Inlägg från: Anonym (Kvinnan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvinnan)

Nyfödd och separation

boka Tid hos familjerätten och Få hjälp och råd där. Du behöver Inte blanda in pappan. Sen tar du det därifrån.

skriv inte under för gemensam vårdnad.

skriv upp anteckningar på allt som gör och sägs. Viktigt med dokumentation om det skulle komma till rätten.

Klart pappan ska vara delaktig om han vill. Men bara för att du har ensam vårdnad betyder inte det att han inte har rätt till umgänge. Viktigt att han träffar sitt barn gärna varje dag för att knyta an till hen. 

jag fick själv igenom en separation som till en början gick bra. Dottern bodde heltid hos mig men då jag sa till pappan att jag önskade ett underhåll (vi delade utgifterna men jag sparade alla kvitton och räknade ut 50/50 på kostnaderna). Iaf så ville inte pappan sponsra min privata ekonomi och vi Blev ovänner. anmälde även till fk att jag skulle ha hela barnbidraget (hon Sovde aldrig hos pappan första månaderna) men då fler ringde pappan sa han att dottern bodde 50/50. Vilket var lögn. 

pappan skulle sen från att ha träffat sin dotter 12 h ca i månaden utan övernattning( han fick välja helt själv och aldrig på en helg om det inte var kalas.. en gång) ha henne på heltid. allt för att slippa betala underhåll till mig. 

han hade då vi separerat fört över alla föräldradagar han kunde till mig men då jag sa att jag Önskade underhåll och gjorde slag i saken (läs föräldrabalken) så drog han tillbaks sina dagar som han gett mig. han väääägrade också vara föräldraledig 4 månader innan barnet fyllt 1 år Pga att han inte hade ?råd?.

• Anonym (Kvinnan)
    Tow2Mater skrev 2022-07-15 19:22:50 följande:
    Men då skulle du/ni ju planerat bättre och haft en plan for hur det kan gå till utan att han ska forlora sin moljlghet att vara hemma lika länge som du med barnet!
    Usch. En orsak den betalda fl-ledigheten borde lagstadgas till 50/50 delning.
    Och som i mitt fall, där pappan inte vill vara föräldraledig pg a att han inte har råd. Har inte tagit en enda dag på vår dotter på snart två år. Han har ett jobb där det är nästan alltid omöjligt att ta föräldraledig pg a personalbrist och han med mer kompetens än flera av sina kollegor, kan bli nekad föräldraledighet pg a att verksamheten inte kan bedrivas om han är föräldraledig. 

tycker du då det är rättvist mot barnet att dagar brinner inne Pga att lagen säger att man ska ha 50/50 och Thats its. Alla familjer ser olika ut och det borde vara upp tiöl var och en att bestämma hur det ska fördelas så det blir bäst för barnet.

vissa har ju yrken där dom jobbar tex bara vinterhalvåret eller bara sommarhalvåret. vissa jobbar dygn, typ 2 dygn i veckan. Och behöver inte ta ut föräldraledighet. Ska då dessa föräldrar enligt lag ja kvar sina dagar utan möjlighet att föra över den till den andra föräldern?

sen finns det föräldrar som jävlas. Min dotters pappa tog tillbaka dagarna han fört Över Till mig pg a att jag ville ha ett underhåll som man enligt lagt är skyldig till. barnet bodde då heltid hos mig. Eller som min bästa vän som alltid haft sin dotter på heltid. Där pappan träffar dottern va 6 gånger på år, alltid på en helg. Men han vägrar skriva på ensam vårdnad för mamman för han vill inte att hon ska ha alla föräldradagar. För att jävlas. Det är tydligt.

