• Anonym (Moln)

Nu köper jag pommes istället för potatis. Känner mig usel

Jag konstaterade idag att det får bli pommes istället för potatis. Ungarna kommer ju bli överlyckliga. Jag har tajt ekonomi och vände på varenda krona redan innan priserna började gå upp. Jag har avstått mat minst en gång i veckan i nästan ett år för att barnen ska ha tillräkligt. Och nu är det bara att konstatera. 2 kg pommes kostar nästan lika lite som 1 kg potatis. 

Jag vet snart inte var jag ska skära i budgeten. Det blir förmodligen inga busskort till hösten. Det är väl bara att vänja sig vid att gå.

• Svar på tråden Nu köper jag pommes istället för potatis. Känner mig usel
  • Anonym (Moln)

Kan man få kommunen att ändra sig ang reglerna för busskort, tro? Förmodligen inte.

• Anonym (Hur)

Kan du berätta mer, hur ser din ekonomi ut?

• Anonym (Moln)
    Anonym (Hur) skrev 2022-07-12 20:55:58 följande:

Ja, vad ska jag säga? Tjänar så jag har precis över existensminimum.  Och priserna går upp, men inte lönen eller barnbidragen.
  • Kockobello

Enda sättet nästan att få upp lönen är att byta arbetsgivare. 

• Anonym (A)
    Anonym (Hur) skrev 2022-07-12 20:55:58 följande:
    Undrar jag med.
  • Anonym (Loppis)

Handla allt som bara går på secondhand. Barnkläder på vår loppis kostar 10-30:- styck för nästan allt. Och sen det klassiska rådet: skriv upp allt du handlar och lägger pengar på en månad och se var du kan dra ner. Ibland blir man förvånad vart pengar tar vägen.

• Anonym (Spara)
    Anonym (Moln) skrev 2022-07-12 20:53:05 följande:

Kan man få kommunen att ändra sig ang reglerna för busskort, tro? Förmodligen inte.

Mina föräldrar skrev till kommunen för att bi barn skulle få busskort.
    Ingen trottoar och mycket tung trafik ansågs som giltigt skäl att få busskort trots att kilometerantalet inte uppfylldes.
  • Kockobello

Det är bättre att få upp lönen om det går än att laborera med kronor och ören. 

• Anonym (Moln)
    Kockobello skrev 2022-07-12 22:14:40 följande:

Enda sättet nästan att få upp lönen är att byta arbetsgivare. 

Ja, jag söker med ljus och lykta.
  • Anonym (Moln)
    Anonym (Loppis) skrev 2022-07-12 22:21:42 följande:

Handla allt som bara går på secondhand. Barnkläder på vår loppis kostar 10-30:- styck för nästan allt. Och sen det klassiska rådet: skriv upp allt du handlar och lägger pengar på en månad och se var du kan dra ner. Ibland blir man förvånad vart pengar tar vägen.

Ja, second hand köper jag på när jag har råd att köpa något alls. Vår second hand är dyrare än så, de tar väl ungefär 30 kronor för tröjor och 50-60 kr för jeans till barnen. 100 för vinterkängor.

Jag vet var pengarna tar vägen. Det är det som är att vända på varenda krona och avstå mat för att barnen ska få äta. 
Svar på tråden Nu köper jag pommes istället för potatis. Känner mig usel