Inlägg från: wildean |Visa alla inlägg
  • wildean

totalt ojämlikt

Jag säger som de andra i tråden, jag hade inte orkat med honom. Men om du inte vill lämna så är det parterapi som gäller. Någon utomstående som kan nå fram till honom, avbryta när han anklagar dig och få honom att vända blicken mot sitt eget beteende. 

Men jag tror han är en sån som bara inser vad han har när han förlorat det. Du låter ju som att du är väldigt bekväm för honom, det enda du gör är att tjata och sånt kan man ju slå dövörat till, som han gör. Även om jag tror att du tänker att du "resonerar" som en vuxen, analytisk person, blir resultatet bara att han hör tjat, ett bakgrundsbrus man inte behöver bry sig om eftersom inga ultimatum eller krav ställs. Dvs precis det du inte vill ägna dig åt (aldrig/alltid-prat, etc). 

Sen ska jag ju vara ärlig och säga att jag tror att han och hans ex också behöver parterapi. Tror att han viker ner sig för henne pga hennes diagnos och att han inte vill få det jobbigare kring barnen. Men de skulle behöva ett rejält omtag där hon får förklarat för sig av en terapeut, på ett sätt som går in, att i det här läget måste hon växa upp och göra det rätta. Visa mer hänsyn och självkontroll, för sina barns skull. Hur mycket det än svider. 

Jag tror dock inte hon kan ändra på sig och han kommer inte vilja få det jobbigare med barnen, och då är faktiskt det enda du egentligen har kontroll över i situationen om du vill vara kvar i den eller inte. 

Svar på tråden totalt ojämlikt