Inlägg från: Jonnynilsson |Visa alla inlägg
  • Jonnynilsson

I landsproblem -köpa hus

Vi har också funderat på att köpa något i ett varmare land. Men vi har hyrt hus ett par gånger istället.

Vi har hyrt både i Thailand och Spanien. Billigast i Thailand där vi hyrde ett hus med pool och AC och trädgårdsmästare och städerska i en månad för ungefär 10 000:- 

Just nu letar vi inför nästa säsong i närheten av Barcelona eftersom det är billigt och går snabbt att flyga dit. Och om vi köper blir det förmodligen i de trakterna.

Men innan vi köper något skall vi sälja vårt hus. Blir för mycket jobb med två fastigheter och får loss en del kapital som är bundet i huset.

• Jonnynilsson
    Anonym (Tankspridd) skrev 2022-07-20 22:50:59 följande:

Åh, kanske man ska gå den vägen till en början. Hyra. Har inte ens slagit mig. Vi har planer på att spendera åtminstone 4-7 månader utanför Sverige från nästa vinter, men kanske ska vi alltså våga oss på att hyra ist. 

Vi står just nu med två fastigheter här i Sverige, varav den ena är ute till försäljning. Kanske kan vi få loss kapital redan till denna vintern. Har du erfarenhet av hur lång framförhållning man behöver för barnens studera utomlands? Våra barn är stora. 15,12,8. Samtliga älskar spendera tid utomlands, lära känna nya. 
    De ha gått ut skola i Portugal tidigare som exempel.

Ja jag tycker det har funkat bra att hyra. Man har kunnat känna in om det är rätt ställe utan att binda upp sig som vid köp. Nu har vi bara hyrt en månad i taget. Men det är säkert ingen skillnad att hyra över en längre period.

Angående skolorna så har jag ingen erfarenhet eftersom vi har varit iväg när barnen haft ledigt från skolan. Och nu för tiden är det inget problem alls eftersom barnen flyttade ut för många år sedan. Så våra utomlandsplaner är inför pensionen.
Svar på tråden I landsproblem -köpa hus