• Hyllemor

    8-årig pojke med långt, tjockt hår som vägrar klippning, gummiband etc.

    Min 8-årige son har mycket tjockt hår som går ner till axlarna. För tre år sedan bestämde han sig för att han ville ha långt hår, eftersom kusinen med latinskt påbrå hade det, men han var ju också snygg i det. Min son vill inte kapa håret kortare än till axlarna. Problemet är att håret är mycket tjockt, blont och har självfall. Det lockar sig när han blir svettig eller om det regnar och då blir det som en trasselsudd som är närmast omöjlig att reda ut. När jag tycker att han borde klippa sig så föreslår han själv balsamspray. Det fungerar förvisso, men oavsett vad vi gör så ser han ser ovårdad ut i håret i stort sett alltid. 


    Jag menar att han måste ha gummiband i håret om han idrottar eller när det regnar. Han vägrar och då blir håret trassligt och jobbigt att reda ut. Han tycker att det gör ont när jag borstar hans hår, trots balsamspray, men jag får inte boka in ett frisörbesök och han vägrar gummiband. Han tycker att det är "värt att det gör ont", trots att kusinen för ett år sedan har klippt av sitt hår kort. Vår unges hår är helt enkelt inte gjort för att vara långt, känns det som.


    Han ser ständigt ovårdad ut. Håret spretar åt alla håll och är mycket tjockt. Kanske blir det bättre när det växer nedanför axlarna, men jag vet inte eftersom det liksom är märklig textur på det. När han var liten och hade håret kortklippt så kunde han få riktiga korkskruvslockar om man inte kammade håret men om man kammade det så blev det spikrakt. När han duschar så kan det krymoa en decimeter i trassel men sedan, när han kammar ut det så blir det bara som en lejonman och ser inte klokt ut.


    Jag själv har mycket tunt hår och har aldrig behövt några särskilda produkter för att få det bra.


    Har ni några idéer här? Håret är som en mycket stor man och jag vet inte vad jag ska göra med det.

  • Svar på tråden 8-årig pojke med långt, tjockt hår som vägrar klippning, gummiband etc.
  • Tomelilla15

    Vill han ha långt så låt honom ha det. Ta med honom till en frisör där de säljer produkter och be om råd, då får han själv höra också hur han ska ta hand om det. Jag tror ni kan komplettera med hårolja, det gör håret smidigare och blir lättare att reda ut. Passa på att kamma det när håret är blött och fullt med balsam, i badet/duschen. Krama håret sen med handduk så man inte trasslar till det genom ett gnugga med handduk och ha sen i hårolja när håret är fuktigt. 


    Försök hitta bilder på hur fotbollstjejern har sitt hår när de spelar. Proffsen har väl pannband eller tofs och säkert andra saker, jag kollar inte på fotboll så har ingen koll. 

  • Anonym (.)

    Låter som min hårkvalitet. 


    Dels behöver ni ha schampo och balsam för torrt/skadat hår. Efter duschen gärna hårolja, ex argan oil. 


    Sen är det så att ni borstar ur lockarna och då blir det tjockt. Jag borstar faktiskt aldrig håret efter dusch. Borstar ordentligt innan, sen kramar jag i olja efteråt och reder lite med fingrarna. Först dag 2 efter hårtvätt borstar jag. Blir inga korkskruvar, men sammanhållna större och svaga lockar.


    Att hänga platt och flytande som du ser framför dig kommer inte att hända. Han skulle kunna platta. Det gör jag ibland tillsammans med olja och sen silikonspray. Det funkar dock inte när det är fuktigt, då lockar det sig ändå efter plattning.

  • Aliona

    Jag hade kunnat göra vad som helst för att få tjock, lockigt och vild lejonman istället för mitt tråkiga tunna och spikraka! Låt honom ha det hår han vill, men ta med till frisör för att klippa topparna och få tips på hur han ska vårda det. 

