Inlägg från: Elin pelin |Visa alla inlägg
  • Elin pelin

säga upp barnförsäkring

Jag försäkrar det jag inte kan ersätta, mitt hus, mina barn, sjuk- och olycksfall på mig själv.
    Om ditt barn skulle hamna på sjukhus och du inte kan jobba då får du ersättning.
    Maxbeloppet på mina barns försäkring tror jag är 1,2 miljoner, skulle jag investera de 200 kr den kostar per månad till 7% avkastning (vad börsen går upp i genomsnitt) blir det ca 84000 när de fyller 18 år. Jag chansar inte, vet du vad man får från Försäkringskassan om man inte kan jobba, det är inga stora summor. Jag har inte 1,2 miljoner att ge mitt barn.
    En aspekt till är att det är svårt att teckna en försäkring i efterhand. Jag har en släkting med litet hjärtfel (inget som påverkar vardagen men som i 60-års ålder ev kommer behövas opereras). Han kan inte teckna försäkring och hade ingen barnförsäkringnen så nu är han oförsäkrad. Hade han haft en barnförsäkring kan den sedan bli en vuxenförsäkring i och med att den tecknades innan felet upptäcktes.
    Du gör som du vill, men kolla igenom villkoren innan du gör något du inte kan ångra!

• Elin pelin

Nu kan jag inte citera... Men till anonym (?), Nu vet jag inte hur gammal du är, men fick du sy så finns journaler och då kan du få pengar i efterhand.

Till TS, om barnen får diabetes, vill du då ge dem 50 000 kr eller utnyttja försäkring som ger dem pengar, om flrsäkringsbeloopet är 1 200 000 får barnet 180 000 kr samt du kan få ersättning för akutsjukvård, kostnadsbidrag, sjukhusvistelse mm.
    Det känns som du bestämt dig, så varför argumentera med oss?

• Elin pelin

Ja, vi har gratis vård men en försäkring ger dig som förälder möjlighet att få ersättning för sjukhusvistelse. Det kan bli mycket pengar om barnet ska vårdas länge på sjukhus. 

Svar på tråden säga upp barnförsäkring