• Anonym (Anonym@)

Berättade att jag var otrogen.

Anonym (Jaha) skrev 2022-07-20 17:08:33 följande:
    »Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne.« Joh88.

Ett bibelcitat att beakta. Tröttsamt med elakheterna som regnar ner över TS. Och till vilken nytta? Som sagt att alla kan göra fel. Frågan är hur TS och TS man löser det här. För man är fortfarande två om ett förhållande. TS kan inte lösa situationen om mannen inte vill lösa den. Och då är det bästa TS kan göra, att låta honom gå. Finns inget nonchalant i det. Alls.
    Ber om ursäkt om mina inlägg uppfattas som elakheter. Tycker fortfarande att det var starkt av ts att berätta för partnern. Inte ofta man ser det.
    Men jag försöker bara få ihop logiken i bl.a  tx sista inlägget.
    Anonym (Skitstövel) skrev 2022-07-20 11:41:50 följande:

Jag förstår att mitt sätt att skriva framstår som att jag inte ångrar mig alls. Jag är rationell och saklig som person och kan resonera vettigt (i normala fall) Jag kan se på det här ur ett helhetsperspektiv och förstå hur min man mår. Dessutom förstår jag även att min otrohet var sjukt vidrig gentemot min familj och att jag inte kan komma med bortförklaringar.

Jag är ångestfull och har ej haft möjlighet till att äta ordentligt på flera veckor. Allt jag tänker på är den här skiten. Jag vill bara gå och krama min man. Säga upp mig. Visa för honom hur mycket jag ångrar mig. 

På den andra sidan förstår jag att ingenting jag säger är trovärdigt och att jag förtjänar all ångest. Känner också att jag har egentligen ingen rätt till att må dåligt. Mina tankar som dyker upp upplever jag att jag har ingen rätt till att uttrycka för att det är jag som är skitstöveln i det här. 

Ibland kan jag hata min egenskap. Jag vill agera panikartat, bryta ihop och allt det där. Men jag förstår samtidigt vidden av det här.

Se ovan understruket.

Vad jag förstår hände otroheten i fredags.
    Berättade för mannen i söndags.

Varför så ångerfull i flera veckor innan själva otroheten så man inte ens kan äta?
    Har hon tänkt på den här skiten flera veckor innan det hände? Eller räknade hon planeringen som otrohet oxå?
    Om hon är ångerfull nu kan jag förstå, men flera veckor innan otroheten.....
    Och trots detta ändå hoppa i säng med kollegan???

Trovärdigheten i tråden finns inget att säga om, men förstår att mannen inte lägger någon större vikt i vad än ts säger. Och visst har hon rätt i att må dåligt.

Dessutom har ts uttryckt tacksamhet för kommentarer, så hennes tankar hjälps att kommer på rätt spår.
    Men om jag varit elak i mina kommentarer ber jag igen Ts hemskt mycket om ursäkt och hoppas hon kommer tillbaka.
  • Anonym (Anonym@)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-07-20 22:46:24 följande:
    Jaha, ClumsySmurf skulle vara intressant att få höra vad du tycker om alla dessa svenska män som varje år slår ihjäl sin fru och barnens mor. Det är dom, som till skillnad från TS, som verkligen HAR förstört sina barns familj. Men du kanske inte inser skillnaden mellan små och stora problem? 
    Inte adresserat till mig men...Vad fan har det med denna tråden att göra? Jag har inte sett att ts man hotat med att slå ihjäl ts. Då hade tråden sett helt annorlunda ut. T.o.m. jag hade då hejat på ts för att hon tog chansen att komma ifrån en misshandlande man.
    Nu är det ju inte så vad vi vet, utan det är ts som psykiskt misshandlat sin man.
    Anonym (Skitstövel) skrev 2022-07-20 22:35:14 följande:

Jag tänker att det börjar bli lite fånigt att skärskåda det jag skrivit härinne och det är ett faktum att jag tycker att jag har gjort mitt livs misstag. Det är så klart helt OK att ni tycker annorlunda. Tror att vi kanske kan lämna det där?

