Inlägg från: Minnie36 |Visa alla inlägg
  • Minnie36

    Ella eller Ellen?

    Tacksam om ni vill rösta på det finaste flicknamnet av de här två:) 


    2-barnsmamma
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ella eller Ellen?
  • Minnie36
    Anonym (Fia) skrev 2022-07-19 20:49:37 följande:

    Ella! Fast mest tycker jag om Elma och Elna. 


    Ja dom är också fina!
  • Minnie36

    Tack ni som röstar! Lämna gärna en kommentar om varför ni röstat som ni gjort. Kul att läsa Glad

  • Minnie36
    Elin pelin skrev 2022-07-19 21:32:33 följande:

    Ellen, men jag blev kallad för Ella av min granne som liten och avskydde det... Sen har jag en kund som heter Ella som är så vansinnigt jobbig Skrattande
    Med det sagt är jag mer än lite färgad av mina erfarenheter!
    Men båda är fina (egentligen), vilket tilltalar dig bäst?


    Å jag förstår! Alltså vi kan verkligen inte bestämma oss om Ella eller Ellen känns bäst! Kanske att Ellen känns en aning rejälare som namn? Elin är väldigt väldigt fint tycker jag Det heter en nära vän till mig! 
  • Minnie36
    fluu skrev 2022-07-21 15:00:51 följande:
    Det är bara en personlig uppfattning. Jag ser namn och ord i färger. Ella har ingen färg alls. 
    Intressant! Vad har Ellen för färg och ord? 
  • Minnie36
    fluu skrev 2022-07-21 20:17:50 följande:
    Jag ser alltså namn och ord i färger. Inte ser färger och ord i namn. Ellen är ljustljust gult, jag skulle kalla färgen för citronsorbet. 
    Var häftigt! Vilken färg ser du i Elsa, Eleonora, Elise och Elin? 
  • Minnie36
    Xenia skrev 2022-07-21 23:56:08 följande:

    Jag röstade på Ellen. Jag gillar det namnet bättre helt enkelt. Kanske för den gammaldags känslan. Ella känns mer modernt.

    F ö så ser jag bokstäver i färg. Namnen får färg efter första bokstaven. Alltså är  både Ella och Ellen röda. En blekt körsbärsröd färg.

    Men ni måste ju välja det ni gillar bäst, oavsett hur majoriteten på FL röstar. Eller tycker ni precis lika mycket om bägge namnen?


    Ja verkligen lika mycket! Svårt. Vi gillar även Elsa, Elise och Elin. Ser du dessa namn som gammeldags eller moderna? Antar att du då ser alla dessa i rött. 
  • Minnie36
    Elin pelin skrev 2022-07-22 09:02:46 följande:

    Då röstar jag på Elsie, det ville jag döpa min dotter till men min man lade in sitt veto.


    Elsie har vi inte med som alternativ:)
  • Minnie36
    Minnie36 skrev 2022-07-22 00:47:09 följande:
    Ja verkligen lika mycket! Svårt. Vi gillar även Elsa, Elise och Elin. Ser du dessa namn som gammeldags eller moderna? Antar att du då ser alla dessa i rött. 
  • Minnie36
    fluu skrev 2022-07-22 20:17:04 följande:
    E-namn går ofta i gula toner. Elsa är likt Ellen fast mer intensivt citrongul. Eleonora är liksom gräddfärgat(vitt fast med någon aning av gult). Elise är någon slags guld. Elin ljust solgult.
    Gud så häftigt! Vilket tycker du är finast namn av dessa? Vilket utstrålar finast färg om man säger så? Solig
  • Minnie36
    fluu skrev 2022-07-22 20:31:57 följande:
    Jag gillar ju de flesta färger, så det är sällan så att det jag ser i huvudet sabbar ett namn. Men jag kan gilla  ett namn mer för att det här en behaglig färg och ofta är det just ljusgula toner som ger lugn. Rent färgmässigt gillar jag Ellen och Elin bäst. Minst lilla skiftning i nyansen gör skillnad. Japp, jag är knäpp.

