• Anonym (Anonym)

Toxoplasma - gravid

Hej! 

Jag är gravid i vecka 25 och är nu jätteorolig för att få toxoplasma ?. Jag brukar inte tömma kattlådan men har behövt göra det några gånger de senaste två veckorna. även om jag har läst att katter bara smittar 1-2 veckor under deras livstid och att deras avföring måste ligga i lådan 1-2 dagar innan den smittar, kan jag inte sluta att oroa mig. Har självklart tvättat händerna efteråt med men nu är jag konstant orolig ?. Jag har haft katt i 25 år så jag är kanske redan immun .. någon som har mer kunskap om ämnet? jag kan inte tänka på något annat just nu. 

• Svar på tråden Toxoplasma - gravid
  • Anonym (Stina)

Som gravid ska du inte ha katt, ge bort den. Risken är för stor.

• IceKitten

Om du har haft utekatter i 25 år har du (typ) garanterat redan haft det. Om du har innekatter så kommer du inte få det.
    Det är lugnt.

• Anonym (Anonym)
    IceKitten skrev 2022-07-17 15:27:56 följande:

Om du har haft utekatter i 25 år har du (typ) garanterat redan haft det. Om du har innekatter så kommer du inte få det.
    Det är lugnt.

Tack för ditt svar. Jag försöker tänka att det vore nästan orimligt att jag får det just nu utan Jag borde fått det tidigare i livet? mina nuvarande katter har även varit utekatter ett bra tag och innan jag hade dem levde de som hemlösa så jag tänker att de borde infekterats långt innan jag fick dem (katter smittar ju bara när de infekteras och då bara 2-3 veckor) ? får hoppas att den här nojan lägger sig ? 
  • Anonym (A)

Hade två innekatter när jag var gravid, som ensamstående gjorde jag rent lådan under hela graviditeten utan problem.

• Anonym (Hur)

Enligt vad jag läst så är det inte via kattlådan man får det utan från dåligt sköljda grönsaker m.m. 

Toxoplasma gondii är inget man bara får om man har katt

• Anonym (Jenny)

Om du är jätteorolig så kontakta vården så kan de se om du har pågående infektion el nyligen haft, om jag minns rätt . jag fick ta två prov av sjukvården då jag under graviditeten varit i grekland (mkt grönsaker) och även sedan tömt en kattlåda under arbetstid . tror dock du inte behöver oroa dig om du haft katter I 25 års tid

• Anonym (H)

Har alltid haft katt alla 4 graviditeter. Det var ett tag sedan jag var gravid, men herregud vad allt verkar vara farligt idag. Kommer ihåg min sista graviditet, mvc hade gett mig någon broschyr som jag hade glömt, när läkarn skulle ge mig den sa han: du får den om du tar allt med en nypa salt. Det var väldigt talande., hur kunde så många barn förr i tiden födas friska utan alla dessa restriktioner, tester och allt vad det är? 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Hur) skrev 2022-07-17 19:47:32 följande:

Enligt vad jag läst så är det inte via kattlådan man får det utan från dåligt sköljda grönsaker m.m. 

Toxoplasma gondii är inget man bara får om man har katt

katter är de enda djuren som smittar via avföring men de gör bara det när de själva blir smittade (vilket de bara blir en gång i livet) och deras avföring smittar bara 1-2 veckor. Risken finns ju därför att man blir smittad när man tömmer lådan. Samtidigt måste avföringen ha legat  lådan i minst 24 - 36 timmar och de flesta tömmer nog oftare än så. Efter att man varit  kontakt med avföringen måste man lyckas få den i munnen med. När Jag skriver detta förstår jag själv att risken är extremt liten att drabbas även om man tömmer lådorna men det hjälper inte När man börjat oroa sig 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-07-17 20:30:25 följande:

Om du är jätteorolig så kontakta vården så kan de se om du har pågående infektion el nyligen haft, om jag minns rätt . jag fick ta två prov av sjukvården då jag under graviditeten varit i grekland (mkt grönsaker) och även sedan tömt en kattlåda under arbetstid . tror dock du inte behöver oroa dig om du haft katter I 25 års tid

Jag fick reda på att man kan testa sig så jag ska ringa imorgon tänkte jag. De kan tydligen både se om man har antikroppar sedan tidigare eller nyligen haft en infektion. 

