• Anonym (Donation?)

    Donerade ägg/spermier "barnet är såå likt dig"

    Efter att ha haft problem att få barn i några år har diskussionen om att donera ägg kommit upp. När folk får barn hör jag ofta kompisar och släkt som kommenterar och spekulerar "är barnet mest likt mamma eller pappa?". Om man då har använt sig av donerade ägg eller spermier, hur reagerar man då på såna kommentarer? Brukar ni vara ärliga och förklara situationen varje gång? Eller spelar man med och säger att "jovisst är han lik mig!" ? Jag har en känsla av att jag skulle tycka det vore jobbigt.

    Uppdatering: jag postar igen för att tillåta anonyma svar
  • Svar på tråden Donerade ägg/spermier "barnet är såå likt dig"
  • annabellelee

    Jag tänker att det beror på vem. Mot familjen bör man väl vara öppen, så att ingen blir chockad/sårad. Är det en bekant som inte har med saken att göra eller random person på stan bara nickar man, ler och låtsas som inget.

  • Anonym (Man)

    Mina föräldrar är inte mina biologiska föräldrar, ändå säger många att vi är lika, ibland säger jag något i still med att konstigt, de är ju inte mina biologiska föräldrar eller så låter jag bara det passera.

    Jag tänker mig också att man kanske inte är lik i utseendet utan i rörelser osv, det är kanske sådant de ser som lika.

  • Anonym (Hej)

    Tror ibland folk ser likheter för att de vill se dem.
    Var barnflicka åt två adopterade flickor  (ej biologiska)och jättemånga tyckte att de var så lika och så lika sina föräldrar.   De låtsades oftast som inget el bara höll med el nickade. 
    Har en kompis med 4 barn och alla barnen är helt olika. 

  • Anonym (Kan ju likna ändå)

    Jag är rätt lik min bonus vilket kan bli roligt eftersom jag bara är tre år äldre än henne. Oj du måste blivit mamma jättetidigt är min favorit. Inte när den sades då var det bara min bonusdotter som skrattade, jag blev paff. Men i efterhand.

  • Anonym (Va?)
    Anonym (Kan ju likna ändå) skrev 2022-07-20 19:50:50 följande:

    Jag är rätt lik min bonus vilket kan bli roligt eftersom jag bara är tre år äldre än henne. Oj du måste blivit mamma jättetidigt är min favorit. Inte när den sades då var det bara min bonusdotter som skrattade, jag blev paff. Men i efterhand.


    Hur kan du kalla en jämnårig för "bonusdotter"?
  • Anonym (Vida)

    Man är ju inte lik andra bara till utseendet?

    Det kan vara minspel, klädstil, jargongen etc. Det är inte bara biologin som avgör om någon är lik någon annan. Spädbarn lär sig ju ansiktsuttryck från sina föräldrar oavsett om de är från biologiska eller donerade ägg/spermier.

  • Anonym (Donation?)
    Anonym (Vida) skrev 2022-07-20 19:57:05 följande:

    Man är ju inte lik andra bara till utseendet?

    Det kan vara minspel, klädstil, jargongen etc. Det är inte bara biologin som avgör om någon är lik någon annan. Spädbarn lär sig ju ansiktsuttryck från sina föräldrar oavsett om de är från biologiska eller donerade ägg/spermier.


    Jag håller med. Och det är klart att barnet ändå blir ens eget, trots att det inte har ens gener. Men jag tänker mig ändå att det måste vara jobbigt att bli påmind om det varje gång någon nämner det. Det är ju trots allt en stor sorg för de flesta att inte kunna använda sina egna ägg eller spermier.
  • Anonym (Va nr 2)
    Anonym (Va?) skrev 2022-07-20 19:52:32 följande:
    Hur kan du kalla en jämnårig för "bonusdotter"?
    Om det är hennes partners dotter, vad ska hon kalla henne då? 
  • Anonym (Vida)
    Anonym (Donation?) skrev 2022-07-20 20:27:32 följande:
    Jag håller med. Och det är klart att barnet ändå blir ens eget, trots att det inte har ens gener. Men jag tänker mig ändå att det måste vara jobbigt att bli påmind om det varje gång någon nämner det. Det är ju trots allt en stor sorg för de flesta att inte kunna använda sina egna ägg eller spermier.
    Jag tror tvärtom, att man blir glad av att höra att barnet är likt en, även om det kommer från donerat ägg eller spermie.

    Sedan tror jag också att de som väljer den vägen inte känner sorg längre utan glädje att de lyckades få barn trots allt.
    De som känner sorg över donation kommer inte välja donation.
  • Anonym (ED-mamman)

    Vi har 2 ED-barn. De är vare sig genetiskt släkt med oss eller ens varann. Ändå har nån tyckt den ena är lik mig och häromveckan tyckte nån de var så lika varann. Skrattande  Jag säger ingenting. Angår väldigt få att de är donatorbarn så det är inget jag vill gå in på med kreti o pleti.

Svar på tråden Donerade ägg/spermier "barnet är såå likt dig"