det dessa person inte fattar är att det i slutändan är barnet som drabbas då dagar brinner inne. då Jag var föräldraledig och ensamstående fick jag ut ca 12000kr i månaden. Varav ett bostadsbidrag på 2500kr. Föräldrapenningen låg på 7-8000kr i månaden. Jävlar vad fett jag levde. Kunde inte spara en krona på 8 månader. Så att vara föräldraledig är inget man gör för sig själv, det är för barnet. Nog hade jag hellre gått till jobbet ibland men nä, pappan hade inte råd att vara föräldraledig men ville ju inte heller att jag skulle ha dagar från honom. 
  • Anonym (Kvinnan)
    Tow2Mater skrev 2022-07-15 21:57:29 följande:
    Absolut! Det luktar ju lite skämt redan då TS säger nu är det snart dags att erkänna faderskapet osv. Faderskap etc borde ju vara fixat redan vid BB kan man tycka. En del fixar t o m sånt innan barnet föds.
    Då jag födde min dotter i slutet på 2020 så registrerade vi faderskapet efter dottern fötts, hos socialtjänsten. From i år början på 2022, har jag för mig. Kan man göra detta redan innan barnet föds på nätet. Genom bank-id. Det kunde man inte då jag födde barn. För knappt två år sen.
  • Anonym (Kvinnan)

som jag skrivit innan. Ta kontakt med familjerätten. Dom kan hjälpa er att skriva ett kontrakt. där kan ni tex komma fram till hur umgänget ska se ut. Hur och när ni ska vara föräldraledig första året. Kanske kan du vara föräldraledig första tiden för att sedan låta pappa vara föräldraledig månaderna innan barnet fyller ett år och det är dags att börja i förskolan? 

skulle pappan sedan inte uppfylla kontraktet och visa sig vara ett rövhål som ska jävlas, så har du ju faktiskt ett kontrakt på det ni skulle göra. och skulle du då driva det mot domstol har du den fördelen, kontraktet.

jag tror också, det är viktigt att låta pappan ta ansvar. så han lär sig att ta ansvar och växa i papparollen. Han kanske gör det jättebra.

jag Tyckte att mötena med familjerätten som jag och mitt ex hade var väldigt bra. Vi kunde prata utan att bråka och faktiskt lägga upp en plan som funkade för oss båda och som var bäst för barnet. Vi började med korta umgängen och övernattningar för att sedan utöka detta och nu har vi varannan vecka trots att barnet inte ens fyllt två år. Inget jag önskade då jag läst att det bästa för barn under tre år är att ha ett stadigvarande boende med få övernattningar hos tex pappan. Han ville inte det och då fick jag ge mig. det funkar bra men nu senaste tiden märker jag att dotter. Är orolig på bytesdagen. Då jag hämtar Henne från pappan eller dagis har hon varit väldigt mammig och lite grinig. Om det bara är en fas vet jag inte, eller om det beror på att vi har för långa veckor hon är i från oss. Men annars verkar hon må bra och är en glad unge som är nöjd.

• Anonym (Kvinnan)
    Anonvm skrev 2022-07-16 09:38:32 följande:
    If there is a will, there is way.... Som dom säger...

Pappan i ditt exempel prioriterar sitt arbete över sitt barn, det är inte svårare än så. Han offrar sin relation till sitt barn för att vara sin arbetsgivare till lags.

Han har all rätt i världen att vara föräldraledig, det är bara att informera (inte be om) föräldraledighet 2 månader i förväg. Det är inte en anstälds personliga ansvar att se till att företaget kan bedriva verksamheten, det är arbetsgivarens huvudvärk. De får se till att fortbilda sin personal så att fler har den kompetens som behövs.

När det parats om "kan inte", "har inte råd", "får inte", "går inte" o liknande så betyder det egentligen "är inte villig att göra de uppoffringar som krävs", eller "jag är inte villig att offra min goda relation med min arbetsgivare".
    Då jag googlar på om arbetsgivaren kan neka föräldrapenning kommer detta upp: 

Om anmälan skett med för kort varsel, önskemålet rör en felaktig period, om inget samråd skett eller om det kan medföra påtaglig störning i verksamheten kan arbetsgivaren ändå ha rätt att neka föräldraledighet, även om arbetstagarens rätt till ledighet väger väldigt tungt.

