• Anonym (Jag)

Elakt att vilja skriva kontrakt på att han inte har rätt till huset?

Jag har varit hemmafru i närmare tjugo år. Under de åren har vi levt på min mans karriär som han byggt under vårt förhållande. Vi har levat gott ekonomiskt sett, men jag har aldrig haft annat än bb att röra mig med själv.. Då räknadea även det barnen behövdes in där. Han har alltid kunnat spendera som
    han vill däremot.

Nu har saker förändrats och det är plötsligt jag som tjänar mest. Jag vill köpa ett nytt hem till oss, men jag vill stå på det själv, något han blir rasande över eftersom "han aldrig gjort så mot mig". Jag tycker dock det är en annan sak, jag var i beroendeställning och tog alla risker med att ta hand om hem och barn utan att ha något eget att falla tillbaka på. Jag fick kämpa som fan för att fixa jobb och lyckas så som jag gjort och nu när båda tjänar bra ser jag inte varför han ska ha rätt till halva huset jag köper.

Vad tänker ni?

• Svar på tråden Elakt att vilja skriva kontrakt på att han inte har rätt till huset?
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Jag) skrev 2022-07-21 21:00:34 följande:
    Elakt att vilja skriva kontrakt på att han inte har rätt till huset?

Jag har varit hemmafru i närmare tjugo år. Under de åren har vi levt på min mans karriär som han byggt under vårt förhållande. Vi har levat gott ekonomiskt sett, men jag har aldrig haft annat än bb att röra mig med själv.. Då räknadea även det barnen behövdes in där. Han har alltid kunnat spendera som
    han vill däremot.

Nu har saker förändrats och det är plötsligt jag som tjänar mest. Jag vill köpa ett nytt hem till oss, men jag vill stå på det själv, något han blir rasande över eftersom "han aldrig gjort så mot mig". Jag tycker dock det är en annan sak, jag var i beroendeställning och tog alla risker med att ta hand om hem och barn utan att ha något eget att falla tillbaka på. Jag fick kämpa som fan för att fixa jobb och lyckas så som jag gjort och nu när båda tjänar bra ser jag inte varför han ska ha rätt till halva huset jag köper.

Vad tänker ni?

Hur menar du? Ni säljer huset ni har nu (eller lägenhet), delar på, pengarna och du köper ett nytt boende för din del? Går banken med på det, får du låna så mkt själv? Ska han behålla sin del av pengarna som egna pengar? 

Eftersom ni är gifta så är det äktenskapsförord som gäller.
  • Anonym (G.)

Ser inget konstigt i det egentligen eftersom han kunnat göra vad han vill under den tiden du var hemma. Han gav ju inte dig några ekonomiska vinningar där, inte heller delade med sig så du fick något att röra dig med. Borde ju egentligen vara samma
    nu då, du gör vad du vill med dina pengar och han vad han vill med sina eftersom det verkar vara så ni haft det innan. Om han däremot har pensionsparat åt dig, sett till så du har ?fickpengar?, betalat dig för inkomstbortfall osv är det en annan sak. men vad som går att utläsa verkar det inte vara så. 

• Anonym (G.)
    Anonym (G.) skrev 2022-07-21 21:06:42 följande:

Ser inget konstigt i det egentligen eftersom han kunnat göra vad han vill under den tiden du var hemma. Han gav ju inte dig några ekonomiska vinningar där, inte heller delade med sig så du fick något att röra dig med. Borde ju egentligen vara samma
    nu då, du gör vad du vill med dina pengar och han vad han vill med sina eftersom det verkar vara så ni haft det innan. Om han däremot har pensionsparat åt dig, sett till så du har ?fickpengar?, betalat dig för inkomstbortfall osv är det en annan sak. men vad som går att utläsa verkar det inte vara så. 

Om ni dock har en bostad nu som ni äger ihop men som han betalat mest på så förstår jag om han inte blir så glad.. 
  • Anonym (?)

Vem har köpt huset ni bor i just nu, och vem står det på?

Hur kommer det sig att du inte haft mer än barnbidraget som egna pengar? Hur har du gjort om du tex behöver gå till tandläkaren, köpa vinterkläder till både dig och barnen samtidigt, vill åka på en spa-helg med en kompis osv?

• Anonym (Terese)

Nja, tänker att du inte hade egna pengar under tiden du var hemmafru, särskilt då om bb skulle gå till barnens grejer, känns det faktiskt rimligt. Men känns också som att du borde diskuterat ekonomin redan där han menade att du skulle vara hemmafru, men att ni inte skulle ha gemensam ekonomi.

• Mimosa86

jag tycker ni behöver ta en rejäl funderare över er relation om den innebär att ni inte vill DELA era tillgångar med varandra.

bör ni ens vara tillsammans?

• nernu

Jag är genuint nyfiken. Hur i hela friden kan man leva så i tjugo år???

• Hotelliggaren

Sånt här är aldrig lätt. Du satte undan karriär och allt annat under hemmafru-åren, och hade inte mkt pengar för egen del. Däremot gick ju hemmets alla kostnader på hans lön. Hyra/lån, bil, mat, försäkringar, prylar/inredning, kläder, resor...allt! I en vanlig småbarnsfamilj handlar det ju om runt 25000 kr/mån. Och det var ju knappast nåt han helt enväldigt bestämde om. Sen var det säkert så att han bestämde själv över de pengar han hade utöver det. Men hur som helst så levde ni ju bägge på hans lön under dessa år. BB räcker ju som du säger knappt till fickpengar för dig o barnen. 
    Man kan se detta ur så många sidor. Han fick karriär, röra sig fritt och känna sig oberoende. Å andra sidan kunde han behållt betydligt mer av sina pengar om du jobbat. han missade säkert oxo en massa tid med barnen denna tid.
    Du å andra sidan fick vara nära dem under flera år. Du fick möjlighet att vara hemmafru (vilket kan vara himmel eller helvete) och kanske ha den stora bestämmanderätten över hemmet? Å andra sidan var du beroende av honom ekonomiskt, du fick inte det sociala liv som ett jobb innebär och du tappade tex pensionspoäng. Vem som är vinnare o förlorare är helt omöjligt att svara på. Förhoppningsvis känner ni båda två att det  var en fin tid.

Men ju till kärnfrågan. Om du vill ha full äganderätt till ert nya hus för att du bekoster det, så bör han anses ha full äganderätt i det gamla, som han bekostat med sina pengar. Tänker ni så är det ju rimligt. men om ni säljer ert nuvarande hus vilket du enligt äktenskapsförordningen äger halva i och därmed får hälften av pengarna, känns det lite konstigt att göra som du ni vill.

• Anonym (Z)

Så han har försörjt dig i 20 år (och då betalat ert boende utgår jag ifrån) och nu ska du plötsligt äga det nya huset själv? Har han betalat för ert nuvarande hus så förstår jag att han blir rasande. Ni är ju faktiskt gifta.

Svar på tråden Elakt att vilja skriva kontrakt på att han inte har rätt till huset?