• Thu 14 Jul 2022 16:51
    2432 visningar
    7 svar
    7
    2432

    Vad är en rimlig summa

    Vi har bott hos min familj gratis i fem dagar. Vi åt gratis också. Men jag vill gärna betala för mat men behöver hjälp med vad som är en rimlig summa. Vi är två vuxna och 3 barn under 10.

    vad tycker ni är en rimlig summa

  • Svar på tråden Vad är en rimlig summa
  • Thu 14 Jul 2022 17:08
    #1

    Jag hade aldrig gett min familj pengar. 
    Hade nog bidragit under tiden med att handla/laga mat, städat eller hjälp till med trädgården. 
    Om jag sen ändå vill ge något som tack för vistelsen hade det antingen varit en korg med godsaker, tex ostar, marmelader etc. eller ett presentkort från någon gårdsbutik eller liknande. 

    Skulle heller inte vilja ha pengar om någon bott hos mig, hade isåfall bett vederbörande handla något på vägen som behövdes. En liten symbolisk gåva som tack hade uppskattats, men hade inte behövt kosta mycket

  • Anonym (Sanna­)
    Thu 14 Jul 2022 17:36
    #2

    Håller med ElaineBenes, men vill tillägga att om du vet att de behöver pengarna så hade jag gett 1 000 - 1 500 beroende på vad ni ätit och druckit. 

  • Anonym (Varfö­r)
    Thu 14 Jul 2022 17:55
    #3

    Hade jag bott hos mina föräldrar el svärföräldrar så hade jag inte gett dem pengar utan brukar vara antingen så har vi handlat under tiden där el hjälpt till med diverse saker. 

  • Anonym (H)
    Thu 14 Jul 2022 17:56
    #4

    Ofta vill väl föräldrar inte ta betalt av sina barn och familj, men ni kan väl köpa typ någon trevlig avsmakningsmeny till dom eller en korg med goa grejer typ ostar, vin, kex frukt 

  • Anonym (Popp)
    Thu 14 Jul 2022 18:01
    #5

    Vi brukar turas om att handla för att jämna ut kostnaderna. Och köper då gärna lite extra lyx som en god ost eller choklad tex. 


    Om ni inte slagit på stort tänker jag att 1 500 kr är en ganska lämplig summa. 

  • Anonym (ppp)
    Thu 14 Jul 2022 18:05
    #6

    Ni får göra ett överslag vad mat för er familj brukar kosta hemma, för det är väl ungefär detsamma nu? 

  • Thu 14 Jul 2022 19:29
    #7

    Tack för era svar. Mina föräldrar är lite svåra när de gäller presenter gåvor. Vi bjöd på mat en dag men det känns lite för lite. Pappa är också pensionär så vill gärna betala något för oss även om de inte vill det.

    Tack för att ni tog er tid. Swishar en summa

Svar på tråden Vad är en rimlig summa