Inlägg från: Anonym (Besserwisser) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Besserwisser)

Behöver man lånelöfte för att gå på visning ??

Fastigheten måste ha pantbrev för det bostadslån med bra ränta som ni vill ha.
    Vill ni t.ex låna 1 750 000 och det bara finns pantbrev för 750 000 så måste ni skaffa nya pantbrev för 1 000 000:- Det kostar 2% + 375:- dvs 20 375:- i det här exemplet.

• Anonym (Besserwisser)
    Anonym (T) skrev 2022-07-25 17:52:04 följande:
    Men det är väl sådant man får räkna med? Huspriserna har ju ökat ifall de nu bott där I flera år
    Ja, det är helt normalt eftersom huspriserna har ökat under lång tid. Det viktiga är att man är medveten, så att man inte blir chockad över kostnaden för pantbrev.
  • Anonym (Besserwisser)
    Anonym (T) skrev 2022-07-25 17:55:36 följande:

En annan sak jag undrar är det här med kontantinsatsen. jag har betydligt mer sparade pengar än min pojkvän. Har ca 2 mkr sparat på banken för att vara exakt så för mig är kontaktinsatsen inte något problem. Dessa pengar kommer då jag varit ekonomiskt, sparat varje månad, haft fonder mm. Min pojkvän däremot har valt att studera utomlands vilket gjort att han haft jätte höga studier  medans jag valde Sverige där det i princip är gratis. Detta var dock innan våran tid. Dvs har han inte speciellt mycket sparat. 

hur löser man sådant här? Vi är som sagt inte gifta så detta vill ju jag reglera på något sätt? Eller bör jag bidra med hela insatsen bara för jag har pengar? 

Om du betalar kontantinsatsen är det rimligt att han får en skuld till dig på hälften. Det är bäst att ni tar hjälp av en jurist för att det ska bli rätt. Det behövs ett samboavtal eller ett skuldebrev, kanske båda.
    Vid ett eventuellt framtida äktenskap har de avtalen ingen verkan, och då krävs ett äktenskapsförord om du fortfarande vill skydda en del av din förmögenhet.
  • Anonym (Besserwisser)
    EpicF skrev 2022-07-25 18:56:38 följande:

Anonym (Hönan): Man behöver inte lånelöfte för att buda heller. Lånelöfte har man om man ska finansiera köpet med ett banklån. 

För att få vara med och bjuda kräver mäklaren ibland att man kan bevisa att man har råd. För de flesta innebär det ett lånelöfte, men har man tillgångar kan man ju bevisa det på annat sätt.
  • Anonym (Besserwisser)
    Anonym (klbhj,) skrev 2022-07-25 20:25:31 följande:

Nja, det de har pantbrev för nu är det de har kvar att betala. Men de kan ha lånat mer när de köpte det.

Nej, pantbreven visar det maximala beloppet som någon tidigare ägare har lånat med huset som säkerhet.
    Säljarna kan vara helt skuldfria. Det enda vi vet är att de kan ha maximalt 700 000:- i bostadslån med huset som säkerhet.
  • Anonym (Besserwisser)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2022-07-25 20:47:29 följande:
    Nej, pantbreven visar det maximala beloppet som någon tidigare ägare har lånat med huset som säkerhet.
    Säljarna kan vara helt skuldfria. Det enda vi vet är att de kan ha maximalt 700 000:- i bostadslån med huset som säkerhet.
    750 000:- menade jag förstås.
  • Anonym (Besserwisser)
    Anonym (klbhj,) skrev 2022-07-26 07:13:19 följande:

Du köper huset själv. Ni skriver ett samboavtal DiREKT så att han inte får något om ni går isär. 

Han betalar sen sin halva av driften, gemensamma kostnader osv.

Sen när han har sparat ihop till halva kontantinsatsen så kan han köpa in sig i huset. 

Jag tycker det är bättre än att han ska ha en skuld till dig för att få stå på halva huset. Det blir lätt ett skevt förhållande om den ene står i skuld till den andre. 

Jag håller inte med. Det blir extra krångel och kostnader att i framtiden byta ägare på halva huset. Jag tycker det är bättre att de äger halva huset var, står tillsammans på huslånet, och reglerar skulden för handpenningen med hjälp av en jurist. Det kanske går att fixa enbart med ett samboavtal, annars samboavtal + skuldebrev.

Dessutom blir det väl ännu mer skevt i förhållandet om bara den ena parten äger huset?
  • Anonym (Besserwisser)
    TeresB skrev 2022-07-27 13:27:29 följande:
    man kan äga 50% vardera även om det innebär att man har olika stora lån. 

Bankerna vill normalt att båda är ansvariga för bolånen.
    Även om banken skulle gå med på att dela upp det så blir det ju krångligt eftersom de måste skaffa separata lånelöften, och det är möjligt att totalsumman blir lägre än om de lånar tillsammans.

Jag rekommenderar ägande 50/50 och gemensamma lån. Eventuell skillnad i kontantinsats får regleras med samboavtal och eventuellt skuldebrev. Det är rimligt med en avbetalningsplan som gör att båda så småningom har betalat lika mycket i kontantinsats.

• Anonym (Besserwisser)
    Anonym (Mäckla) skrev 2022-07-29 23:24:38 följande:
    Mäklaren är enligt lag skyldig att vidarebefodra bud oavsett lånelöfte.
    Det finns ingen lag som säger att alla bud ska meddelas till övriga budgivare. Säljaren kan bestämma att bud från budgivare som saknar lånelöfte (eller annat bevis på finansiering) ska betraktas som dolda bud.
    Alla bud, även de dolda, ska enligt lag antecknas i en budlista som lämnas till köpare och säljare när kontraktet är påskrivet.
  • Anonym (Besserwisser)

Säljaren får naturligtvis buden, även dolda, innan kontraktsskrivning, men den formella budförteckningen lämnas över efter kontraktsskrivning.

Svar på tråden Behöver man lånelöfte för att gå på visning ??