• Tue 12 Jul 2022 22:24
    1494 visningar
    11 svar
    11
    1494

    Berättade ni för folk innan ulj?

    Hej! Jag är gravid i vecka 12 med tvillingar, gjort ivf så fick göra ett tidigt ultraljud i vecka 8. 
    jag skulle sedan få ett till tidigt ultraljud i vecka 12-14 men det är först nu i vecka 16 som jag fick tiden, hur gjorde ni? Gick ni ut med graviditeten innan ni sett att allt var okej på ultraljud? {#emotions_dlg.flower} Eller väntade ni till efteråt? Och fick ni tidigt ultraljud så sent som i vecka 16? Har ju mitt RUL bokat i vecka 19. 

  • Svar på tråden Berättade ni för folk innan ulj?
  • Tue 12 Jul 2022 22:31
    #1

    Endast min bästa vän visste före v.14. Före VUL tom. Det gjorde jag först v.13. Sen makens familj. men offentligt en bra bit efter v.20. Så många års kamp och så många m.f så vi ville ligga lite lågt.

  • Tue 12 Jul 2022 22:33
    #2

    Stort grattis! 
    Jag berättade för jobbet och familj v 8. Om det värsta mot all förmodan hade hänt så är det lättare att förklara varför man är ledsen, men det är så jag fungerar. Om du vill vänta till nästa ultraljud för det känns rätt för dig ska du göra det! 

  • Tue 12 Jul 2022 22:38
    #3
    Lillan2022 skrev 2022-07-12 22:24:58 följande:
    Berättade ni för folk innan ulj?

    Hej! Jag är gravid i vecka 12 med tvillingar, gjort ivf så fick göra ett tidigt ultraljud i vecka 8. 
    jag skulle sedan få ett till tidigt ultraljud i vecka 12-14 men det är först nu i vecka 16 som jag fick tiden, hur gjorde ni? Gick ni ut med graviditeten innan ni sett att allt var okej på ultraljud?  // {#emotions_dlg.flower} Eller väntade ni till efteråt? Och fick ni tidigt ultraljud så sent som i vecka 16? Har ju mitt RUL bokat i vecka 19. 


    Går in i vecka 12 på torsdag, kommer gå ut med det till våra barn och resterande av familj (vissa vet redan) efter KUB om 2 veckor om allt ser bra ut! :) Fick ett snabbt UL igår när jag tog blodprov inför kub men vågar ändå inte ifall något skulle vara galet. Fick också erbjudande om TUL sent med RUL 3 veckor senare... KUB bokade vi privat. 
  • Tue 12 Jul 2022 22:40
    #4

    Jag är bara jag: ja okej, sambons familj vet & våra två bästa vänner men jag har redan mage och måste dölja den med stora kläder och får inte på mig jeans eller något alls sen vecka 10 ungefär.  Vi har också kämpat i flera år så är så rädd för att berätta men samtidigt känner jag att jag inte kan dölja Magen fram till vecka 16 heller. Funderar på att boka ett privat TUL så att man vet att allt är okej nu innan man säger något. 


    Elin pelin: ja men exakt, förstår precis hur du tänker och jag vill försöka ha samma tänk men det är så svårt, kan inte förstå att jag är så orolig hela tiden när allting sett så bra ut fram tills nu vad jag vet, jag borde bara njuta Glad

  • Tue 12 Jul 2022 22:43
    #5

    sarken: ja vi tänkte göra kub men haft valt att avstå. Väntar man tvillingar så är det lite mer komplicerat verkade det som. Sen OM det skulle visa något på bara ett barn och det andra är friskt så får man behålla båda eller förlora båda. sen kan man inte göra nipt om man väntar tvillingar så skulle kub visa något så kan vi ändå inte gå vidare på något sätt, så känns helt enkelt rätt för oss att avstå så det är ju först TUL i vecka 16 nu då istället! 

  • Tue 12 Jul 2022 22:45
    #6
    Lillan2022 skrev 2022-07-12 22:40:36 följande:

    Jag är bara jag: ja okej, sambons familj vet & våra två bästa vänner men jag har redan mage och måste dölja den med stora kläder och får inte på mig jeans eller något alls sen vecka 10 ungefär.  Vi har också kämpat i flera år så är så rädd för att berätta men samtidigt känner jag att jag inte kan dölja Magen fram till vecka 16 heller. Funderar på att boka ett privat TUL så att man vet att allt är okej nu innan man säger något. 


    Jag blev stor tidigt, men träffade så få folk så de flesta visste ju inte ändå. Syrran till min vän som visste sa att hon tyckte jag blivit rund om magen- i v.9! Skrattande  Min vän höll god min. Du får avgöra själv om du berättar redan nu.
  • Tue 12 Jul 2022 22:52
    #7

    Jag är bara jag: ja då är det lättare, jag träffar folk hela dagarna & har börjat klä mig helt annorlunda för att försöka dölja magen haha! 
    har ju absolut inga symtom heller och aldrig haft mer än att jag är trött så det är nog därför jag är så orolig hela tiden tror jag Förvånad

  • Tue 12 Jul 2022 22:54
    #8
    Lillan2022 skrev 2022-07-12 22:52:28 följande:
    Jag är bara jag: ja då är det lättare, jag träffar folk hela dagarna & har börjat klä mig helt annorlunda för att försöka dölja magen haha! 
    har ju absolut inga symtom heller och aldrig haft mer än att jag är trött så det är nog därför jag är så orolig hela tiden tror jag Förvånad
    Man är orolig oavsett symptom eller inte. Jag mådde skit med båda barnen, men inte lugnade det mig ändå. Jag tog dag för dag helt enkelt.
  • Wed 13 Jul 2022 09:10
    #9

    Jag är bara jag: ja det är väl så man får göra helt enkelt Glad

  • Wed 13 Jul 2022 09:46
    #10

    Ja det gjorde vi båda gångerna. Första för att det var semestertider och det hade tagit många veckor innan jag annars varit på kontoret samtidigt som min chef. Andra gången också av arbetsrelaterade skäl faktiskt, jag behövde boka in en del tidiga läkarbesök och hade en väldigt bra relation med min dåvarande chef. 
    Så vi har två barn och båda gångerna har vi berättat för i princip alla kring v 10-11. Då har man ju även stöd om något skulle gå fel tänker jag. 

  • Anonym­4848
    Wed 13 Jul 2022 10:21
    #11

    Min syster och bästa vän visste från början. Föräldrar och andra nära fick veta efter KUB, jobbet typ v. 16 och andra berättade vi inte för förrän efter RUL. 

Svar på tråden Berättade ni för folk innan ulj?