• fluu

Ella eller Ellen?

Ellen. Ella är oerhört intetsägande. 

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Anonym (Ell) skrev 2022-07-20 23:25:38 följande:
    Varför är det intetsägande? Hur menar du? 
    Det är bara en personlig uppfattning. Jag ser namn och ord i färger. Ella har ingen färg alls. 
  • fluu
    Minnie36 skrev 2022-07-21 15:19:09 följande:
    Intressant! Vad har Ellen för färg och ord? 
    Jag ser alltså namn och ord i färger. Inte ser färger och ord i namn. Ellen är ljustljust gult, jag skulle kalla färgen för citronsorbet. 
  • fluu
    Minnie36 skrev 2022-07-21 22:39:14 följande:
    Var häftigt! Vilken färg ser du i Elsa, Eleonora, Elise och Elin? 
    E-namn går ofta i gula toner. Elsa är likt Ellen fast mer intensivt citrongul. Eleonora är liksom gräddfärgat(vitt fast med någon aning av gult). Elise är någon slags guld. Elin ljust solgult.
  • fluu
    Elin pelin skrev 2022-07-21 20:35:36 följande:
    Häftigt är nog fel ord för det är naturligt för dig, men jag tycker det är fascinerande och just -häftigt!
    Det är lite konstigt. Jag vet inte vad det beror på. Det har  alltid varit så. När jag var liten kunde jag börja gråta när folk sa  vissa helt normala ord, för jag såg läskiga färger och ibland former i huvudet när jag hörde vissa ord. 
  • fluu
    Minnie36 skrev 2022-07-22 20:25:46 följande:
    Gud så häftigt! Vilket tycker du är finast namn av dessa? Vilket utstrålar finast färg om man säger så?  // Solig
    Jag gillar ju de flesta färger, så det är sällan så att det jag ser i huvudet sabbar ett namn. Men jag kan gilla  ett namn mer för att det här en behaglig färg och ofta är det just ljusgula toner som ger lugn. Rent färgmässigt gillar jag Ellen och Elin bäst. Minst lilla skiftning i nyansen gör skillnad. Japp, jag är knäpp.

Jag har liknande grejer med siffror. Jag känner exempelvis stort obehag av flera ettor bredvid varandra eller i samma grupp. Olägligt nog har mitt barn flera ettor i sitt personnummer och jag ryser varje gång jag ser det i huvudet eller måste säga det. Knäppt.
  • fluu
    Minnie36 skrev 2022-07-22 20:36:10 följande:
    Det här är så intressant tycker jag! Är det så att varje bokstav har en viss färg och sedan ser du olika nyanser av färgen beroende på namn? Vad ser du för färg på namn som börjar på L och S t.ex? 
    Det är nog mer specifika ljud som oftare har samma färg(fast inte alltid). Själva bokstäverna för sig är inte så avgörande. Det är som sagt olika, men L-namn är också ofta gula medans E-namn ofta(eller oftare i alla fall) är röda.
  • fluu
    Minnie36 skrev 2022-07-22 20:43:24 följande:
    Jaha! Jag trodde att alla E-namn var gula Är typ Edvard rött då? vilken färg har Olivia/Livia eller Saga/Sara? 
    S-namn är oftare röda skulle det stå (jäkla autocorrect). E-namn är oftare gula. Edvard har samma färg som när man kisar mot solen när den står högt. Ljust, fast varmt, gul och som något lite genomskinligt inslag. Livia är påskgult. Olivia ganska kallt vitt. Saga rosa och Sara nån röd med lite rosa i.
  • fluu
    Xenia skrev 2022-07-22 21:54:57 följande:
    För mig är alla L-namn lysande gula.

A-namn är röda men inte samma röda färg som E-namn utan mer tomatröda.

J-namn är däremot gröna.
    Intressant att det är så olika,men lika sant och rätt för det.
  • fluu
    Chris P skrev 2022-07-24 20:31:58 följande:

Kanske en lite för personlig fråga, men har du möjligtvis Aspergers?  Jag fick den diagnosen för några år sedan och har alltid sett ord i färger. Samma ord har alltid samma färg men undantag för namn som KAN ha olika färger beroende på vilken t.ex. Erik eller Karin det talas om. Jag känner två stycken Mikael och en är gul medans den andra är brungrön.

Veckodagar är också intressant, där söndag, måndag är blå, tisdag, lördag gul, onsdag, torsdag svart och fredag röd. Alla dagar har dessutom olika former, ett mönster som jag ser i mitt huvud när jag tänker på den dagen.

I många fall kan jag även känna både smaker och lukter i association till vissa ord och namn.

Jag har dock märkt att detta är något som var mycket starkare som barn och börjar avta mer och mer ju äldre jag blir.

För övrigt så skulle jag personligen rösta föredra Ellen över Ella men tycker båda är fina.

Ingen asperger, men när jag var liten var det tål om ocd,  men jag utreddes aldrig. Jag ser mönster väldigt lätt och störs mycket av intryck eller små förändringar. Ingen vill leka "Where is Waldo" Med mig, för jag hittar honom direkt och jag är en jäkel på pussel och känner liksom instinktivt var bitarna ska ligga.
Svar på tråden Ella eller Ellen?