• molly50

Berättade att jag var otrogen.

Kungsholmsbo skrev 2022-07-24 18:46:32 följande:
    Det är är det största BS som finns. Självklart kan man älska någon man är otrogen mot. Älskar inte han henne då? Uppenbart är han villig att släppa henne på grund av ett snedsteg. Det är han ego som är sårat - han kommer över det om han vill. 

Den som är fri från synd kastar första stenen. 
    Älskar man sin partner så respekterar man också densamme.
    Och otrohet handlar snarare om bristande respekt. 
  • molly50
    Anonym (Anonym@) skrev 2022-07-25 12:39:49 följande:
    Precis, och ts kan oja sig hur mycket hon vill, om hur mycket hon älskar och ångrar vad hon gjort mot sin man. Men det fråntar inte hennes ansvar i att det är det mest respektlösa hon kunde ha gjort mot mannen.
    Ja,precis. Man har ju alltid ett ansvar för sina egna handlingar. 
  • molly50
    Anonym (Anonym@) skrev 2022-07-25 13:03:52 följande:

Undrar bara vem hon skall bolla sina eventuella funderingar med om hon inte vill göra det här, som anonym, som hon skrev i sitt senaste/sista inlägg som anonym...Sin kollega??

Ja,det kan man undra. 
  • molly50
    Anonym (Överreaktion) skrev 2022-07-26 00:32:18 följande:

Jag tycker att TS' man överreagerar, om  han verkligen bryter upp ett äktenskap och en kärnfamilj för ETT ligg. Även om det inte alls är konstigt att han kastar ur sig det vid första chocken. Det hade varit en annan sak om t.ex.:

- otroheten pågått under lång tid och kringgärdats av lögner och svek. Typ att mannen fick ta hand om barnen och hushållet själv hela helgerna, för att TS måste "vårda sin sjuka mormor". Och så befann hon sig i stället på hotell i älskarens armar...

- TS blivit gravid, och tänkt lura på sin man en gökunge

- TS smittat sin man med HIV, apkoppor, gonorré eller annan otäck sjukdom

Jag hoppas att TS' man kan förlåta, om inte annat så för barnens skull. 

Sedan tycker jag att det var dumt av TS att berätta för sin man. VARFÖR skapa en massa elände för alla? TS' man blir ju inte heller lyckligare av att veta... TS borde också ha tänkt på att skydda barnen i första hand.

Jag hade nog också kunnat förlåta ett snedsteg på fyllan t ex.
    Men jag kan samtidigt förstå TS man.
    Vid en otrohet så förstörs tilliten.
    Och TS man kanske känner att han inte kommer att kunna lita på TS igen.
    Och det kan ta tid att bygga upp tilliten igen,om det ens går.

Och varför skulle TS inte ha berättat?
    Visst,hon gjorde det kanske för att döva sitt eget samvete.
    Men hennes man har väl ändå rätt att få veta så han själv kan få göra sina egna livsval.
    Varför låta honom leva i en lögn och riskera att sanningen kommer fram på annat sätt?
    Den enda TS skyddar med det är ju sig själv. 
    Jag tycker att TS ändå ska ha en eloge för att hon berättade.
    Det är det nog inte så många otrogna som gör.
  • molly50
    Anonym (Anonym@) skrev 2022-07-26 13:07:50 följande:
    Vad jag sett har inte ts velat outa om det var på fyllan efter ett AW, eller om det planerades, genomfördes nyktert och respektlöst. Eller planerades nyktert och genomfördes efter ett AW på fyllan. Inget sådant utan bara att hon ångrar sig, talat om, mannen förbannad och vill inte prata eller förlåta. Och önskan om att mannen ändrar sig ang. skilsmässan, Vill ha råd om hur hon skall tackla problemet.
    Ts har nog kommit till rätt slutsats. Mannen får bestämma.
    Men jag har svårt för ts kyla i hennes inlägg och i hela historien.
    Nej,det har du rätt i.
    Men oavsett så var det ett engångsmisstag som hon säger sig ångra.
    En del kan kanske förlåta ett sådant snedsteg,men inte alla.