Det är svårt att komma ihåg allting ni skrivit men jag vill betona att det är helt och hållet mitt fel, mitt ansvar och min skuld. Ömsesidig respekt betyder ju att vi båda respekterar varandra men jag har inte visat denna respekt gentemot min man de senaste veckorna. Det är jobbigt att tänka på det. 

Jag får be om ursäkt för att jag inte lämnar ut detaljer kring kollegan eller otroheten. Jag tycker att det räcker gott med att min man vet detta. Jag vill egentligen fokusera på mig och min man, inte arbetskollegan.

Men jag tror inte att jag kommer att skriva något mer i den här tråden. Jag tror att jag kan reflektera och få inputs någon annanstans ifall behovet dyker upp. 

Men jag vill i alla fall tacka er alla för era inputs. 

Gift man som schysta ts inte vill hänga ut??
  • Anonym (Anonym@)
    Anonym (Molly) skrev 2022-07-21 08:12:08 följande:

Kan inte citera Hustru men +1 på den. 

Otrohet är något många måste hantera någon gång  eftersom det är mänskligt att falla för fler. Men i flertal svar låter det som det är ett Brott som har planerats och genomförts av en kallblodig usel människa. 

Att berätta innebär kanske lite lättat samvete för egen del men stjälper kanske hela världen för partner och barn. Först då uppstår den riktiga skadan.

Lev med dåligt samvete hade väl varit straff nog. 

Tror inte på dåligt samvete från otrogna. Bara lättnad att inte blivit påkommen.
    Ts tillhör undantagen och det skall hon ha kredd för.
  • Anonym (Anonym@)
    Hustru skrev 2022-07-21 10:04:27 följande:
    Rätt att veta vad?  tankar behöver man inte ens avslöja i ett äktenskap
    Tankar???
  • Anonym (Anonym@)
    Hustru skrev 2022-07-21 21:21:51 följande:

Jag har bara varit gift i dryga 30 år, min man hade sex med någon under småbarnsåren, det gjorde ont men vi fortsatte.  Vi är numera kvitt? men det känns vare sig bra eller dåligt. Nej vi har inte pratat med varandra om detta, han kan inte prata om det men vi vill vara tillsammans. 

Anonym (Fndn) skrev 2022-07-21 22:03:33 följande:
    Du är alltså en sådan som smyger runt och inte säger något alls? Hade du ens berättar om otrohet då ? 
    Nej, men dom är numera kvitt, så "Hustru" är en sådan där hämnande ängel, som aldrig glömt och förlåtit, utan gett igen efter många år.Obestämd

• Anonym (Anonym@)
    Hustru skrev 2022-07-21 21:21:51 följande:

Jag har bara varit gift i dryga 30 år, min man hade sex med någon under småbarnsåren, det gjorde ont men vi fortsatte.  Vi är numera kvitt? men det känns vare sig bra eller dåligt. Nej vi har inte pratat med varandra om detta, han kan inte prata om det men vi vill vara tillsammans. 

Låter som ett harmoniskt och respektfullt äktenskapDemon
  • Anonym (Anonym@)
    Hustru skrev 2022-07-22 17:22:03 följande:
    Nej, det var inte hämnd, däremot inget dåligt samvete där och då pga vad som hänt tidigare. 
    Men att ha någon som skämde bort mig med ömhet några gånger var mysig.

Tror aldrig man blir kvitt för livet är vare sig rättvist eller förutsägbart.
    Bullshit...Klart det hade en touch av hämnd. 
    "däremot inget dåligt samvete där och då pga vad som hänt tidigare."
  • Anonym (Anonym@)
    molly50 skrev 2022-07-25 10:38:35 följande:
    Älskar man sin partner så respekterar man också densamme.
    Och otrohet handlar snarare om bristande respekt. 
    Precis, och ts kan oja sig hur mycket hon vill, om hur mycket hon älskar och ångrar vad hon gjort mot sin man. Men det fråntar inte hennes ansvar i att det är det mest respektlösa hon kunde ha gjort mot mannen.
  • Anonym (Anonym@)

Undrar bara vem hon skall bolla sina eventuella funderingar med om hon inte vill göra det här, som anonym, som hon skrev i sitt senaste/sista inlägg som anonym...Sin kollega??

