Anonym (klbhj,) skrev 2022-07-26 12:10:35 följande:
Nej, du kan betala allt nu, äga det själv och han betalar sin del av kostnaderna som hyra till dig. Du kommer att betala lite mer iom att du står för amorteringen och andra värdehöjande kostnader.
Han får då samtidigt spara pengar tills han kan ge dig halva kontantinsatsen och då skriver ni in honom också som ägare.
.
Eller så får han en skuld till dig, juridiskt bindande och så kollar ni vad alla kostnader för hus och gemensamt sparande till huset och ev för roligheter blir per månad och lägger in halva den summan var på kontot/månad. Sen skaffar ni ett konto för mat och andra gemensamma utgifter som ni sätter in halva summan var på/per månad.
Övriga pengar är era egna att göra vad ni vill för.
En kille som är snål är inget vidare, så se till att du inte hamnar i sitsen att du ska betala allt/mer. Därav mitt förslag om att du äger allt, eller att ni har det juridiskt reglerat. Sköter han inte sin del av de gemensamma kostnaderna så säg ifrån direkt.
Är det så att ni tjänar väldigt olika kan man dela upp o %. Om du tjänar 60% och han 40% av era sammanlagda inkomster så kanske du behöver betala 60% av kostnaderna. Om han inte har några egna pengar kvar för sig själv efter att de är betalda så får man istället skaffa en bostad som gör att han har råd med det och får en egen summa pengar.
Grejen är att vi båda haR samma lön nu, han något högre så just nu för han inkomst. Det handlar väl mer om att jag har massa sparat sedan tidigare. Oxh jag känner väl att jag inte vill förlora allt mitt bara för att jag vart sparat o spara Innan vår tid ihop. att han är snål o inte vill betala för mig trots han just nu har bra lön gör ju inte saken bättre. I övrigt är han en toppen kille, men är som att han inte inser själv hur skevt det är. Han är inte snål med att köpa saker till sig o kompisar, men till mig kan han knappt betala något. Vi delar på mat självklart men som restaurang besök mm.