Finns hos familjensjurist.se

visst är det upp till arbetsgivaren att utöka kompetens hos dom anställda och hitta vikarier. Och jag vet att mitt ex inte trycker på nog hårt med sina rättigheter. Men det är hans ansvar och han som gör det valet. Själv tycker jag det är självklart att jobba deltid för att få mer tid med mitt barn, eller vara ledig några extra veckor på året för att ge min dotter mer tid med mig. Och det är där jag kan tycka att föräldrarna själva Skulle kunna bestämma själv över alla föräldradagar. i vårt fall har jag mer intresse att vara föräldraledig än Pappan. Och jag vet att då våran dotter fyller fyra år kommer pappans dagar (hur många återstår att se) att brinna inne. Tänk då om jag hade kunnat använda dom att vara med vårt barn.
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonvm skrev 2022-07-16 11:04:17 följande:
    Detta borde på något vis införas som obligatoriskt för föräldrar som separerar.

Per automatik när ett barns föräldrar separerar kommer en kallelse att infinna sig hos familjerätten för att fastställa en plan för barnens boende och omhändertagande. Där får föräldrarna professionellt stöd att på ett rationellt sätt resonera ur ett barnperspektiv, lägga sina egna känslor och behov åt sidan, för att landa i beslut som faktiskt är det bästa för barnet.

Det ska då givetvis inte vara frivilligt att varken delta i dessa samtal, eller att följa de beslut som tas. Familjerätten ska även givetsvis ha mandat att bestämma när båda parter bara sätter sig på tvären och inte lyckas fatta beslut i samförstånd, inte som nu bara rycka på axlarna och hänvisa till advokater och tingsrätten.

Om det då t.ex bestäms att barnet skall bo hos modern första 8-9månaderna och under den tiden ha regelbunden och tätt kontakt/umgänge med fadern, för att sedan övergå till att fadern får barnet boende hos sig och modern istället har tät och regelbunden kontakt/umgänge. Det ställer ju då krav på att modern är föräldraledig första 8-9månaderna och sen är fadern det.
    De får då pussla ihop det så att de täcker upp omhändertagandet om barnet fram tills augusti året efter barnet kommit över 12månader (när det oftast är lätt att få fsk-plats)...
    Detta regleras då i ett juridiskt bindande avtal som familjerätten godkänner om de anser att det är förenligt med vad som är bäst ur ett barnperspektiv.

Om någon part sen inte lever upp till sin del i detta så har familjerätten mandat att mycket snabbt föra över föräldradagar, barnets boende, barnbidrag, den juridiska vårdnaden och allt annat till den förälder som bevisat att de klarar av att axla sitt del av ansvaret.

Så anser jag att det borde fungera, som själv åkt hela karusellen hela vägen till hovrätten.
    Det hade vart hur bra som helst. Allt för att barnets bästa ska stå i fokus. 
  • Anonym (Kvinnan)

Om du tycker det blir snålt med pengar så om ihåg att du har rätt till bostadsbidrag. Det gjorde att min ekonomi gick runt. Sen har du rätt till underhåll, minst va 1500kr per månad och hela barnbidraget på 1250kr om barnet bor heltid hos dig. Du kommer inte leva fett men du kommer ha råd och ibland också unna dig nånting För dig själv.

jag tog ut 4 föräldradagar tills min dotter var 1 år (levde som ensamstående 8 månader innan hon fyllt ett år), sedan 5 dagar varav en dag var lågdag. 

nu jobbar jag 90% och skyddar inte min sgi. Började på 75% men ökade timmarna då jag ville tjäna mer pengar. Jobbar 7 eller 8-15 veckorna jag har dottern och heltid veckan hon är hos pappan. Funkar jättebra! 

• Anonym (Kvinnan)
    Tow2Mater skrev 2022-07-16 12:35:20 följande:
    Det är lagstadgat att han inte kan bli nekad foräldraledigt.

Som jag sa tidigare, lagen skulle lätt kunnna ändras till att addressera just dessa specifika situationer som i ditt fall, men det gors inte for man vill av någon outgrundlig anledning att maktbalansen ska ligga hos just kvinnan. Varfor?
    Det hade likagärna kunnat vara en man som plötsligt blivit lämnad och står själv kvar med barn att ta hand om. Det finns sånna också. 

men vi kan ju ställa oss frågan varför det är flest kvinnor som hamnar i den här situation? 
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-07-16 12:48:01 följande:
    Tack för tips och pepp, jag tar till mig av detta!
    Du kan gå in på försäkringskassans hemsida på kassakollen, där kan du på ett ungefär se vad du skulle få i bostadsbidrag. Kolla vad du skulle få om du tog ut tex 3 dagar i veckan eller 5. 
  • Anonym (Kvinnan)
    Tow2Mater skrev 2022-07-16 12:35:20 följande:
    Det är lagstadgat att han inte kan bli nekad foräldraledigt.