• Anonym (Anonym@)
    Anonym (Överreaktion) skrev 2022-07-26 00:32:18 följande:

Jag tycker att TS' man överreagerar, om  han verkligen bryter upp ett äktenskap och en kärnfamilj för ETT ligg. Även om det inte alls är konstigt att han kastar ur sig det vid första chocken. Det hade varit en annan sak om t.ex.:

- otroheten pågått under lång tid och kringgärdats av lögner och svek. Typ att mannen fick ta hand om barnen och hushållet själv hela helgerna, för att TS måste "vårda sin sjuka mormor". Och så befann hon sig i stället på hotell i älskarens armar...

- TS blivit gravid, och tänkt lura på sin man en gökunge

- TS smittat sin man med HIV, apkoppor, gonorré eller annan otäck sjukdom

Jag hoppas att TS' man kan förlåta, om inte annat så för barnens skull. 

Sedan tycker jag att det var dumt av TS att berätta för sin man. VARFÖR skapa en massa elände för alla? TS' man blir ju inte heller lyckligare av att veta... TS borde också ha tänkt på att skydda barnen i första hand.

Klart man blir lyckligare av att veta att man lever med ett otroget partner, som ö.h.t. kan komma i den situationen. Kanske inte nu i början men på sikt. Valmöjlighet är nyckelordet. Ingenting säger att ts man på detta halvår inte kommer att ändra sig. Men han har då i.a.f haft sitt eget val.
  • Anonym (Anonym@)
    molly50 skrev 2022-07-26 10:53:54 följande:
    Jag hade nog också kunnat förlåta ett snedsteg på fyllan t ex.
    Men jag kan samtidigt förstå TS man.
    Vid en otrohet så förstörs tilliten.
    Och TS man kanske känner att han inte kommer att kunna lita på TS igen.
    Och det kan ta tid att bygga upp tilliten igen,om det ens går.

Och varför skulle TS inte ha berättat?
    Visst,hon gjorde det kanske för att döva sitt eget samvete.
    Men hennes man har väl ändå rätt att få veta så han själv kan få göra sina egna livsval.
    Varför låta honom leva i en lögn och riskera att sanningen kommer fram på annat sätt?
    Den enda TS skyddar med det är ju sig själv. 
    Jag tycker att TS ändå ska ha en eloge för att hon berättade.
    Det är det nog inte så många otrogna som gör.
    Vad jag sett har inte ts velat outa om det var på fyllan efter ett AW, eller om det planerades, genomfördes nyktert och respektlöst. Eller planerades nyktert och genomfördes efter ett AW på fyllan. Inget sådant utan bara att hon ångrar sig, talat om, mannen förbannad och vill inte prata eller förlåta. Och önskan om att mannen ändrar sig ang. skilsmässan, Vill ha råd om hur hon skall tackla problemet.
    Ts har nog kommit till rätt slutsats. Mannen får bestämma.
    Men jag har svårt för ts kyla i hennes inlägg och i hela historien.
  • Anonym (Anonym@)
    Anonym (Överreaktion) skrev 2022-07-26 12:56:20 följande:
    Jo, men tiden går ju, och detta enda felsteg hamnar längre och längre i det förflutna, och under tiden _har_ man sitt familjeliv, och barnen får växa upp i en kärnfamilj. Vem 17 bryr sig efter sju år, om man får veta det då..? Det finns betydligt värre saker man kan göra. T.ex. något som skadar de gemensamma barnen. Eller att man spelar bort hela familjens samlade förmögenhet...
    Vem har sagt att inte reaktionen blir samma vid dessa omständigheter och hade du tyckt att det var att överreagera då?
    Vem 17 bryr sig efter sju år,?
    Det beror väl på hur man är. Själv blev jag brutalt bedragen för många år sedan och det har påverkat alla mina relationer efter det....Sjukt...kanske. Men vi är alla olika och reagerar på olika sätt.
  • Anonym (Anonym@)
    molly50 skrev 2022-07-26 15:02:33 följande:
    Nej,det har du rätt i.
    Men oavsett så var det ett engångsmisstag som hon säger sig ångra.
    En del kan kanske förlåta ett sådant snedsteg,men inte alla.