Men jag håller med om att TS har kommit till rätt slutsats att hennes man får bestämma.
    Det är nog långt ifrån alla otrogna som kan tänka så. 
  • molly50
    Anonym (Överreaktion) skrev 2022-07-26 12:56:20 följande:
    Jo, men tiden går ju, och detta enda felsteg hamnar längre och längre i det förflutna, och under tiden _har_ man sitt familjeliv, och barnen får växa upp i en kärnfamilj. Vem 17 bryr sig efter sju år, om man får veta det då..? Det finns betydligt värre saker man kan göra. T.ex. något som skadar de gemensamma barnen. Eller att man spelar bort hela familjens samlade förmögenhet...
    Och då kan tilliten bli ännu svårare att bygga upp,när man får reda på att man har levt i en lögn i flera års tid.
    Då är det väl bättre att göra som TS och berätta det på en gång.
    Det finns ju inget som säger att hennes man inte kommer att ångra att han vill skilja sig när han har fått smälta allt. 
    Och en otrohet kan påverka barnen likaväl som föräldrarna.
  • molly50
    ClumsySmurf skrev 2022-07-26 17:31:12 följande:

"Jag tycker att TS ändå ska ha en eloge för att hon berättade."

jepp men hon får samtidigt  "alla kan ju göra misstag" & "vi som har ursäkter till allt" att framstå som sämre, enligt dem är det inte själva otroheten som är fel det var att berätta om det och hennes mans reaktion är sämst. Det var inte TS som i alla fall tillfälligt satt högre värde på ett dåligt knull än sin familj, det är ju hennes man.

"Varför låta honom leva i en lögn och riskera att sanningen kommer fram på annat sätt?"
    Vissa ser det inte som att det är deras handlingar som är dåliga, de ser det som att det är sanningen om deras handlingar som är dålig.

"Vid en otrohet så förstörs tilliten."
    Det är ju inte bara osäkerhet om hur opålitlig h*n varit om allt möjligt innan, vissa har aldrig förtjänat något förtroende och kommer inte att göra det
    fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me
    om det var ett misstag att lita på en person, räknas det då som ett misstag nästa gång?
    Jag kan bara hålla med dig i det du skriver. 
  • molly50
    Anonym (Anonym@) skrev 2022-07-26 22:43:56 följande:
    Nja, ser det inte riktigt som ett "engångsmisstag". Visst, dom hamnade i säng bara en gång (Dåligt sex) men dom planerade i två veckor ???
    För det första är inte det ett misstag ö.h.t. För det andra var det kass sex och trots ts ånger vet man inte om det fortsatt om det var bra. Dom är ju trots allt kollegor så tillfällen kommer också i fortsättningen att förekomma när det lagt sig med ts partner
    Ja,du har en poäng. Missade att de hade planerat det.
  • molly50
    Anonym (Överreaktion) skrev 2022-07-27 03:15:45 följande:
    molly50 skrev 2022-07-26 15:20:55 följande:
    Och då kan tilliten bli ännu svårare att bygga upp,när man får reda på att man har levt i en lögn i flera års tid.
    Då är det väl bättre att göra som TS och berätta det på en gång.
    Det finns ju inget som säger att hennes man inte kommer att ångra att han vill skilja sig när han har fått smälta allt. 
    Och en otrohet kan påverka barnen likaväl som föräldrarna.

Jaha, men jag hade i alla fall "taken my chances" och hållit tyst. Man måste ju inte bita sig själv i svansen, heller. Eller som i detta fall - sina barn också.

Jag kan nog inte förstå, varför en enstaka otrohetsepisod skulle vara så hemsk? Jag blev förvånad när jag såg skräckserien Hill House nyligen. Där fick man veta att en av systrarna hade någon hemsk, traumatisk hemlighet. Hon såg som i en syn då och då, en man som satt på en barstol. Och då blev hon helt förtvivlad, ville bara få bort synen, förpassa det till glömskan.