  • Anonym (tips)

    Tids nog kommer han klippa sig, eller använda snodd. Han kommer till insikt med tiden. Just nu är han bara 8 år och verkar behöva en del hjälp med håret, men det kommer en tid när han vill sköta tvätt, kamning oss helt själv. Ni får helt enkelt stå ut tills dess.

    Jag är vuxen men har alltid haft mycket lockigt och långt, tjockt hår. Jag insåg tidigt att hårborste var inget bra. Jag har alltid använt lite glesare, kraftiga kammar så har ni inte testat det så kan det vara ett tips. Typ sån här: apotea.se/needs-utredningskam.
    Kammar enbart när jag precis tvättat håret, inte när det är torrt för då bara ryker det hår från mig.
    Balsamspray jättebra! Jag använder dock Biosoik Silk therapy (silkdrops) - det kanske ni inte har testat? Det är den bästa produkten jag någonsin haft till mitt hår. Jag brukar googla och köpa där det är billigast för stunden (kan vara på tex Lyko och liknande ställen). Man tar lite i handen och kramar in i håret med fingrarna, det går inte åt så mycket utan en flaska räcker länge. 

  • fjanten

    Min 5,5-åriga dotter har också riktigt tjockt hår med självfall, och hon vill ha det så långt som bara möjligt. Visst, men då:
    - Ska det toppas hyfsat regelbundet så att det slitna klipps bort och det blir lättare att underhålla. Detta är inget att diskutera, lika lite som hon kan diskutera bort tandborstning... Ska man ha långt hår ska det skötas.
    - Det ska borstas. Som vissa skriver ovan - det är oftast bättre att borsta före dusch/bad än efter, sedan använder man rätt produkter (gällande shampoo, balsam, oljor o.s.v.). Även produkt-biten kan en frisör troligen lista ut åt er.
    - Håret sätts upp vid aktiviteter! Det har hon själv också kommit fram till på brottningen och fotbollen och så vidare att det blir BETYDLIGT bättre med uppsatt hår än utsläppt.

    Litegrann är det verkligen upp till föräldrarna att sätta ramarna. Mina ungar får ha vilka frisyrer de vill, men precis som med tänderna och naglarna så måste även håret tas omhand. Själv ville jag ha kort hår som barn, just för att jag avskydde hårborstningen och hår i ögonen vid blåst o.s.v., men mina traditionella föräldrar tyckte minsann att flickor ska ha långt hår och punkt och slut! Det var verkligen inte lyckat. 

  • Anonym (Förälder)

    Tunna ut håret lite.
    Skaffa bra hårprodukter och lär honom borsta håret själv.
    Det kanske bara är du som tycker han ser ovårdad ut....
    Det är bara hår. Sluta tjata så kanske håret kapas snart.
    Vet själv att min mamma var på mig hela tiden om håret, då ville jag göra tvärtom mot vad hon sa. 

  • Anonym (gg)

    Jag hade något lättbalsam på tub som man lämnade i håret som var bra samt har jag i perioder använt olika curl control creams, eller ett lätt hårvax (väldigt lätt, frisören kan visa rätt sort) Låter som jag och din son har samma hårtyp, men mitt är väldigt långt.

    Sedan behöver jag använda hårinpackning istället för balsam när jag tvättar håret, som jag köper hos frisör. Köper jag inte hos frisör så använder jag aussies 3 minute miracle moisture hårinpackningar eller loreal color vive (den röda burken, den har dock en stark doft, så kanske inte det bästa för en liten kille)

    På sommaren använder jag oftare hårolja än vax, som jag sätter i medan håret är blött/fuktigt efter tvätt. Jag använder aussies hårolja, den gjord av hampa.

    Enklaste om man vill krångla mindre än vad jag gör, är att ha någon curl control kräm som man lämnar i håret efter tvätt, samt alltid använda hårinpackning vid tvätt. Red ut håret medan hårinpackningen sitter i, i duschen.

  • Anonym (gg)

    Sen skaffa en tangle teezer-borste, de gör det lättare och gör mindre ont.

Svar på tråden 8-årig pojke med långt, tjockt hår som vägrar klippning, gummiband etc.