Men jag håller med om att TS har kommit till rätt slutsats att hennes man får bestämma.
    Det är nog långt ifrån alla otrogna som kan tänka så. 
    Nja, ser det inte riktigt som ett "engångsmisstag". Visst, dom hamnade i säng bara en gång (Dåligt sex) men dom planerade i två veckor ???
    För det första är inte det ett misstag ö.h.t. För det andra var det kass sex och trots ts ånger vet man inte om det fortsatt om det var bra. Dom är ju trots allt kollegor så tillfällen kommer också i fortsättningen att förekomma när det lagt sig med ts partner
  • Anonym (Anonym@)
    Anonym (Fndn) skrev 2022-07-27 07:34:04 följande:
    Det blir en lögn för man går runt och låtsas att allt är som vanligt . 

Nej vi är inte kondtiga bara för vi har en annan åsikt än vad du gör. 
    Tror inte "Överreaktion" har någon erfarenhet av att bli bedragen. Möjligtvis som bedragare.
  • Anonym (Anonym@)
    Anonym (Överreaktion) skrev 2022-07-27 23:11:14 följande:
    Ja, faktiskt. Om det bara hände en gång, typ på fyllan. Inte månader och år av ett dubbelliv med en älskare - det kan man nog inte begära.
    Men det är ju precis det som det typ är frågan om här. Månader av dubbelliv som eskalerade i ett ligg. Eller har du en annan historia?
  • Anonym (Anonym@)
    Anonym (Överreaktion) skrev 2022-07-27 23:11:14 följande:
    Ja, faktiskt. Om det bara hände en gång, typ på fyllan. Inte månader och år av ett dubbelliv med en älskare - det kan man nog inte begära.
    Och ts har inte sagt något om att det hände på fyllan heller.
  • Anonym (Anonym@)
    molly50 skrev 2022-07-28 12:44:00 följande:
    Mitt ex trodde nog inte heller att han skulle bli avslöjad.
    Och det är det nog många andra otrogna som inte heller har trott.
    Så det kanske är de som är otrogna som är naiva?
    Nja, har ingen illusion om att det är vanligt att otrohet avslöjas. Men det förekommer, (kanske vanligare än man tror) och som otrogen går man aldrig riktigt säker.
    Det är ju en livslögn i dess rätta bemärkelse, i.o.m. att man måste hålla det hemligt hela förhållandet och kanske även efter det tagit slut, och inte råka prata bredvid mun någon gång, varken på fyllan eller vid någon annan diskussion. Kommer det fram vid senare tillfälle blir det ofta värre.
    Hela tiden tänka på vad man säger, så inte misstanke om något hänt uppstår osv.
    Så ts har gjort helt rätt, tagit ansvar, hoppats på det bästa, och får ta konsekvensen av sitt svek.
  • Anonym (Anonym@)
    Anonym (Skitstövel) skrev 2022-07-20 01:31:02 följande:

Nej, det är inte misstag på samma sätt som när man ligger med någon på efterfesten eftersom vi snackade och planerade. Likväl var det mitt livs största misstag och din definition ser annorlunda ut jämfört med min. 

Jag har alltid älskat min man och jag står fast vid det. 

Det skulle vara intressant att få veta hur ts definition av sitt "misstag" egentligen ser ut. Förutom då den gamla vanliga förklaringen, men det är ånger, inte förklaringen till ordet misstag.
    Tyvärr har ts nog lämnat.
  • Anonym (Anonym@)

Nyfiken...Hur har det utvecklat sig? Har han kunnat snacka med dig?

Svar på tråden Berättade att jag var otrogen.