Då trodde man ju, att hon hade mördat den här mannen på något hemskt sätt, eller lämnat honom att dö,  eller något på den nivån. Men den FRUKTANSVÄRDA HEMLIGHETEN HON BAR PÅ, var att hon hade träffat den där mannen på en konferens på jobbet för många år sedan och legat med honom, och inte berättat för sin man. HU SÅ HEMSKT! Nä... jag tror vi har för lite riktiga problem i Västvärlden. 
    Fast varför ska man hålla tyst och ta risken att det kommer fram på annat sätt?
    Då riskerar det ju bara att bli ännu värre.
    För både ens partner och barn. Tror du att det sårar mindre?
    Är det verkligen värt det för att slippa få ta konsekvenser av sina handlingar?
    Tycker du inte att din partner själv har rätt att få välja hur h*n vill leva sitt liv?
  • molly50
    Anonym (Överreaktion) skrev 2022-07-27 23:09:39 följande:
    Hur skulle det kunna göra det? Mannen man var med lär ju inte skvallra... Och man är inte så dum att man själv berättar för någon. 
    Risken finns alltid ändå.
    Någon kan ha sett en,man kanske råkar försäga sig på fyllan t ex.
    Eller så orkar man själv inte gå och bära på hemligheten.
    Varför tycker du att det är rätt att gå och ljuga för sin partner och låta denne leva i en lögn?
    Skulle du själv vilja bli behandlad så av din partner?
    Har man problem i förhållandet så försöker man väl lösa det problemet alt gör slut innan man väljer att hoppa i säng med någon annan?
    Kommunikation är a och o för att det ska fungera. 
  • molly50
    Anonym (Överreaktion) skrev 2022-07-28 12:35:17 följande:
    Ni är lite naiva här. Kanske för mycket Dr Phil?
    Mitt ex trodde nog inte heller att han skulle bli avslöjad.
    Och det är det nog många andra otrogna som inte heller har trott.
    Så det kanske är de som är otrogna som är naiva?
  • molly50
    Anonym (Överreaktion) skrev 2022-07-28 14:24:46 följande:
    Nja, man måste ju kunna sköta det med lite smarthet och finess..!
    Eller så är man inte otrogen överhuvudtaget eller gör slut om man inte trivs i förhållandet. 
  • molly50
    Anonym (Anonym@) skrev 2022-07-28 14:26:23 följande:
    Nja, har ingen illusion om att det är vanligt att otrohet avslöjas. Men det förekommer, (kanske vanligare än man tror) och som otrogen går man aldrig riktigt säker.
    Det är ju en livslögn i dess rätta bemärkelse, i.o.m. att man måste hålla det hemligt hela förhållandet och kanske även efter det tagit slut, och inte råka prata bredvid mun någon gång, varken på fyllan eller vid någon annan diskussion. Kommer det fram vid senare tillfälle blir det ofta värre.
    Hela tiden tänka på vad man säger, så inte misstanke om något hänt uppstår osv.
    Så ts har gjort helt rätt, tagit ansvar, hoppats på det bästa, och får ta konsekvensen av sitt svek.
    Ja,precis.

Ja,det måste vara jobbigt.
    Men jag håller med dig om att TS har gjort rätt.
    Inte många otrogna tänker så.
    De väljer hellre den fega utvägen istället för att erkänna som TS. 
    Och kommer det då fram längre fram så blir det ju bara värre. 
  • molly50
    Anonym (Anoo) skrev 2022-07-28 20:44:58 följande:
    Oh nej, det beror på hur bra man är på att dölja det.
    Ja,men det beror nog också på hur väl man känner varandra.
    Man kan märka små saker så som förändringar i ens partners beteende.
    Man kan också ha en magkänsla av att något pågår bakom ens rygg.
    Och då försöker man ju ta reda på vad det är. 
  • molly50
    Anonym (Jaha) skrev 2022-07-30 07:02:32 följande:
    Anonym (Fndn) skrev 2022-07-29 21:49:21 följande:
    Man kan märka det ändå. 

Den här tråden är helt urspårad!
    TS HAR berättat för sin man och vill ha goda råd.
    Nu var det ju en annan skribent som tog upp detta ämne.
    Och TS verkar ju ändå ha lämnat tråden så. 
Svar på tråden Berättade att jag var otrogen.