Inlägg från: Anonym (T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (T)

Behöver man lånelöfte för att gå på visning ??

Anonym (Besserwisser) skrev 2022-07-25 18:10:00 följande:
    Om du betalar kontantinsatsen är det rimligt att han får en skuld till dig på hälften. Det är bäst att ni tar hjälp av en jurist för att det ska bli rätt. Det behövs ett samboavtal eller ett skuldebrev, kanske båda.
    Vid ett eventuellt framtida äktenskap har de avtalen ingen verkan, och då krävs ett äktenskapsförord om du fortfarande vill skydda en del av din förmögenhet.

Även om vi gifter oss känns det inte rätt att jag har betalat exakt allt, både kontakt insats o alla möbler. Är som sagt mina möbler vi kommer använda då gan inte äger några. 

äe ju olika val vi gjort i livet innan vi träffades, jag har sparat medans han roat sig o spenderat allt 

• Anonym (T)
    Anonym (Nej) skrev 2022-07-25 18:15:14 följande:
    Går att skriva så du kan begära tillbaka dina pengar när som helst.eller någon form av avbetalningsplan.
    Ja man får väl ta hjälp av en jurist. Är ju heller inte överdrivet mycket pengar han kommer va skyldig, så det borde han kunna spara ihop på kort tid. Nu när han fått jobb så har han betydligt högre lön är mig o inte haft npn hyra så borde inte vara några problem. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Nej) skrev 2022-07-25 18:16:37 följande:
    Då bör ni verkligen se fixa någon form av samboavtal och äktenskapsförord om ni gifter er.

Har ni särkullsbarn sedan tidigare blir det ännu viktigare.

Nä inga barn sedan tidigare finns. Men som sagt kommer samtliga möbler vara mina. Inget problem med det men vill ju inte riskera om det skulle ta slut. 

• Anonym (T)
    Anonym (klbhj,) skrev 2022-07-26 11:21:46 följande:

Ja, man kan ju äga olika delar också om så är, det finns många varianter. 

Jag tänker på mig och min sits, hade inte velat vara i skuld eller att min man står i skuld till mig. 

En väns man är i skuld till henne. hon pratar inte om skulden eller så, men han har det tufft ändå och jag märker att deras förhållande ändrats pga detta. 

Han blev liksom... mer rädd att hon skulle dumpa honom eller nåt så att han måste betala skulden direkt eller så. Svårt att förklara. Min vän märker det också och det blir helt enkelt lite skevt. 

Innan ägde hon hela huset, men så ville han köpa in sig då han tyckte det var dumt att hon skulle bekosta renoveringar och så själv. Innan var det mer harmoni. 

Men så klart är alla olika, jag tycker inte skulder mellan makar är optimalt. 

Nä jag vill inte äga huset sjölv o han hade nog tyckt det jändes konstigt om bara jag ägde o han var inneboende..
    hur menar du att inte ha en skuld? Att jag helt enkelt ska betala hela kontantinsatsen eller vadå?
  • Anonym (T)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2022-07-26 11:12:44 följande:
    Jag håller inte med. Det blir extra krångel och kostnader att i framtiden byta ägare på halva huset. Jag tycker det är bättre att de äger halva huset var, står tillsammans på huslånet, och reglerar skulden för handpenningen med hjälp av en jurist. Det kanske går att fixa enbart med ett samboavtal, annars samboavtal + skuldebrev.

Dessutom blir det väl ännu mer skevt i förhållandet om bara den ena parten äger huset?

Aa jag tror absolut inte han hade velat att jag ägde hela o han var inneboende, han hade nog inte känt sig som hemma. Sen är ju då frågan om man ska reglera vid ev försäljning eller om man kan avtala om någon amortering eller att han betalar när han får pengar. 

• Anonym (T)
    Anonym (klbhj,) skrev 2022-07-26 11:46:22 följande:

Han blir inte inneboende, han blir din sambo, precis som om han hade flyttat in i en lgh du står på kontraktet för. 

Jo, ska ni köpa och äga ihop så behövs det ju ett skuldbrev er emellan. Antingen att du får tillbaka ditt vid ev försäljning eller att han betalar tillbaka till dig under tiden. 

Det jag menar är att jag har upplevt att förhållandet kan kännas skevt, det behöver inte bli så för er. 

Nej det är ju sant. Men va finns det annars för alternativ, att jag ska betala allt o låta det vara så? alt vänta tills han sparat ihop pengar men då riskerar huset att försvinna. 

anledningen till att jag är ganska mån om att få tillbaka pengarna är för att jag upplevt honom som ganska snål emot mig som tex aldrig betalat för mat mm, annars världens underbaraste. Dvs väldigt mån om vad som är mitt o hans.

