• Anonym (Tankspridd)

I landsproblem -köpa hus

Jag vänder mig främst till er som har hus eller lägenhet utomlands, men kanske också till er som är själva är sugna.

Jag står i valet och kvalet vart jag ska köpa hus/lägenhet. 

Familjen älskar Thailand - "halva" släkten har hus i olika delar av Thailand (dels kring Surin, dels i delar som är mindre turistiga). 

Jag har hittat två hus som jag gillar, i ett område som ligger bra till, och nära till "upptäcktsfärder" prismässigt fördelaktigt. 
    Det som får mig att tveka är att vi kommer vara i huset säg .. 4 veckor per år, samt vid jul/nyår bra år med röda dagar. Så max sex veckor. Däremellan får man hyra ut? 

Men, så finns Spanien. Dit kan man ist åka över helgen (långhelg) utan att det känns drygt. Det är billiga flyg, nära som sagt, priserna är väl blandade beroende på vad man söker... Men, Spanien har aldrig liksom lockat någon i familjen. Visst, haft någon resa där som känns ok. Men vi har aldrig längtat dit, främst pga "kylan om vintern" .

Men, vi hade kunnat varit där oftare. Och hyra ut däremellan. 
    Vad hade ni gjort? 
    Eller är det bättre att vänta till närmare pensionen och köpa på andra sidan jordklotet, och helt enkelt inte köpa något nu?

• Svar på tråden I landsproblem -köpa hus
  • Jonnynilsson

Vi har också funderat på att köpa något i ett varmare land. Men vi har hyrt hus ett par gånger istället.

Vi har hyrt både i Thailand och Spanien. Billigast i Thailand där vi hyrde ett hus med pool och AC och trädgårdsmästare och städerska i en månad för ungefär 10 000:- 

Just nu letar vi inför nästa säsong i närheten av Barcelona eftersom det är billigt och går snabbt att flyga dit. Och om vi köper blir det förmodligen i de trakterna.

Men innan vi köper något skall vi sälja vårt hus. Blir för mycket jobb med två fastigheter och får loss en del kapital som är bundet i huset.

• Anonym (Svemester)

Med tanke på pandemierna är här kanske för att stanna skulle jag inte köpa utomlands alls. Jag vill kunna åka till stugan även i karantäntider.

Tillbringade åtta månader där i stället för instängda hemma stan då corona härjade som värst.

• Anonym (Tankspridd)

Åh, kanske man ska gå den vägen till en början. Hyra. Har inte ens slagit mig. Vi har planer på att spendera åtminstone 4-7 månader utanför Sverige från nästa vinter, men kanske ska vi alltså våga oss på att hyra ist. 

Vi står just nu med två fastigheter här i Sverige, varav den ena är ute till försäljning. Kanske kan vi få loss kapital redan till denna vintern. Har du erfarenhet av hur lång framförhållning man behöver för barnens studera utomlands? Våra barn är stora. 15,12,8. Samtliga älskar spendera tid utomlands, lära känna nya. 
    De ha gått ut skola i Portugal tidigare som exempel.

• Anonym (A)
    Anonym (Svemester) skrev 2022-07-19 09:09:17 följande:
    Med tanke på pandemierna är här kanske för att stanna skulle jag inte köpa utomlands alls. Jag vill kunna åka till stugan även i karantäntider.

Tillbringade åtta månader där i stället för instängda hemma stan då corona härjade som värst.
    Håller med
  • Anonym (Tankspridd)
    Anonym (Svemester) skrev 2022-07-19 09:09:17 följande:

Förstår ditt sätt att tänka. Sålde vår stuga för tre år sedan, med havstomt. Ångrar inte det beslutet trots corona. Men respekterar att andra människor älskar sina stugor.  Jag vill också ha stuga/hus/lgn men.. längre bort.
  • Jonnynilsson
    Anonym (Tankspridd) skrev 2022-07-20 22:50:59 följande:

Åh, kanske man ska gå den vägen till en början. Hyra. Har inte ens slagit mig. Vi har planer på att spendera åtminstone 4-7 månader utanför Sverige från nästa vinter, men kanske ska vi alltså våga oss på att hyra ist. 

Vi står just nu med två fastigheter här i Sverige, varav den ena är ute till försäljning. Kanske kan vi få loss kapital redan till denna vintern. Har du erfarenhet av hur lång framförhållning man behöver för barnens studera utomlands? Våra barn är stora. 15,12,8. Samtliga älskar spendera tid utomlands, lära känna nya. 

Ja jag tycker det har funkat bra att hyra. Man har kunnat känna in om det är rätt ställe utan att binda upp sig som vid köp. Nu har vi bara hyrt en månad i taget. Men det är säkert ingen skillnad att hyra över en längre period.

Angående skolorna så har jag ingen erfarenhet eftersom vi har varit iväg när barnen haft ledigt från skolan. Och nu för tiden är det inget problem alls eftersom barnen flyttade ut för många år sedan. Så våra utomlandsplaner är inför pensionen.
  • Anonym (Svemester)
    Anonym (Tankspridd) skrev 2022-07-20 22:50:59 följande:

Vi hade vår 13-åring i svensk skola i Spanien. Blev sådär, rent kunskapsmässigt. Men en nyttig erfarenhet på många andra sätt.

• Anonym (Eva)

Är det inte ett problem med hus, eftersom bara thailändare får äga mark i Thailand? Dvs man kan köpa ett hus men inte marken där det står. 
    Om ni inte gillar Spanien ska ni naturligtvis inte skaffa bostad där. Andra varma alternativ i Europa är ju Portugal, Italien, Kroatien, Grekland, Cypern, Albanien tex. 

Jag har en bostad i Europa dit jag lätt kan ta mig för en helg, det passar mig bättre, skulle aldrig vilja binda upp mig med bostad så långt borta. 

• Anonym (dyrare  flyg)

Tänk på att flygresorna sannolikt kommer bli dyrare framöver, i takt med skärpt klimatarbete globalt. EU håller på att ta fram ett mål om 85% biobränsle till flyget till 2050 (idag är det 0%). Bioflygbränsle är ungefär 4 gånger dyrare än dagens bränsle. Dessutom ökar fokus på sk. progressiva flygskatter, där den som flyger ofta får betala mer för sin flygbiljett än den som flyger sällan.

Svar på tråden I landsproblem -köpa hus