• Anonym (Tacksam för svar)

Separera/gå isär/skiljas

Hej.
    Jag tänkte fråga er som har erfarenhet gällade något så väldigt tråkigt som att separera/gå i sär/skiljas. 

Vi är inte riktigt överens jag och min man, jag har det sista velat att vi ska gå isär, det vill inte han, han ser inte de problemen jag ser, jag kan visst överdriva då jag inte mår så bra psykiskt.
    Men hur fungerar det. Min man kan inte lösa ut mig för då kan inte han och barnen bo kvar, vårt hem är barnens trygghet :(
    Jag kommer inte få någon som helst hjälp till min lilla förtidspension eftersom de kommer trycka på att jag har pengar i vårt hus osv. 
    Hur gör man? Kan vi innan skriva allt på min man? Hus, pengar osv?
    Hur ska han kunna bo kvar och jag få hjälp till min lilla pension?

Sedan tänker jag på detta med underhåll. Jag måste finna det minsta möjliga billiga boende. Barnen får och vill bo kvar i vårt hus där de har sina rum och sin trygghet. Måste jag då betala underhåll också? 

Någon som vet? Har erfarenhet? 

Tack på förhand
  • Svar på tråden Separera/gå isär/skiljas
  • Anonym (S)

Soc kommer inte kräva att du gör bodelning, men fullständigt idiotiskt att inte göra det. Varför skulle du skänka bort halva huset? Det är mycket pengar det! Jag lovar dig att barnen blir trygga även någon annanstans, ni kan lika gärna sälja.

Ja, du måste betala underhåll men eftersom du knappast lär ha ekonomiskt utrymme för det så kan mannen kräva pengar från Fk istället.

Anonym (S) skrev 2022-07-18 20:47:22 följande:

Soc kommer inte kräva att du gör bodelning, men fullständigt idiotiskt att inte göra det. Varför skulle du skänka bort halva huset? Det är mycket pengar det! Jag lovar dig att barnen blir trygga även någon annanstans, ni kan lika gärna sälja.

Ja, du måste betala underhåll men eftersom du knappast lär ha ekonomiskt utrymme för det så kan mannen kräva pengar från Fk istället.

Tack för svar. Okej sociala gör inte det. Kommer de hjälpa mig då med bidrag till min lilla förtidspension? eller försäkringskassan kanske det är som gör det? 

Jag har inte hjärta, mitt hjärta kommer gå sönder :( att slita upp barnen (det jag ju mitt val i så fall, deras pappa vill inte) vi har köpt tomten, byggt huset, de senaste åren donat och haft oss med att renovera, skaffa pool osv. Han kommer få bosätta sig i en liten lägenhet :( jag klarar inte det :( 

Okej jag måste betala underhåll även om jag överlåter allt till honom :(
  • Anonym (S)
    Anonym (Tacksam för svar) skrev 2022-07-18 21:12:26 följande:
    Tack för svar. Okej sociala gör inte det. Kommer de hjälpa mig då med bidrag till min lilla förtidspension? eller försäkringskassan kanske det är som gör det? 

Jag har inte hjärta, mitt hjärta kommer gå sönder :( att slita upp barnen (det jag ju mitt val i så fall, deras pappa vill inte) vi har köpt tomten, byggt huset, de senaste åren donat och haft oss med att renovera, skaffa pool osv. Han kommer få bosätta sig i en liten lägenhet :( jag klarar inte det :( 

Om du lever under existensminimum så är det soc du vänder dig till för att ansöka om socialbidrag. Du får inte ha pengar sparade, du får inte ha någon jättedyr bil eller andra tillgångar, du förväntas ha levt snålt de senaste månaderna fram till ansökan, de kommer antagligen kräva bankutdrag minst tre månader bakåt för att se om du har levt loppan eller sparsamt. Du förväntas ha ansökt om bostadsbidrag och om du har rätt till andra bidrag. Om barnen bor hos dig varannan vecka behöver du inte betala underhåll.

Ja ts, jag förstår att det är jobbigt men vad är huset värt egentligen, har du någon aning? Man brukar säga att taxeringsvärdet är ca 75 % av marknadsvärdet. Räkna ut vad det blir och se hur mycket pengar du skänker bort egentligen. En miljon? Två? Barnen överlever. Det är skilsmässan som är värst för dem, ett hus är skit samma när det kommer till kritan. Självklart protesterar de mot husförsäljning men de skulle ha protesterat mot alla större förändringar i det här läget. Man kan inte låta barn styra när det är klokast för alla parter att göra annat. Du måste vara den vuxna och tänka några steg längre. Om din man är så ivrig att bo kvar så får han lösa ut dig.
  • Anonym (Material)
    Anonym (Tacksam för svar) skrev 2022-07-18 21:12:26 följande:

Börja med att tänka om ang.  att huset är barnens trygghet. Det är  ni som är det. Inte ett hus. Det är materia. 
    Varför skulle ert hus vara viktigare för era barn än alla andra barns bostad? Bara för ett det har en pool? 
    Självklart har barnen sina rättigheter oavsett om föräldrarna vill eller kan eller vem dr bo hos. Fk träder in där det behövs. Barnen får alltid det de har rätt till. 
    Börja med att ta reda på vad som gäller, du verkar inte veta så mycket än. Med kunskap kommer det klarna förhoppningsvis. 
  • Anonym (I)

Självklart måste du betala underhåll. Vad menar du överlåter allt...det betalar ju inte barnens upphälle resten av deras liv liksom..

