• Sat 16 Jul 2022 18:57
    6766 visningar
    19 svar
    19
    6766

    Min mäklare låter mig visa lägenheten själv?!?

    Behöver er hjälp..
    Vi säljer nu vår lägenhet och mäklaren har låtit oss visa lägenheten själva. Hörde av mig en timme innan visning för att höra hur det blir med nyckeln för att han skulle kunna visa lägenheten varpå han då svarar att han trodde vi skulle visa lägenheten själva?! 

    Lägenheten visades av oss eftersom vi fixat i ordning för visning. 
    Men hur blir det med arvode om mäklaren inte själv har visat lägenheten. Detta känns mycket oproffsigt samt att han heller inte skrivit några papper med oss. Allt är endast muntligt. 


    Hjälp!

  • Svar på tråden Min mäklare låter mig visa lägenheten själv?!?
  • Sat 16 Jul 2022 19:22
    #1

    Men herregud människa. Du anlitar en mäklare utan att skriva papper?

  • Anonym (Nej)
    Sat 16 Jul 2022 20:15
    #2

    Skriv inte under ett skit!! Den där mäklaren är oseriös och ni gör hans jobb åt honom! Det ingår att HAN visar lägenheten!

  • Anonym (Nej)
    Sat 16 Jul 2022 20:16
    #3

    Han verkar förvänta sig att ni ska göra det tunga jobbet och när ni får in några bud vill han garanterat skriva papper, utan att ha förtjänat något.

  • Anonym (Diddi­)
    Sat 16 Jul 2022 20:58
    #4

    Låter väldigt oseriöst. Vad har mäklaren gjort? Vad har ni kommit överens om för arvode? Varför har ni inte skrivit något kontrakt? Min erfarenhet av mäklare är att de pressar på att få avtalet påskrivet bara du andas försäljning. . 

  • Anonym (lll)
    Sat 16 Jul 2022 21:04
    #5

    byt genast mäklare!

  • Sat 16 Jul 2022 21:23
    #6

    Det är en stor mäklarfirma som finns över hela Sverige så det borde vara ?seriöst?. Jag har läst lite löst om att det kan bli dubbla arvoden om man byter mäklare inom 6 månader?
    Men jag tänker eftersom det inte finns några papper på vårt avtal hur funkar det. Ett muntligt avtal borde falla lika tungt?

    Tänker så man inte åker på att betala dubbla arvoden eller för fotografering etc..

  • Anonym (Nej)
    Sat 16 Jul 2022 21:28
    #7
    Olgabilbo skrev 2022-07-16 21:23:39 följande:

    Det är en stor mäklarfirma som finns över hela Sverige så det borde vara ?seriöst?. Jag har läst lite löst om att det kan bli dubbla arvoden om man byter mäklare inom 6 månader?
    Men jag tänker eftersom det inte finns några papper på vårt avtal hur funkar det. Ett muntligt avtal borde falla lika tungt?

    Tänker så man inte åker på att betala dubbla arvoden eller för fotografering etc..


    Det är INTE seriöst för fem öre! Mäklaren är den som ska sköta allting, alla visningar, alla kontakter med köpare, allt. Och man skriver kontrakt först.

    Dubbla arvoden osv beror helt på vad det står i kontraktet. Sålde just ett hus (stor nationellt spridd firma) och de hade egenrätt ca två månader (eller tre?), därefter är man fri att byta utan reprimander. Men lycka till för mäklaren att bevisa ett muntligt avtal ;)
  • Sat 16 Jul 2022 21:42
    #8

    Nej du har nog rätt! 
    Det blir att byta mäklare, tack snälla!

  • Anonym (Hanna­h)
    Sat 16 Jul 2022 22:01
    #9

    Har du anlitat Hemverket? Då ingår det att du själv ska visa bostaden. De har en lägre provision på sina försäljningar med anledning av att säljaren håller i visningarna.

  • Sat 16 Jul 2022 22:04
    #10

    Nej detta är svensk fastighetsförmedling..

  • Anonym (lll)
    Sat 16 Jul 2022 22:14
    #11
    +3
    Olgabilbo skrev 2022-07-16 22:04:36 följande:

    Nej detta är svensk fastighetsförmedling..


    kontakta mäklarens chef och fråga vad som gäller. Tala om att det inte finns något avtal skrivet + att mäklaren inte skötte visningen - det kan ju vara så att det här är en mäklare som inte är så bra, och då vill säkert chefen få veta det. 
  • Anonym (inte road)
    Fri 22 Jul 2022 23:26
    #12
    Olgabilbo skrev 2022-07-16 22:04:36 följande:

    Nej detta är svensk fastighetsförmedling..


    Vi hamnade nästan i rättstvist med Svenskfast här, även om vi för all del hade kontrakt. Mäklaren hade inte kollat upp ens basics om vad säljaren sa ingick och det var alltså juridiskt fel i objektet.