    Jag har liknande grejer med siffror. Jag känner exempelvis stort obehag av flera ettor bredvid varandra eller i samma grupp. Olägligt nog har mitt barn flera ettor i sitt personnummer och jag ryser varje gång jag ser det i huvudet eller måste säga det. Knäppt.
    Det här är så intressant tycker jag! Är det så att varje bokstav har en viss färg och sedan ser du olika nyanser av färgen beroende på namn? Vad ser du för färg på namn som börjar på L och S t.ex? 
  • Minnie36
    fluu skrev 2022-07-22 20:39:29 följande:
    Det är nog mer specifika ljud som oftare har samma färg(fast inte alltid). Själva bokstäverna för sig är inte så avgörande. Det är som sagt olika, men L-namn är också ofta gula medans E-namn ofta(eller oftare i alla fall) är röda.
    Jaha! Jag trodde att alla E-namn var gula Är typ Edvard rött då? vilken färg har Olivia/Livia eller Saga/Sara? 
  • Minnie36
    Xenia skrev 2022-07-22 21:47:51 följande:
    Ja, alla E-namn är röda.

    Alla tre är gammaldags namn. Men Elsa och Elin är typ från gamla bondetiden (när de flesta var bönder). Elise är mer överklassen som gillar franska namn. Så för "allmogen" är Elise ett nyare namn.
    Är Ella också från gamla bondetiden eller är det mer ett nyare namn? 
  • Minnie36
    Xenia skrev 2022-07-22 21:54:57 följande:
    För mig är alla L-namn lysande gula.

    A-namn är röda men inte samma röda färg som E-namn utan mer tomatröda.

    J-namn är däremot gröna.
    Intressant! Ser du Ella som ett gammeldags namn eller ett nyare namn? 
  • Minnie36
    Xenia skrev 2022-07-22 22:05:04 följande:
    För mig är det ett nytt namn. Inget som jag hittat i släktforskningen och ingen som jag träffat i verkligheten.
    Alltså mycket nyare än Elise som du skrev var ett nyare namn? Vi vill helst ha ett gammalt namn nämligen:)
  • Minnie36
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-22 22:17:47 följande:
    Elise är ett gammalt namn i Europa, det blev populärt p.g.a. Beethovens pianostycke "Für Elise". Men i Sverige föll det i glömska igen, och nu är det ovanligt.

    Jag tycker i alla fall att det är fint! Kulturellt, och inte så vanligt, och även om det också var ett smeknamn från början (för Elisabet), så har det lite mera längd och känns därför mer som ett riktigt namn. Jag ser för mig en flicka i vit klänning med puffärmar, eventuellt med blåa detaljer, som spelar piano i en borgerlig salong på 1800-talet! Det är mycket kultur i det namnet!

    Vad tycker du om Clara, förresten? Det är också kort och enkelt (som Ella), men ett riktigt namn, och med europeiska och kulturella associationer (Goethe). 

    Eller Stella, som faktiskt uppfanns av Goethe, fast det vet inte folk numera.
    Håller med om Elise! Vad finns det fler för namn som är lika fina och gamla? Clara och Stella är för hårda tycker jag. Vi vill helst ha ett namn på E eller I och helst på två stavelser. 
  • Minnie36

    Jösses vad lika det är i röstningen! 19 röster på Ella och 20 röster på Ellen. Jag blev inte klokare av det här 

  • Minnie36
    Xenia skrev 2022-07-31 00:16:47 följande:
    Ja, du kan lika gärna slå tärning.

    Du vet iaf att namnen i sig är lika ok för andra.
    Haha ja verkligen!:) 
  • Minnie36
    Anonym (Ö) skrev 2022-07-31 00:00:22 följande:

    Varför denna hets? Eller är din dotter född redan? Om inte, vänta tills du får se henne, hon kanske inte passar till ett namn som börjar på E


    Nej vi får se helt enkelt.
Svar på tråden Ella eller Ellen?