Ja mannen kan kräva det via FK men du kommer ändå bli återbetalningskyldig.

Anonym (S) skrev 2022-07-18 21:20:57 följande:
    Om du lever under existensminimum så är det soc du vänder dig till för att ansöka om socialbidrag. Du får inte ha pengar sparade, du får inte ha någon jättedyr bil eller andra tillgångar, du förväntas ha levt snålt de senaste månaderna fram till ansökan, de kommer antagligen kräva bankutdrag minst tre månader bakåt för att se om du har levt loppan eller sparsamt. Du förväntas ha ansökt om bostadsbidrag och om du har rätt till andra bidrag. Om barnen bor hos dig varannan vecka behöver du inte betala underhåll.

Ja ts, jag förstår att det är jobbigt men vad är huset värt egentligen, har du någon aning? Man brukar säga att taxeringsvärdet är ca 75 % av marknadsvärdet. Räkna ut vad det blir och se hur mycket pengar du skänker bort egentligen. En miljon? Två? Barnen överlever. Det är skilsmässan som är värst för dem, ett hus är skit samma när det kommer till kritan. Självklart protesterar de mot husförsäljning men de skulle ha protesterat mot alla större förändringar i det här läget. Man kan inte låta barn styra när det är klokast för alla parter att göra annat. Du måste vara den vuxna och tänka några steg längre. Om din man är så ivrig att bo kvar så får han lösa ut dig.
    Jag har 9000:- i förtidspension. Det ska då räcka till boendekostnad, mat, räkningar, mediciner osv. 
    Nu tittar jag ju efter ett så litet och billigt boende som möjligt, typ en gäststuga osv. Men det kanske är fel, jag kan kanske leta större och lite dyrare och få hjälp, men det vet jag ju inte :(

När jag pratade med min ena dotter häromdagen grät hon så mycket, "jag vill inte bo någon
    annans" :(
    Jag klarar inte att svika dem så :( inte min man heller som har kämpat så för det här *ledsen* 
  • Anonym (S)
    Anonym (Tacksam för svar) skrev 2022-07-18 21:32:22 följande:
    Jag har 9000:- i förtidspension. Det ska då räcka till boendekostnad, mat, räkningar, mediciner osv. 
    Nu tittar jag ju efter ett så litet och billigt boende som möjligt, typ en gäststuga osv. Men det kanske är fel, jag kan kanske leta större och lite dyrare och få hjälp, men det vet jag ju inte :(

När jag pratade med min ena dotter häromdagen grät hon så mycket, "jag vill inte bo någon
    annans" :(
    Jag klarar inte att svika dem så :( inte min man heller som har kämpat så för det här *ledsen* 
    Du sviker ingen genom att tänka rationellt. Du är alldeles för invirad i dåligt samvete för att kunna tänka klart. Du kommer att ångra dig när du sitter där och vänder på varenda krona medan exet lever loppan i ERT hus.
    Anonym (Material) skrev 2022-07-18 21:21:28 följande:
    Börja med att tänka om ang.  att huset är barnens trygghet. Det är  ni som är det. Inte ett hus. Det är materia. 
    Varför skulle ert hus vara viktigare för era barn än alla andra barns bostad? Bara för ett det har en pool? 
    Självklart har barnen sina rättigheter oavsett om föräldrarna vill eller kan eller vem dr bo hos. Fk träder in där det behövs. Barnen får alltid det de har rätt till. 
    Börja med att ta reda på vad som gäller, du verkar inte veta så mycket än. Med kunskap kommer det klarna förhoppningsvis. 
    Det var absolut inte så jag menade, att det har bara med poolen att göra. Det är så mycket mer än så. Jag klarar inte att svika dem :( det är lite annorlunda för vår del då vi har haft jätte tuffa år med bortgångar, sjukdom osv. Barnen har gått igenom så mycket tråkigheter, mer än ett barn någonsin ska behöva gå igenom. Poolen/poolområdet gjorde vi för att kunna ha en mysig oas att vara tillsammans vid efter allt jobbigt. I allt jobbigt vi har gått igenom är hemmet och oss föräldrar det enda de har kvar som trygghet. Att bryta upp dem härifrån gör att mitt hjärta kommer gå sönder. Jag klarar heller inte att göra så emot min man :( han har slitit och ordnat för vår skull och nu när det äntligen är klart ska han behöva ge upp det :( 

Nej jag vet inget det är därför jag frågar här. 
    Anonym (I) skrev 2022-07-18 21:24:51 följande:

Självklart måste du betala underhåll. Vad menar du överlåter allt...det betalar ju inte barnens upphälle resten av deras liv liksom..

Ja mannen kan kräva det via FK men du kommer ändå bli återbetalningskyldig.

Med överlåter allt menar jag att jag kommer inte kräva någonting, ingen bodelning osv. Min man får allt, hus, bil  sparpengar osv.

Var lite trevligare i tonen. Jag har inte gjort dig något *ledsen* 
  • Anonym (S)

Om det nu är så himla synd om din man så borde han väl bidra till att reda ut era problem istället? Det är inte DU som sviker, det är han!

Svar på tråden Separera/gå isär/skiljas