• Fri 15 Jul 2022 16:12
    4010 visningar
    1 svar
    1
    4010

    Någon som fått/haft öronproblem I vuxen ålder? *orolig*

    Var hos läkaren på grund av plötsligt nedsatt hörsel/rundgång på ett öra samt klåda i hörselgången. Har inga andra symptom och vad jag vet ingen luftvägsinfektion mer än möjligen lite täppt näsa. Hon sa att jag har vätska bakom trumhinnan och eksem i hörselgången. Fick örondroppar antibiotika/kortison och avsvällande nässpray samt rådet att fortsätta tryckutjämna. Googlar på diagnosen hon skrev "sekretorisk mediotit" höger öra. Får överallt upp att man då ska misstänka tumör om det är ensidigt hos vuxna utan övre luftvägssymptom eller trauma. Visste inget om detta och är superorolig naturligtvis. Det är allt jag tänker på i nuläget. Enligt HC (ringde tillbaka nästa dag och ifrågasatte) så måste jag vänta 2 veckor. Men i min värld utifrån det jag läser så finns det bara en diagnos och det är tumör. Finns det någon mer som haft detta i vuxen ålder utan att det varit bakomliggande tumör? Det enda jag gjort var att flyga flygplan (symptomen kom dock en vecka efteråt) och att bada mycket. Har haft upprepade öroninflammationer som barn, men inga öronbesvär som vuxen-mer än att höger öra alltid är svårt att tryckutjämna/få ut vatten ur. 

  • Svar på tråden Någon som fått/haft öronproblem I vuxen ålder? *orolig*
  • Fri 15 Jul 2022 23:43
    #1

    Kan det inte vara så att du fått detta pga att du badat mycket? Sen har du ju flugit vilket är en orsak också?

    Om läkaren inte tyckt att det fanns en förklaring så skulle hon remitterat dig. Men förstår ändå din oro. Kan du boka tid på en annan vc så slipper du vänta i 2 veckor?

Svar på tråden Någon som fått/haft öronproblem I vuxen ålder? *orolig*