Som jag sa tidigare, lagen skulle lätt kunnna ändras till att addressera just dessa specifika situationer som i ditt fall, men det gors inte for man vill av någon outgrundlig anledning att maktbalansen ska ligga hos just kvinnan. Varfor?
    Visst kan det vara bra vissa gånger att lagen säger så.

men som i mitt fall tex..

pappan ger mig alla dagar han kan. Behåller sina 90 dagar som är reserverade.

jag vill ha ett underhåll (som det är lag på). han tar tillbaks alla dagar jag fått. pg a att han inte vill betala underhåll.. 

det Är också maktmissbruk.
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonvm skrev 2022-07-16 16:15:08 följande:
    Det hade varit så mycket enklare för mig att stötta dig och sympatisera med dig om du istället för att slåss och kämpa för att få FL-dagar och underhåll hade jobbat för, och bett om råd, om hur du skulle tvinga fadern att ta sitt praktiska ansvar för barnet.

Visst är det lite märkligt att man ständigt läser och hör om alla dessa ändringar och funktioner hos myndigheter och socialförsäkringssystem som ämnar underlätta för alla de stackars kvinnor som tvingas försörja barn som ensamstående? 
    Ogifta kvinnor får själva bestämma om de vill dela med sig av vårdnaden.
    FK hjälper så gärna till att se till att kvinnan får hela barnbidraget och med att driva in underhåll, osv osv...

Vart är alla funktioner och hjälpmedel i samhället för de kvinnor som vill tvinga barnets far att dela föräldraskapet på ett likvärdigt sätt?

Kan det vara på så vis att de tjänster och funktioner som nu finns är de som efterfrågas?
    Den krassa sanningen är att inte många kvinnor strävar efter att dela föräldraskapet på ett likvärdigt sätt, de vill vara den primära föräldern, de vill ha barnet boende hos sig på heltid.
    Det de vill ha hjälp med av samhället är att tvinga barnets far fortsätta stötta ekonomiskt..... O det är därför som juridiken kring föräldraskapet fortfarande ser ut som den gör.

Det är för övrigt just detta som även är den största orsaken till de skillnader vi fortfarande ser på gruppnivå mellan kvinnor och män när det kommer till arbetslivet och privatekonomi t.ex, men det är nog rätt OT just här...

Såhär var det för mig. Jag och mitt ex separerade. Fram tills dottern skulle börja förskolan skulle hon bo hos mig på heltid. Jag sa till pappan att han fick ha dottern hur mycket han ville under dessa 8 månader. han fick höra av sig varje söndag så vi Kunde lägga upp ett schema. Han valde att träffa henne varannan vecka då han redan har ett barn varannan vecka sen en tidigare relation och vill ha sina barnfria veckor. Han valde också att ha våran dotter 3 gånger i veckan va 2 h per tillfälle. Aldrig på en helg, förutom en helg då hans andra dotter fyllde år det var kalas. Ändå bara tre gånger per vecka.. om dottern skulle sova på dagen kunde han aldrig hämta henne innan sovning, alltid efter. Vilket gjorde att umgänget blev mindre. Veckan vår dotter fyllde ett år VALDE pappan att inte ha henne på hennes födelsedag fast han fick välja precis som han ville. Han valde bort dagen innan hennes födelsedag för att hans andra dotter skulle på bamsegympa. Ville inte ha henne under helgen heller? INGET kalas planerades för VÅR dotter. På hennes 1 årsdag. Han kom inte ens ihåg vilken dag hon var född?

mitt x är en sån person som man inte kan tvinga på saker för då blir han tvär. Man måste stryka han medhårs om man ens ska kunna ha en fungerade relation. Visst hade jag kunnat göra mycket annorlunda.. tex om jag hade fått gå tillbaks i tiden hade jag tvingat honom att vara föräldraledig 4 månader tills barnet började förskolan. Men jag var för snäll!! Han hade ju inte råd. Men köpa nya motorfordon det hade han råd till. 

