• Anonym (Undrar ^^)

Vad är okej och vad är inte okej, om man jobbar på matställen?

Om man jobbar på matställen. Är det vanligt att det ingår mat vid lunch och kaffe?
    Är det okej att ta kaffe vid pauserna?

Är det en pant man ser på ''pantkorgen'', är det dumt att fråga om man får ta panten?

Visserligen kan man alltid fråga. Men hur skulle DU som arbetsgivaren tänka om den personen och hur stor chans blir det att DU enbart fokuserar på dennes arbete och hur denne är med gäster och kollegorna. Eller skulle bara en sådan ''liten'' sak, som att fråga om fri-kost ingår på arbetet och om denne får ta panten.

Tack för svar!

• Svar på tråden Vad är okej och vad är inte okej, om man jobbar på matställen?
  • Anonym (Skatt)

Fri kost behöver förmånsbeskattas. Även om du betalar reducerat pris i form av matavdrag.

Jag jobbar på hotell, det har varit lite olika på olika ställen men jag den senaste tiden har det varit att panten får tas med hem. 
    Gästen har betalat för panten och väljer att lämna kvar den så då är det med andra ord inte hotellets egendom. 

• Anonym (Undrar ^^)
    Anonym (Skatt) skrev 2022-07-16 20:08:21 följande:

Fri kost behöver förmånsbeskattas. Även om du betalar reducerat pris i form av matavdrag.

Jag jobbar på hotell, det har varit lite olika på olika ställen men jag den senaste tiden har det varit att panten får tas med hem. 
    Gästen har betalat för panten och väljer att lämna kvar den så då är det med andra ord inte hotellets egendom. 

Även om vi/de lagt i vår pantkorg, så är det fritt att ta. Självklart kanske det är ''frittfram'', men hur utstrålar man och hur kan en arbetsgivare se på en? Kan det bli en dålig syn, att arbetsgivaren förr eller senare vill avskeda en? När man inte har fastanställning, är det väl enklare att välja bort personal?

Men kan man ändå fråga om det är fri kost? Eller blir det som jag skrev ovan här, att det kan få en arbetsgivare att tycka illa om en?
  • Anonym (E)

Är det fri kost som beskattas får du reda på det.

Panten får du fråga om ingen sagt något hur de gör med den. Att ta egna initiativ som går emot deras rutiner är inte alltid till godo.

• Fjäril kär

"fri kost" brukar alltid i nån form beskattas. Det kan du ta reda på genom att fråga hur dom gör med personalmat. Ibland får man en summa avdragen på lönen som man får äta för eller så kan man få köpa matkuponger till reducerat pris att använda.

Vad gäller pant får du helt enkelt kolla hur dom gör på just din arbetsplats. Dom ställen jag har jobbat på så skickades panten iväg med lastbilen som levererar dricka och så fick vi använda det som avdrag på nästa leverans.  Dvs panten var restaurangens pengar. 

• Hotelliggaren

TS, är det du som jobbar på cafe och skrev en tråd om det var rätt att gå hem tidigare när du fick? Oavsett vilket så tänker jag att chefen kommer vara tydlig om det är ok att äta på företagets bekostnad. Är du ny på företaget så signalerar du småaktighet och luktar problem lång väg om du behåller pantburken.

• Anonym (Hej)

Pant skulle jag fråga. På em arbetsplats så gick panten till att göra något kul tillsammans el köpa tex fredagsfika. 

Lunch "ingick" men ett drogs en summa på lönen.  Kaffe fick vi ta på rasten i kafferummet. 

Har du inte fått info om du redan börjat? 

• Anonym (F)

Man tar. Inte. Panten. Hur fattig är du egentligen ts...? Att tigga pant är lika illa som de där gubbarna som går och rotar i soptunnorna.

Om mat och/eller kaffe ingår eller inte borde du ha fått reda på när du började. Om inget sas så skulle jag gissa att det inte ingår. Kaffe brukar man vara mer frikostig med, fråga dina kollegor hur det är med den biten.

• Anonym (Kock på lunchrestaurang)

Av vilken anledning vill du plocka panten? Och vad får dig att tro att du ensam får ta all pant?

Räkna med att panten i dom flesta fall går i retur till grossisterna som levererar drickan.

Om panten får plockas så räkna med att ALLA får dela på den, vilket kan bli några få burkar per person. Alternativt så används den för att köpa in gemensamt fika i någon form.

Vad gäller personalmat borde du fått den informationen om vad som ingår och vad som förväntas av dig. (man förväntas äta för en maxsumma per dag som dras på lönen) 

Kaffe har alltid varit gratis att ta och dricka har vi fått använda med förnuft från läskpumparna. Det har aldrig varit okej att ta flaskor med dricka. Då har vi fått betala för det. 

Svar på tråden Vad är okej och vad är inte okej, om man jobbar på matställen?