• exandthecity

Nyfödd och separation

Anonvm skrev 2022-07-16 09:38:32 följande:
    När det parats om "kan inte", "har inte råd", "får inte", "går inte" o liknande så betyder det egentligen "är inte villig att göra de uppoffringar som krävs", eller "jag är inte villig att offra min goda relation med min arbetsgivare".

Bra kommentar. När det snackas om diskriminering i arbetslivet så är det välkänt att det förekommer gentemot kvinnor i fertil ålder. Men vääääldigt många vill inte heller ha ansvarstagande pappor och jobbar aktivt för att motarbeta detta. Detta pratas det inte om lika mycket. Jag har tex upplevt det starkt i svenska ägarledda företag och i större utlandsägda företag. Krävs civilkurage att stå emot. Är glad att jag hade det när barnen var små.

• exandthecity
    Anonym (snus) skrev 2022-07-16 10:58:35 följande:
    Se till att hushålla med dina dagar istället för att utgå ifrån att de endast kommer räcka i 9 månader.
    De flesta tar inte ut 7 dagar i veckan det första året. 
    Utgå ifrån att du ska få dina dagar att räcka i ett år istället. 
    Ta ut så få dagar som möjligt innan ni separerat - kanske 2-3 dagar i veckan(?) istället och utgå ifrån att du kanske kommer behöva jobba några procent (helger eller kortdagar?) och att pappan kommer ta hand om barnet då.
    Om du planerar  utifrån dina egna dagar så har inte mannen möjlighet att "sabotera". Ta ifrån honom möjligheten.
    Ditt råd är alltså att leva på mindre pengar per månad. Då får vi hoppas på fred i Ukraina och en mild blåsig vinter.
  • exandthecity
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-07-16 11:29:42 följande:
    Eller att föräldern har en stabil ekonomi med en buffert som gör det möjligt att få livet att flyta på en kortare period med lite lägre inkomst?

Allt för många lever sina liv "månad för månad" och det blir direkt minus i kalkylen så fort det försvinner några tusenlappar från inkomsten. Man lever hela tiden med "kniven mot strupen", pengarna måste in varje månad. Blir det några dagar vab eller karens så måste det direkt dras ner på någon utgift, eller kompensera med typ sms-lån för att få det hela att gå runt.....

Detta har blivit så pass vanligt förekomande att många anser det normalt.
    Point taken..
    Jag hoppas på fred i Ukraina i alla fall.
  • exandthecity
    Anonym (Suck) skrev 2022-07-16 11:56:32 följande:

Varför skaffa barn om du inte har råd?

Det är 9 mån leveranstid. Saker kan ändras. För 9 mån sedan hade vi nollränta och ca nollinflation. 
  • exandthecity
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-16 16:25:35 följande:
    Fast du kan inte heller begära, att samtliga mammor och pappor ska tvingas in i en modell som de inte vill ha (delad föräldraledighet), och som inte passar deras livsstil, för att det ska gynna ett litet antal karriärkvinnor. 
    njae.. föräldraförsäkringens utformning är en komplicerad fråga och jag är inte alls säker på vilken modell jag skulle rösta på om vi skulle ha direktdemokrati i denna fråga. Dessutom är det en ganska liten grej i sammanhanget. Större grej är allt hämta/lämna/vabba/skjutsa och om man gett den andra föräldern möjlighet till jobbresor och annat som innebär en massa bortavaro kväll/natt.
Svar på tråden Nyfödd och separation