jag hade också kollat upp alla rättigheter jag hade som ensamstående mamma med vårt barn heltid. Och jag hade lagt upp ett fast schema varje vecka med umgänge.

det är inte så jävla magiskt att vara ensamstående utan hjälp från vänner och familj med en bebis under 1 år. Varje dag, varje kväll och natt. Jag fick alltså va 12 h i månaden som egentid. Vad hann jag under den tiden? Hoppa i duschen, dra dammsugaren poff, var egentiden slut. Nog hade jag varit tacksam om pappan velat varit mer delaktig och kanske t.o.m. avslastat mig med någon övernattning i veckan. Men han ville inte! skulle jag istället tvingat honom? Ja, det skulle jag förmodligen gjort. Men vill jag att mitt barn ska vara med en pappa som inte vill vara med henne? Nej. 

jag har gråtit så mycket över att pappan inte ville vara mer delaktig i hennes första år och varit så ledsen för mitt barns skull. Jag hade så önskat att han visat mer intresse, men det fanns inte. Små barn är inge kul, som han en gång sa. Man kan inte göra nåt med dom. Nu har vi som sagt varannan vecka och pappan får sköta sitt och jag mitt. Pappan har dock farmor involverad lika mycket som sig själv pg a dåliga arbetstider. Så vår dotter flänger nu mellan tre hem. vilket jag kan tycka är dåligt då hon är så pass liten. Hade hellre sett han hon bodde hos mig tills hon var tre år. Och hade rätt umgänge med pappan och övernattning 2 dagar i veckan. Men det går han inte med på. Så för hans bästa har vi varannan vecka. Han skulle aldrig se det till barnet bästa och jag måste tyvärr vika mig för att vi ens ska kunna ha en fungerade relation.

• Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-07-16 17:09:03 följande:
    Det kanske då är hög tid att kvinnor slutar upp att ha oskyddat sex med män de inte känner? Alternativt tar sitt ansvar genom ett "dagen efter piller" om de föredrar att ha en slampig livsstil?

Kvinnor som beter sig på detta sätt får helt enkelt leva med konsekvenserna av sina handlingar, precis som männen.....
    Du menar att männen ska sluta att ha oskyddat sex? Jag äter p-piller och får nästan aldrig höra en man fråga mig om jag använder skydd innan han sticker in penis. Men när han kommit i mig frågar han: visst äter du p-piller?
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonvm skrev 2022-07-16 22:16:43 följande:
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-16 19:26:27 följande:
    Amen.
    O där föll maken av och blottade era osminkade åsikter.

Kvinnan är "mer" förälder än mannen, kvinnan är viktigare i föräldraskapet än mannen. En mor och en far till ett barn är inte jämlikar.
    Är det något som de inte kan enas om så är det modern som bestämmer, mannen ska ställa sig i hörnet o lyda.

Detta är ingen stor hemlighet att näst intill alla kvinnor resonerar på detta vis, de har bara svårt att erkänna det rakt och ärligt.

Klart man inte är jämlikar. Kvinnan bär på barnet och barnet växer i henne. Hon föder ut ungen och kan få vilka komplikationer som helst. Ungen kan dö, mamman kan dö. Eller så ska man göra en abort. Kan vara både psykiskt och fysiskt påfrestande. Många gånger ammar mamman.

vid sidan av står en blivande pappa. Han kanske är Delaktig eller inte. Nej, det kommer aldrig bli jämlikt.

det som skulle vara jämlikt är att varje familj får möjlighet att göra som dom vill. Vem ska vara föräldraledig och hur gör man med hämtningar, lämningar, vabb, vakna nätter osv.

sen är det ju faktiskt så att kvinnan bär på barnet. Enda sättet för en man att inte ens kunna bli delaktig i det är att inte ha sex. För med sex kommer det ibland en unge, med eller utan preventivmedel. Och det ska man ha i åtanke INNAN man stoppar in snorren. 
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Hedwig) skrev 2022-07-17 01:07:07 följande:
    Grejen är ju också att man kan vara en delaktig förälder utan att barnet bor hos en halva tiden. Ammar barnet finns det liksom ingen anledning till att bebisen inte ska bo hos mamman eftersom det är hon som kan amma. Män som vill vara delaktiga föräldrar behöver bara suck it up och göra det som är bäst för bebisen. Släppa egot och inse att bebisen måste prioriteras, inte pappans känslor.

