• Sat 23 Jul 2022 22:57
    1180 visningar
    1 svar
    1
    1180

    Kul sätt att fria utan ring?

    Jag funderar på att fria. Dock vill varken jag eller min partner ha ringar, men ringar har ju en väldigt stark symbolik och det klassiska man ser framför sig vid ett frieri är att man håller fram en öppnad box med en ring i, och eventuellt går ner på knä. Men om man inte har en ring att visa upp, ska man bara fråga rakt upp och ner? Finns det något annat fint man kan göra som blir som lite symboliskt? Ös gärna på med idéer Skrattande

  • Svar på tråden Kul sätt att fria utan ring?
  • Sat 23 Jul 2022 23:56
    #1
    +1

    Vet faktiskt ingen som friat såsom det framställs i amerikanska filmer. Kanske för att vi och våra vänner gifte sig för 10-25 år sedan innan sociala medier slog igenom och det blev viktigare att ta foto och filmer och dela.
    Istället har man pratat ihop sig, om framtiden och drömmar och så har det någon gång glidit in på "vill du gifta dej någon gång?" och om båda har de tankarna och det är hyfsat nära i framtiden så kanske man funderar på datum för ev. förlovning och giftemål tex ska det vara på sommaren?Vintern? hösten? våren? och vilket år? Hur viktigt är det att få "rätt" byggnad tex kyrka, herrgård, park att vara i och hur lång kö är det dit? Räcker det att kolla av någon månad före eller krävs det att man har stått i kö i flera år?

    Vill man göra det lite mer som i filmerna så varför inte boka restaurang eller ha en romantisk picknick?
    Eller köra på med "big screen" på något event som zoomar in och så står det "Vill du gifta dej med mej?" på skärmen?

    Tänk bara på att det ska passa partnern. Vissa tycker att det är viktigt att det blir som i filmer, de vill att den andre ska fria. Andra vill bara att man gifter sig, det är inte viktigt med frieriet.
    Ett frieri tar typ 10 sekunder och ett äktenskap kan vara i 50 år, så fundera på om dessa 10 sekunder ska göras något stort av (så man inte ångrar att man inte gjorde något stort av det efteråt) eller om det är äktenskapet som är viktigast och frieriet kan vara en vardag när man städar eller liknande (älskar att dela vardagen med dej, du gör mej så lycklig varje dag och ännu lyckligare skulle jag bli om du ville bli min fru/man - vill du gifta dej med mej?)
    Oavsett vilket så kommer det vara något ni minns och har glädje av!
    Lycka till!

Svar på tråden Kul sätt att fria utan ring?