• Anonym (Huuuuuur)

    Obligatorisk att lära sig?

    Hej. Jag har en svägerska som jag börjar bli jävligt trött på. Hon flyttade hit för ca tre år sen, har en unge som hon vägrar ta ut, vägrar skicka till dagis, vägrar gå i skolan och lära sig språket, alltså hon gör ingenting som är till nytta. Hon är bara hemma. Seriöst hon kan bara säga hej och hejdå.......små ord. Men liksom hon har ingen vilja alls att lära sig svenska språket det har hon varit öppen med. Men är det inte ett måste? Hon kan väl inte leva så? Hon kommer aldrig få jobb i framtiden då hon inte kan engelska heller. Tycker bara hon är barnslig, hon lever efter hemlandet och vill typ vara hemmafru men det funkar fan inte så. Hon går ju inte ens utanför dörren om inte min bror är med......

  • Svar på tråden Obligatorisk att lära sig?
  • Anonym (Huuuuuur)
    Aliona skrev 2022-07-21 23:46:05 följande:

    Vad tycker din bror om allt det här? 


    Han är hennes hund...han gör allt för henne. 
  • Aliona
    Anonym (Huuuuuur) skrev 2022-07-21 23:52:42 följande:
    Han är hennes hund...han gör allt för henne. 

    Om din bror är lycklig och trivs så som han lever så förstår jag inte varför du ska ha åsikter. Många kvinnor vill vara hemmafruar, i synnerhet när de har små barn, och även om jag är rädd för att det gör henne sårbar och utsatt, så är det deras val. Likaså att ha barnet på förskolan. Skolplikten börjar inte förrän i förskoleklass så hon kan ha barnet hemma om hon vill. Är hon mån om att barnet lär sig modersmålet och det bara är hon som pratar det så är det en fördel att ha barnet hemma så länge som möjligt. 

    Sen att inte lära sig svenska eller engelska är problematiskt då hon får svårare att klara sig på egen hand i samhället och socialt, men det är också eget val. Att lära sig ett nytt språk kräver rätt mycket jobb, och man måste vara motiverad. Kanske ser hon inte behovet? Eller kanske vill hon bara inte lägga den tiden på språkkurser när hon har ett litet barn hemma. Hon kan börja senare om hon vill. 


     

  • Mrs Moneybags

    Det är väl din bror som vill ha det så. Hon måste inte lära sig svenska även om det verkar trist att inte kunna kommunicera med någon. Hon kanske vill flytta hem igen snart. 

  • Anonym (Z)

    Och på vilket sätt är detta ditt problem? Sköt du ditt du.

  • Anonym (LaX)

    Man måste lära sig språket i det land man bor.

    Sverige är ett land där man måste arbeta för att klara sig, vill man vara hemmafru är inte Sverige rätt land för det. Hon har hamnat fel.

    Hon bör bosätta sig i USA, Italien, Spanien, Balkan, något mellanösternland eller så för att leva det liv hon vill med att inte behöva lära sig språket och vara hemmafru. I Sverige är det för höga skatter + höga levnadskostnader för att en person ska kunna försörja både sig själv, sina barn och sin partner på EN inkomst. Det finns ju inga rika i Sverige på det sättet. Lever man som din svägerska blir man underklass och får 0 status i Sverige; som invandrad hemmafru som inte kan språket och hamnar helt utanför det sociala.

    Men det får hon inse själv. Inte ditt eller mitt problem.

  • Anonym (A)
    Anonym (J) skrev 2022-07-23 18:29:57 följande:
    Vad lever hon på?
    Undrar jag med.
  • Anonym (Peppig)

    Hon lever väl antagligen på sin sambo. Vilket land kommer hon ifrån?

Svar på tråden Obligatorisk att lära sig?