Sen är ju majoriteten av såna här fall gånger där mamman inte vill dela med sig av vårdnaden just för att hon är rädd att pappan ska försöka jävlas. Om man står med alternativen att ha svårt att försörja sitt barn eller behålla enskild vårdnad väljer nog de allra flesta det sistnämnda. 
    Exakt. Man kan vara delaktig. Jag tror många pappor Tänker att om mamma har ensam vårdnad får han inte träffa barnet. Och det får man visst. Enda skillnaden är att mamma skriver under papper och har rätt att bestämma det som rör barnet. Men umgänge är det ingen skillnad på.

alltid klokt att gå till familjerätten för att få hjälp och vägledning. Jag upplevde att mitt ex inte lyssnade på mig. men då familjerätten sa exakt samma sak till honom så fattade han och gjorde ingen grej av det.
  • Anonym (Kvinnan)
    Tow2Mater skrev 2022-07-17 15:41:37 följande:
    Nej, likaväl som mammor som inte är foräldralediga inte heller är dåliga mammor.

Jag tror ett barn hellre skulle ha pappa hemma om mojligheten finns.
    Av vilken anledning skulle barnet hellre ha pappa hemma?

har du själv barn?
  • Anonym (Kvinnan)
    Tow2Mater skrev 2022-07-17 17:05:40 följande:
    Skulle ditt barn hellre ha pappa borta som sjöman, upptäcksresande, soldat, sändebud eller affärsman månader och år i sträck än hemma forläldraledig?  Av vilken anledning skulle ditt barn inte vilja ha pappa hemma? For att du som mamma vill lägga beslag på hela ledigheten sjäv? Har du barn?

Jag tror att ett barn mår bra av att ha Båda föräldrarna närvarande. Sen finns det undantag då både mamma och pappa är olämpliga. Och med närvarande betyder det inte enbart föräldraledighet. det handlar om att vara med då barnet borstar tänderna, lär sig cykla, hämta och lämna på dagis, trösta och uppmuntra och finnas där. Du kan jobba heltid och ändå vara en närvarande pappa eller mamma. du kan jobba borta och du kan ändå få ditt barn att känns att du har varit närvarande. 

mitt barn har en pappa som inte ville vara delaktig under Hennes första år mer än va 12 h i månaden. Hade jag fått välja hade han träffat henne iaf varannan dag och fler än 2 h per tillfälle. som de var. vi separerade då dottern var 4 månader Och efter det hade jag henne på heltid. Förutom då 12 h i månaden. under den tiden hann jag ta en dusch i fred och städa. Thats it. Jag hade gärna önskat mer egentid.

om jag ser tillbaka hur mitt förhållande var och hur familjelivet med barnets pappa var så hade jag hellre sett att jag var mammaledig i större utsträckning. varför? Jag fick saker gjort i hemmet. Jag städade, tvättade, handlade, lagade mat Och skötte småfix. Sjutsade barn på dagis, hämtade, tog hand om en hundvalp. Pappan får en klapp på axeln som klippte gräset 1 gång varannan vecka, bytte däck på bilen och gjorde småservicar på bilarna vi hade. Han hämtade på dagis några dagar i veckan också. Han har ett barn sen innan så jag var bonusmamma. Och han lagade mat ibland.

då han kom hem från jobbet och jag ville ha egentid tyckte han jag kunde va med bebisen då jag var mammaledig. Knappt man fick gå o duscha 5 min ensam utan att få dåligt samvete. Egentid var att handla.. och gå på toa.

Jag vet också att hade han vart pappaledig hade jag fått sköta allt med hushållet att göra ändå. Så för husfridens skull hade jag hellre sett att jag var mammaledig mer. 

det handlar inte om att man vill lägga beslag på föräldraledigheten. Det handlar om vad man själv tycker funkar bäst.

