Anonym (Antonia) skrev 2022-07-15 19:20:54 följande:
Jag förstår dig. Men ändå är det så att dagarna delas. Och som förälder, även om han har en konflikt med dig, så har han rätt till sina dagar. Om du kryssar i att du ska vara enskild vårdnadshavare utan att ta in honom i det så tycker jag att du gör väldigt fel. Det bästa är om ni kan prata sansat om det, gärna med stöd av familjeenheten eller liknande. De kan hjälpa er att styra samtal så att de blir konstruktiva och inte pajkastning, så att ni kan få hjälp att fatta beslut om vårdnad, umgänge och barn. Det finns inget som säger att han måste dela med sig av sina dagar. Men om han förstår hur systemet funkar, som tex. att dagarna brinner inne om man har fler än 96 när barnet är fyra år? Hur man söker föräldraledighet. Hur det här med förskola ser ut. Då kanske han är beredd att föra över dagar för ert barns skull. Han kan ju skita i din ekonomi och göra det till förmån för barnet hellre än att dagarna tillfaller staten. Om han bara får vetskap om det.
Eller så vill han inte det. Han kan vilja ta över ledigheten och ta hand om barnet. Eller han kan hellre se att dagarna går förlorade än att du får dem. Det måste du i så fall ta höjd för genom att sprida ut dagarna och inte ta 7 dagar per vecka utan kanske 2-3. Genom att jobba extra om du kan och har någon som kan se efter barnet? Genom att söka studier så att du får CSN? Det gjorde jag själv när jag blev lämnad 2 mån före barnets ettårsdag. Han skulle minsann inte heller föra över några dagar så jag sökte distansstudier så att jag fick 50% CSN, snålade med dagar och sökte (och beviljades) bostadsbidrag. Det var inte kul men det täckte det halvår som återstod sen tills det var dags att skola in.
Om fadern i det här faller hellre skulle låta dagarna brinna inne än använda dem som det är tänkt, för barnets bästa så är det såklart inte alls fel att låta bli att skriva på gemensam vårdnad, utan snarare ett sätt att ta sitt föräldraansvaret och bevaka sitt barns bästa när farsan är ett arsle. Dagarna är som sagt inte en förmån till föräldrarna utan till barnet som bygger på att vårdnadshavare förvaltar dagarna för barnets bästa. Den förälder som inte klarar det utan som istället väljer att använda denna skattefinansierade förmån för att jäklas är inte en fungerande förälder och kan inte hävda minsta rättighet. Om fadern däremot önskar att faktiskt använda dagarna för att vårda sitt barn och se till att barnet inte behöver börja dagis innan ett år fyllda ska dock givetvis kunna göra detta oavsett om man är man eller kvinna. En förälder har inga rättigheter, enbart skyldigheter.