• Persan

    Ni Stockholmare får allt serverat.. Eller?

    Vill börja med att varna känsliga läsare. Det jag skriver är bara mina privata tankar. 

    Jag har fått en lustig tanke som vägrar släppa, har blivit fördömande mot Stockholmare och storstadsbor överlag. Har själv varit en storstadsbo, därför jag plågas av dessa tankar och hoppas nån kan rätta till mig. 

    Vad gör Stockholmare egentligen? De lever i sin stad, kan ingenting, vet ingenting och får allting serverat. Bor i en lägenhet där de måste ringa hyresvärden så fort en lampa pajat. De har aldrig ens sett en skruvmejsel.. 
    De jobbar med något simpelt jobb som inte direkt bidrar till samhället, typ designar dator spel eller serverar kaffe på ett fik.. Maten handlar de på Ica, den bara finns där, ingen vet hur den kommer dit, ingen bryr sig heller. 
    På fritiden sitter man på en ute servering, eller i lägenheten framför TVn.. 

    Vem är det som serverar allt? Som bygger alla hus, fixar mat, bygger bilar, bussar, elektronik osv. Jag vet hur det fungerar på fabriker, att det finns folk som jobbar med snickeri & byggnation. Men känns så orealistiskt och lite orättvist. Dom bara går runt, shoppar i affärer, käkar nått fint och bara finns till. Det enda bekymret de har är när de missat bussen till stureplan och måste vänta 3min på nästa buss.. 

    Känns som de har så simpelt liv jämfört med oss andra. De gör inga tuffa hus renoveringar som blir mer kostsamt/svårare än man trott, eller behöver stress mecka ihop bilen en söndag kväll för att ta sig till jobbet, de har inga åkrar/skog som de oror sig för nu när det är så varmt osv osv. De har inga bekymmer förutom relationella problem. 

    Förstår ni mitt tänk? Samtidigt som man kan störa sig på detta, så känner man även en avundsjuka och blir lite sugen på att flytta dit. Jag antar att jag har fel (hoppas). Ni som bor där, och vet mer, motbevisa mig. 














  • Svar på tråden Ni Stockholmare får allt serverat.. Eller?
  • Anonym (Stockholmare)

    Javisst är det så! Vi bara glider runt på en räkmacka! Det största problemet i våra liv (och som vi diskuterar med våran psykolog) är att de inte tar Amex överallt?. 


     

  • Kockobello

    Dagens idioti. Stockholm försörjer väl resten av landet med sina skatteintäkter så Zandra på bruksorten kan fisa vidare i sina foppatofflor. Det krävs MER att försörja sig i Stockholm få du får hosta upp en 12 000 i månaden för en trea. 

  • Kockobello

    Du tror inte folk renoverar hus och lägenheter i Stockholm? Är du typ efterbliven lite grann?

  • Kockobello

    Det finns vad man kallar "brain drain". Kolla upp det vetja.

  • Anonym (Hoppsan)

    TS, jag tror att din trådstart säger mer om dig än om stockholmare.

  • Persan
    Anonym (Hoppsan) skrev 2022-07-21 14:48:02 följande:

    TS, jag tror att din trådstart säger mer om dig än om stockholmare.


    Ja så är det troligen. Dock verkar flertal tolka detta som kritik istället för en frågeställning, vilket det är, och jag trodde jag var tydlig med.
  • Persan
    Anonym (Hoppsan) skrev 2022-07-21 14:48:02 följande:

    TS, jag tror att din trådstart säger mer om dig än om stockholmare.


    Ja så är det troligen. Dock verkar flertal tolka detta som kritik istället för en frågeställning, vilket det är, och jag trodde jag var tydlig med.
  • Stooler
    Förstår ni mitt tänk? Samtidigt som man kan störa sig på detta, så känner man även en avundsjuka och blir lite sugen på att flytta dit. Jag antar att jag har fel (hoppas). Ni som bor där, och vet mer, motbevisa mig. 














    Av Stockholms Läns innevånare är 55% födda i länet. 22,1 procent av stockholmarna har flyttat hit från någon annanstans i Sverige. 22,6 procent är födda utomlands. De inflyttade kommer från alla län i Sverige och från 193 olika länder. Varje år tillkommer ca 70-80000 personer utifrån.

    Flytta du också, jag har flyttat därifrån... :)

    På Ringvägen bor det dubbelt så många som i hela Arjeplog!

  • Kockobello
    Persan skrev 2022-07-21 14:51:30 följande:
    Ja så är det troligen. Dock verkar flertal tolka detta som kritik istället för en frågeställning, vilket det är, och jag trodde jag var tydlig med.
    Det är mer att jag inte förstår hur du inte kan förstå. Du lär väl veta att folk i Stockholm också bor i hus? Att folk jobbar som sjuksköterskor, bibliotekarier, jurister  whatever? Vad är svårt att fatta med det? Många som har något i skallen lämnar små orter dessutom, brain drain kallas det.
  • Kockobello

    Detta är troligen det mest efterblivna jag läst. Någonsin.

Svar på tråden Ni Stockholmare får allt serverat.. Eller?