    De fick tre arbetsdagar på sig att lösa det men inget vettigt hände så vi fick riva kontraktet, varpå Svenskfast var så sega med att betala tillbaka handpenningen så vi höll på att missa det som blev vår lägenhet.

    Fick be en släkting som är jurist att ringa och hota dem för att få loss pengarna, samt få ersättning för den extra besiktning som vi aldrig hade beställt om det hade stått korrekt vad som ingick i säljobjektet.

    Så...Svenskfast kan hoppa i havet för vår del, kommer aldrig att anlita dem igen.
  • Sat 23 Jul 2022 03:30
    #13

    Men alltså, vad är det för mäklare ni har anlitat?


    Jag anlitade en mycket billig mäklare för 7 år sedan, men då hade jag ju läst igenom allt och visste då också att "mäklaren" i stort sett enbart tog bilder och lade ut på Hemnet och liknande. Jag visste då att jag själv stod för visningen. Även där var det problem med pappren och de skrevs efteråt, men jag visste i alla fall vad jag hade gett mig in på. Jag var stressad, men eftersom jag visste att jag själv stod för visningen, så kände jag att jag inte kunde klaga. Troligen är det samma mäklare du har anlitat.


    Spekulanterna blev dock misstänksamma när de insåg att vi själva stod för visningen och de 15.000 kronor vi hade betalat för den mäklaren gick åt skogen, eftersom vi var tvungna att hitta en seriös firma. Hade jag förstått det här, så hade jag givetvis ställt mig i kavaj och teaterlåtsats vara mäklaren själv, men jag missbedömde och trodde att det var någonting som man liksom kan göra, eftersom mäklarreklamen gjorde gällande att det här var nytt och så kan man göra. (Lägenheten i sig kostade ingenting. Vi bodde ute i en pytteort och begärde 267000 kronor för lägenheten och då är det fant inte lönt att anlita en normal mäklare (trodde jag) men det vad var som behövdes.

  • Sat 23 Jul 2022 04:51
    #14

    Finns ju "Sveriges bäste mäklare" och då finns det ju förstås också en "den sämste". Den hittade ni tyvärr

  • Sat 6 Aug 2022 14:35
    #15

    Muntliga avtal gäller också, men det kan ju vara svårt att bevisa vad som avtalats.
    Byt bort din mäklare, till en som jobbar seriöst!

  • Wed 17 Aug 2022 23:00
    #16

    Ring ansvarig chef. Och Berätta vad som hänt och att ni vill häva avtalet (Muntlig avtal gäller också, med lite otur är
    det en lurig mäklare som har spelat in ert samtal). Kräv att få papper på att avtalet är hävt och att mäklarfirman inte har rätt till arvode om ni säljer er lägenhet på annat håll. Det här dokumentet har ett speciellt namn, som jag glömt bort. Någon annan här kanske vet vad det heter. 


     

  • me33
    Thu 18 Aug 2022 07:14
    #17
    267.000:- i begärt pris för lägenheten är det som får mäklaren att ligga kvar hemma i sängen Flört

    Men eftersom det är en stor aktör har de säkert en större generell policy som är emot den här mäklarens agerande så ring chefen!
  • Anonym (Siri)
    Thu 18 Aug 2022 17:36
    #18

    Är skilsmässan klar? Har det gått 6 månader sen ni lämnade in ansökan?
    Dvs om ni har barn under 18 år.
    Tills skilsmässan är klar är ni försörjningsansvariga för varandra.
    Om du har löst ut henne i från huset borde hon väl ha pengar för att köpa sig en liten lägenhet i alla fall?
    Eller vill hon inte flytta längre?
    Hur diskuterade ni boendet när ni bestämde er för skilsmässa?
    Sa hon inget då om sina planer?
    Har ni hemmaboende barn?
    Hur ska dom göra, bo växelvis?

  • Anonym (Siri)
    Thu 18 Aug 2022 17:37
    #19
    Anonym (Siri) skrev 2022-08-18 17:36:17 följande:

    Är skilsmässan klar? Har det gått 6 månader sen ni lämnade in ansökan?
    Dvs om ni har barn under 18 år.
    Tills skilsmässan är klar är ni försörjningsansvariga för varandra.
    Om du har löst ut henne i från huset borde hon väl ha pengar för att köpa sig en liten lägenhet i alla fall?
    Eller vill hon inte flytta längre?
    Hur diskuterade ni boendet när ni bestämde er för skilsmässa?
    Sa hon inget då om sina planer?
    Har ni hemmaboende barn?
    Hur ska dom göra, bo växelvis?


    Ursäkta hamnade i fel tråd..
Svar på tråden Min mäklare låter mig visa lägenheten själv?!?