• BineH

    Vill inte göra abort

    Gravid med barn nr 3, ofrivilligt, med mini piller. 
    Kan tillägga att barn 1 och 2 också är gjorda med p piller och p ring så det funkar inte riktigt på mig och det vet både jag och sambon.

    Nu är jag gravid igen, och jag VILL inte göra abort. Men han VILL inte skaffa ett till barn. Vad gör man, jag gråter och gråter, för detta var inte planerat eller önskat just nu men nu är det redan där. Jag vill inte tvinga han att skaffa ett barn men jag vill häller inte genomgå en abort. Sista veckan känner jag ett sånt agg mot honom, jag vill inte knappt prata med han. Jag är så rädd att dessa känslor eskalerar om jag gör abort. Jag känner ju dessa pga de han vill att jag ska göra ????

    Om mab gör en abort, kommer det bli bättre swb, kommer jag kunna förlåta mig själv? 

    Jag har vid tidigare tillfälle bett han att sterilisera sig om han känner att hab ör 100% klar med barn, men det är emot hans "manlighet" säger han. Men NU när jag säger att varför Varför ska jag genomgå en abort när han inte ens kan klippa strängen,  varför tycker han att aborten är mindre "jobbig" ... jag har ju sagt att jag aldrig skulle sterilisera mig för jag är inte säker på att jag inte vill ha fler barn. 

    Fan fan fan. Jag hatar detta och de lutar åt att jag ta bort de.

  • Svar på tråden Vill inte göra abort
  • molly50
    BineH skrev 2022-07-16 19:38:49 följande:
    Vill inte göra abort

    Gravid med barn nr 3, ofrivilligt, med mini piller. 
    Kan tillägga att barn 1 och 2 också är gjorda med p piller och p ring så det funkar inte riktigt på mig och det vet både jag och sambon.

    Nu är jag gravid igen, och jag VILL inte göra abort. Men han VILL inte skaffa ett till barn. Vad gör man, jag gråter och gråter, för detta var inte planerat eller önskat just nu men nu är det redan där. Jag vill inte tvinga han att skaffa ett barn men jag vill häller inte genomgå en abort. Sista veckan känner jag ett sånt agg mot honom, jag vill inte knappt prata med han. Jag är så rädd att dessa känslor eskalerar om jag gör abort. Jag känner ju dessa pga de han vill att jag ska göra ????

    Om mab gör en abort, kommer det bli bättre swb, kommer jag kunna förlåta mig själv? 

    Jag har vid tidigare tillfälle bett han att sterilisera sig om han känner att hab ör 100% klar med barn, men det är emot hans "manlighet" säger han. Men NU när jag säger att varför Varför ska jag genomgå en abort när han inte ens kan klippa strängen,  varför tycker han att aborten är mindre "jobbig" ... jag har ju sagt att jag aldrig skulle sterilisera mig för jag är inte säker på att jag inte vill ha fler barn. 

    Fan fan fan. Jag hatar detta och de lutar åt att jag ta bort de.


    Om han inte vill sterilisera sig och inte ha fler barn så får han väl börja använda kondom då. 
    Eller så får ni sluta ha vaginalt sex.
  • Hotelliggaren
    molly50 skrev 2022-07-16 19:51:55 följande:
    Om han inte vill sterilisera sig och inte ha fler barn så får han väl börja använda kondom då. 
    Eller så får ni sluta ha vaginalt sex.
    Fast nu hade de p-piller så i just detta fall är det en ickefråga. Helt annorlunda om han visste hon inte använde nåt men ändå chansade. Sen kan jag hålla med dig rent pincipiellt. Hur som helst måste han ansett det vara safe när hon använder piller. Men som sagt, håller med om dina tvivel om hans moral rent generellt.
  • molly50
    Hotelliggaren skrev 2022-07-16 20:00:47 följande:
    Fast nu hade de p-piller så i just detta fall är det en ickefråga. Helt annorlunda om han visste hon inte använde nåt men ändå chansade. Sen kan jag hålla med dig rent pincipiellt. Hur som helst måste han ansett det vara safe när hon använder piller. Men som sagt, håller med om dina tvivel om hans moral rent generellt.
    Ja,men hon har ju blivit gravid trots skydd med alla sina barn.
    Och detta vet han om.
    Då är det ju han som måste göra något för att försöka förhindra fler graviditeter om han är den som inte vill ha fler barn. 
  • Hotelliggaren
    molly50 skrev 2022-07-16 20:02:48 följande:
    Ja,men hon har ju blivit gravid trots skydd med alla sina barn.
    Och detta vet han om.
    Då är det ju han som måste göra något för att försöka förhindra fler graviditeter om han är den som inte vill ha fler barn. 
    Hur vet du det? Han kanske inte är pappa till dem?
  • Hotelliggaren

    Ser nu hennes formulering "han inte vill skaffa ett barn till...." ja då är han nog far till allihop. Absolut bör han isf vara noggrannare. Åtm om han absolut inte vill ha fler. Själv är jag superglad att jag steriliserade mig! Visst hade jag oxo funderingar kring känslan att inte längre vara kapabel men det får man ju ta.

  • molly50
    Hotelliggaren skrev 2022-07-16 20:07:44 följande:
    Hur vet du det? Han kanske inte är pappa till dem?
    TS har skrivit det i sin trådstart.
    Men oavsett oavsett om det är hans barn eller ej så gäller väl samma sak. 
  • carros

    Kära du, gör INTE abort om DU inte vill. Jag hade påtryckningar om abort i en graviditet och är mitt livs bästa val att jag stod på mig. Vet dessutom otroligt många som känt starkt att dom vill ha graviditeten/barnet men gör abort för pappan skull och verkar vara svårt att komma över då. 

  • Gasellen87

    Säger som ovan gör inte en abort om du inte är säker på att det är de du vill. Om du känner som du gör mot honom nu innan beslutet så tror jag inte att de kommer ändras om du väljer en abort snarare bli värre. 

    Tycker även han resonerar fel. Han vill inte ha fler barn, du skyddar dig men han vet att det inte hjälpt tidigare och ändå väljer han att inte ta de säkra före det osäkra att iaf använda kondom.. 

  • Drottningen1970

    Om man vill ha barnet, så gör man inte abort. Det ör inte svårare än så.

    om man väljer att göra abort så gör man det för att man vill. För att andra saker är viktigare. Som att ens man ska slippa bli pappa och slippa sterlisera sig exempelvis . Svårare än så är det egentiden inte.

  • Fyrklöverns

    Gör absolut inte abort om du inte är hundra procent säker och du känner att du vill ha fler barn. Du är på väg att göra en medicinsk behandling för att han har vägrat göra en av en anledning som är totalt egoistisk. Att sterilisera sig har ingenting med manlighet att göra utan det har att göra med att man tar ansvar för sin fertilitet och konsekvenserna av denna. 


    Jag rekommenderar att du pratar igenom detta med din sambo och förklarar hur du känner. Du har redan tagit ett ansvar genom behandling med p-piller och dessvärre är ingen av preventivmetoderna hundra procent säker. Detta är ingen ny information för honom då ni har erfarenhet sedan tidigare. Det är hans tur att ta ansvar nu, om inget annat så för sin egen skull. 

Svar på tråden Vill inte göra abort