valt att skilja sig från henne o vilka konsekvenser det gett för barnen…om hon haft alkoholproblem länge, att han hänger kvar i ett medberoende
    Att hela tiden försöka vända det till att saker är ditt felkan vara en försvarsmekanism för att han innerst inne vet att han gör fel men det är den lättare utvägen 
    och dels fastnade jag för att du skrev att mamman har ADHD…det är en ärftlig diagnos, och  exemplet på döttrarnas meltdown över en sen slusch är ett ganska typiskt exempel på hur ett barn med en Npf- diagnos kan reagera i situationer när saker inte blir som planerat/ de i sitt huvud planerat att något ska ske…även sättet att omedelbart blocka / se saker i enbart svart eller vitt är tecken på att en npf- diagnos kan finnas…
    Framför allt tjejer med Npf- diagnoser klara av att mörka dessa ganska länge men ofta till priset av ett dåligt psykiskt mående - depression  och självskadebeteende är tyvärr allt för vanligt och ofta orsaken till att dessa tjej övh får sin diagnos ..de kommer in till vården pga måendet o då om de har tur upptäcks den andra problematiken och en utredning kan göras..

• Anonym (Ärftlighet)

Nu ska vi se.. han hjälpte dig av någon anledning att boka tid för att förnya passet ? 

han insåg förra året att hans och exets semesterplanering inte funkade för er familj 

Han anser att det är rimligare att du NU mitt i semesterperioderna går till din chef och ber om att få ta ytterligare några dagar ledigt i anslutning till din redan beviljade semesterperiod ?

Och när DU försöker få honom förstå att detta inte är rimligt så är det du som är orimligt krävande ????

låt oss bena upp det lite mer..
    Att pass situationen  ser ut som den gör är ju inget man kan göra åt ,köerna att beta av har varit långa och det har dessutom varit strul med att få klart passen när allt pappersarbete är gjort..så väntetiden inte bara till att få en tid på ett passkontor har varit långa men även väntetiden på det färdiga passet är / har varit längre än normalt .
    Detta är inget som uppkommit den senaste månaden utan något som det pratats mycket om i media lååångt innan sommarsemestrarna började.Så detta måste han varit medveten om redan tidigt i våras….= inte ditt fel utan lika mycket hans  att hålla koll på

Han. Borde med tanke på förra årets semester pratat med dig först om hur du tänkte lägga din semester och vilka veckor du troligen skulle ha ditt barn och sen MED  den informationen sätta sig ner och diskutera med sitt ex om hur de skulle lägga upp sommaren ..en diskussion där båda jämnar för att få den bästa sommaren för inte bara alla barn men även för alla vuxna 

Vad det gäller att förlänga din semester…vad har han för jobb om han övh kan komma med det förslaget alla vet ju att semesterperioderna är lagda för länge sedan bemanningen löst efter detta och att i princip ingen arbetsgivare ger någon bara så där extraledigt under den här tiden..då ska det vara av synnerliga skäl  …o en semesterresa till Grekland som man rimligtvis borde ha kunnat boka in under de 4 veckor man är beviljad ledig redan hör inte till den kategorin .

Så NEJ!!! Du är INTE orimligt krävande…det är HAN som ( återigen ) klantat till sig , sagt ja o amen  till exet vad hon än ville och nu försöker lägga över all skuld på dig istället för att erkänna att han återigen inte tänkt längre än näsan räcker 

• Anonym (Ärftlighet)

Kan säga förresten att min man hade ett eget företag där högsäsongen är mitt i sommaren , när bonusarna var små hade jag dem ofta på min semester..semester bara vi två existerade i princip inte …vår lösning blev att jag sparade en semestervecka till höst/ vinter då min man hade lågsäsong och då kunde vi sticka i väg själva på något / göra något med bara vårt gemensamma barn anpassat efter hens ålder istället för att bara hänga på det som ev var mest för de äldre syskonen..
    Men det krävdes några år o att jag satte ner foten o undrade om han ville splittra ytterligare en familj för som jag såg det då ..fick vi ingen ledig tid tillsammans som par/ den lilla familjen bara så skulle vårt förhållande inte klara sig .
    Idag har han ett vanligt jobb med 4 veckor semester på sommaren..bonusarna är i äldre tonåren o edan ett par år styrs deras ledighet mer av hur,var o när de sommarjobbar än av oss vuxnas semester …nu handlar det mer om att försöka hitta en lucka då alla är lediga så vi kan hitta på något med den stora familjen än att hitta tid för oss som par/ den lilla familjen  

Svar på tråden totalt ojämlikt