• Anonym (Kvinnan)
    Tow2Mater skrev 2022-07-17 19:33:31 följande:
    Så forsta raden var ju då svar på din egen fråga Av vilken anledning skulle barnet hellre ha pappa hemma? Ar man inte hemma på flera månader och år blir det svårt att vara just närvarande. Jobbar man som t ex sjöman, upptäcksresande, soldat, sändebud eller affärsman är bl a just foräldraledighet en forutsättning for att kunna vara hemma en tid och närvarande for sitt barn.
    jag säger inte att pappan inte Ska kunna vara föräldraledig. Jag säger att var familj borde kunde bestämma själv. Sen tror jag ju om man nu är tex Sjöman och jobbar borta långa perioder så har man säkert en hel del ledigt då man är hemma. Eller soldater som är på utlandsmission. Vad ska man få med föräldradagar till? Ja visst kan man säkert ta föräldraledigt sex månader då man skulle jobba och det får man sjävklart göra. finns många karlar (och kvinnor) som jobbar i gruvan varannan vecka, ledig varannan. Har barnen på ledigveckan och jobbar då barnet är hos mamman. Sen kan man ta ledigt 4 veckor på sommaren men ha ledigt 8 veckor. Är det inte bättre att den som är hemma och jobbar varje vecka kan använda föräldradagarna då?

i slutändan tycker jag ändå att var familj ska få bestämma själv och ingen ska utöva maktmissbruk och att man sätter sitt barns bästa i fokus. 
  • Anonym (Kvinnan)
    Tow2Mater skrev 2022-07-17 19:51:23 följande:
    Var familj bestämmer helt själv - du kan vara ledig i flera år om du vill det är ju bara att spara innan och planera, men de fl dagar som betalas med skattepengar ska komma med vissa krav. Bl a att de ska ge båda barnets föraldrar lika möjligheter, och staten ska inte främja ett kön over det andra. 

Vi bestämde också i min familj innan dottern föddes. Jag skulle vara föräldraledig fram tills hon började dagis. Kring året. Sen separerade vi då dottern var fyra månader. Vi bestämde fortfarande att jag skulle vara ledig fram tills dottern började dagis. pappan förde över alla dagar han kunde till mig, utom 90 st, för han var inte lika intresserad av att vara föräldraledig som jag. Sen ville jag ha ett fast underhåll av honom (istället för att räkna ihop alla kostnader för dottern på en månad och dela dom på två), då blev pappan tvär och tog tillbaks alla sina föräldradagar. Då sa jag att pappan kunde ta föräldraledigheten från dottern var 9 månader. Men det hade inte pappan råd med. Men han skulle ändå inte föra över föräldradagar till mig så jag kunde vara hemma längre med dottern. Och nej, jag ville inte använda upp alla mina dagar innan dottern började dagis eller behöva ta ut 2-3 dagar i veckan för att kunna spara dagar. Inte som ensamstående med dottern på heltid. När pappan sen inte behövde betala underhåll (han betalade två gånger) och dottern började bara hos honom halva tiden så fick jag tillbaks mina dagar.

och det är det här vi måste få bukt med. Maktmissbruket. Kvinnor ska inte heller utöva det.

men när man varit med om ett ex som ska såra medvetet och hota för att få sin vilja igenom så är det självklart att man är på sin vakt. lägger upp planer ifall om. Alla familjer är långt ifrån perfekta och många ser inte till barnets bästa utan till sitt egna. 

jag har säkert inte heller gjort allt rätt. Men jag läser på vad som kan vara bäst för mitt barn och jobbar mot det. Sen har man som ensamstående med barnet boende hos sig på heltid vissa rättigheter och det är lagen som säger så. tex kan man aldrig avtala bort ett underhåll. det är till för barnet (eller som mitt ex sa: jag vill inte sponsra din privata ekonomi). så inget kontrakt kan göra så att man ?slipper undan?.

Och det är ju faktiskt så att pappan har sina 90 dagar reserverade. men det är tråkigt då vissa föräldrar prioriterar bort den möjligheten och väljer jobb istället för tid med sitt barn och sedan brinner dagarna inne, istället för att kunna ge dom till mamman. Eller vice versa.

nåja, vi skulle kunna skriva fram och tillbaks i evigheter om det här. Jag har mina erfarenheter och baserar mitt tyckande på dom. 

Svar på tråden Nyfödd och separation