Nej det hade egentligen varit konstigt om jag klarat mig fram till nu och sedan lyckas bli smittad under graviditeten.. men jag tror det är bra för mig om jag får göra testet så jag slipper att vara så orolig ? 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (H) skrev 2022-07-17 21:15:34 följande:

Har alltid haft katt alla 4 graviditeter. Det var ett tag sedan jag var gravid, men herregud vad allt verkar vara farligt idag. Kommer ihåg min sista graviditet, mvc hade gett mig någon broschyr som jag hade glömt, när läkarn skulle ge mig den sa han: du får den om du tar allt med en nypa salt. Det var väldigt talande., hur kunde så många barn förr i tiden födas friska utan alla dessa restriktioner, tester och allt vad det är? 

Tömde du lådorna då också? 

Just för att det finns så mycket skrämselpropaganda har jag undvikit att läsa men nu släpper inte oron även om jag inser att det är väldigt liten risk att bli smittad av katter.

Tänkte också på det. Om risken är så stor borde fler drabbats på den tiden när god hygien inte ens var en möjlighet för många. 

• Anonym (H)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-07-17 23:32:19 följande:

Tömde du lådorna då också? 

Just för att det finns så mycket skrämselpropaganda har jag undvikit att läsa men nu släpper inte oron även om jag inser att det är väldigt liten risk att bli smittad av katter.

Tänkte också på det. Om risken är så stor borde fler drabbats på den tiden när god hygien inte ens var en möjlighet för många. 

Jag tömde lådorna också. Självklart tvättade jag händer efteråt, vilket jag alltid gör. Har alltid haft massa djur omkring mina barn för övrigt
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (H) skrev 2022-07-17 23:42:33 följande:
    Jag tömde lådorna också. Självklart tvättade jag händer efteråt, vilket jag alltid gör. Har alltid haft massa djur omkring mina barn för övrigt
    Ja precis, tvätta händerna vill man ju gärna oavsett om man är gravid eller inte. Jag har också alltid haft en massa djur runt mig och sandlådan jag lekte i som barn kan knappast varit fri från olika parasiter. Jag ska nog be om att få göra ett test och se om jag blivit smittad eller har antikroppar, mest för att jag ska kunna lugna ner mig. 
  • Anonym (Lila)

Risken är så försvinnande liten att den knappt existerar.
    Väldigt många blir smittade av toxoplasma redan som barn, i sandlådan.  
    Jag var själv väldigt orolig när jag var gravid för första gången och hade innan jag visste att jag var gravid passat min mammas katt.  
    Jag fick feber och sjukdomskänsla, och min BM gick med på att jag fick testa mig.
    Testet visade att jag var immun, och hade redan haft toxoplasma som liten.     Detta trots att vi inte haft katt då.
    Men man ska ändå ta toxoplasma på allvar, då det kan vara väldigt förödande om ett foster smittas. 

• septembermamma2022
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-17 15:09:01 följande:

Som gravid ska du inte ha katt, ge bort den. Risken är för stor.

Det är svårt stt tolka ditt svar på något annat sätt än att du vill skrämma upp stackars TS. Dessutom anonymt. Fegt och snyggt. Sluta vara elak!

Det här svaret saknar all förankring i vetenskap och sunt förnuft, TS. Ignorera det.

TS kan sluta nojja och njuta av att gosa med sin katt, det frigör oxytocin och andra må bra-hormoner. Se din katt som ett fantastiskt stöd under en speciell period av ditt liv! Mina katter älskar att jag är gravid! De blir mycket gosigare än vanligt.

Be sambo/make tömma kattlådan om möjligt. Risken för toxoplasma är försumbar om du haft katten länge men man kan gott få slippa den sysslan när man gravid.
  • Anonym (A)
    septembermamma2022 skrev 2022-07-18 12:37:40 följande:
    Det är svårt stt tolka ditt svar på något annat sätt än att du vill skrämma upp stackars TS. Dessutom anonymt. Fegt och snyggt. Sluta vara elak!

Det här svaret saknar all förankring i vetenskap och sunt förnuft, TS. Ignorera det.

TS kan sluta nojja och njuta av att gosa med sin katt, det frigör oxytocin och andra må bra-hormoner. Se din katt som ett fantastiskt stöd under en speciell period av ditt liv! Mina katter älskar att jag är gravid! De blir mycket gosigare än vanligt.

Be sambo/make tömma kattlådan om möjligt. Risken för toxoplasma är försumbar om du haft katten länge men man kan gott få slippa den sysslan när man gravid.
    Håller med
  • Anonym (Anonym)
    septembermamma2022 skrev 2022-07-18 12:37:40 följande:

Hej! 

tack för ditt svar!
    Jag gjorde ett test hos barnmorskan och det var negativt! så det känns bra. Mina katter är också mycket gosigare så de kanske känner av det! 

sambon får sköta kattlådan resten av graviditeten. Jag känner också att risken att drabbas är extremt liten men sen drar gravidhjärnan igång och spökar. 

Svar på tråden Toxoplasma - gravid