I landsproblem -köpa hus
Jag vänder mig främst till er som har hus eller lägenhet utomlands, men kanske också till er som är själva är sugna.
Jag står i valet och kvalet vart jag ska köpa hus/lägenhet.
Familjen älskar Thailand - "halva" släkten har hus i olika delar av Thailand (dels kring Surin, dels i delar som är mindre turistiga).
Jag har hittat två hus som jag gillar, i ett område som ligger bra till, och nära till "upptäcktsfärder" prismässigt fördelaktigt.
Det som får mig att tveka är att vi kommer vara i huset säg .. 4 veckor per år, samt vid jul/nyår bra år med röda dagar. Så max sex veckor. Däremellan får man hyra ut?
Men, så finns Spanien. Dit kan man ist åka över helgen (långhelg) utan att det känns drygt. Det är billiga flyg, nära som sagt, priserna är väl blandade beroende på vad man söker... Men, Spanien har aldrig liksom lockat någon i familjen. Visst, haft någon resa där som känns ok. Men vi har aldrig längtat dit, främst pga "kylan om vintern" .
Men, vi hade kunnat varit där oftare. Och hyra ut däremellan.
Vad hade ni gjort?
Eller är det bättre att vänta till närmare pensionen och köpa på andra sidan jordklotet, och helt enkelt inte köpa något nu?