• Anonym (T)
    Anonym (klbhj,) skrev 2022-07-26 12:10:35 följande:

Nej, du kan betala allt nu, äga det själv och han betalar sin del av kostnaderna som hyra till dig. Du kommer att betala lite mer iom att du står för amorteringen och andra värdehöjande kostnader. 

Han får då samtidigt spara pengar tills han kan ge dig halva kontantinsatsen och då skriver ni in honom också som ägare.

Eller så får han en skuld till dig, juridiskt bindande och så kollar ni vad alla kostnader för hus och gemensamt sparande till huset och ev för roligheter blir per månad och lägger in halva den summan var på kontot/månad. Sen skaffar ni ett konto för mat och andra gemensamma utgifter som ni sätter in halva summan var på/per månad. 

Övriga pengar är era egna att göra vad ni vill för. 

En kille som är snål är inget vidare, så se till att du inte hamnar i sitsen att du ska betala allt/mer. Därav mitt förslag om att du äger allt, eller att ni har det juridiskt reglerat. Sköter han inte sin del av de gemensamma kostnaderna så säg ifrån direkt. 

Är det så att ni tjänar väldigt olika kan man dela upp o %. Om du tjänar 60% och han 40% av era sammanlagda inkomster så kanske du behöver betala 60% av kostnaderna. Om han inte har några egna pengar kvar för sig själv efter att de är betalda så får man istället skaffa en bostad som gör att han har råd med det och får en egen summa pengar. 

Grejen är att vi båda haR samma lön nu, han något högre så just nu för han inkomst. Det handlar väl mer om att jag har massa sparat sedan tidigare. Oxh jag känner väl att jag inte vill förlora allt mitt bara för att jag vart sparat o spara Innan vår tid ihop. att han är snål o inte vill betala för mig trots han just nu har bra lön gör ju inte saken bättre. I övrigt är han en toppen kille, men är som att han inte inser själv hur skevt det är. Han är inte snål med att köpa saker till sig o kompisar, men till mig kan han knappt betala något. Vi delar på mat självklart men som restaurang besök mm. 
  • Anonym (T)
    elin1989 skrev 2022-07-26 14:42:39 följande:
    Jag tycker att det skulle vara rimligt att ni ager huset 50/50 (delar pa kostnader for huset etc) men att ni skriver ett skuldbrev pa insatsen, om nu du betalar hela. Sa om huset saljs sa kommer de pengarna tillbaka till dig. Mobler tycker jag att det skulle vara ganska snalt att forsoka skriva nagot typ av skuldbrev om, om ni ar unga ar det knappast nagra vardefulla, fantastiska mobler ni pratar om. 
    Nej såklart inte, men skulle de ta slut så har ju knappast jag lust att köpa ny säng, soffa. Tv mm, handlar ju säkert om 200 000 kr. Jag har ganska dyra möbler. Men enligt sambolagen så delar man väl enbart på det man köpt till den gemensamma bostaden? Inte det som man köpt innan
  • Anonym (T)
    Anonym (Nja) skrev 2022-07-26 21:04:31 följande:

1. Ni verkar inte särskilt insatta i vad det innebär att köpa eller äga ett hus. Buda inte förrän ni tagit reda på allt ni behöver veta. Exempelvis ska ni inte utgå från bilderna/visningen för att veta skicket, utan ifrån besiktningsprotokollet. Ni har en hel del skyldigheter i detta läge, uppfyller ni inte dem kan det bli en extremt dyr affär med förlust. Det är inte bara fräscht badrum och kök som behöver fixas, utan typ 30 andra grejer som åldras och behöver bytas efter ett antal år. Det blir både kostsamt och mödosamt,  och det är inte alltid det ens lönar sig värdemässigt. Har personligen (med sorg) valt bort hus av denna anledning.

2. Du skriver att han inte kommer vilja vara inneboende (eller sambo som det blir) utan att han också vill äga huset. Samtidigt har han inte råd med insats till ett hus, det är helt enkelt utom räckhåll för honom. Nu har han dock möjlighet att bo i hus ändå tack vare dig. Men du ska självklart äga huset själv. Det kan kännas trist att du lägger in alla pengar för ett gemensamt boende men skriver ni samboavtal är det enbart du som tar del av denna investering också. Du tryggar din framtid medan han har slösat bort den möjligheten på andra saker. Så du vinner på detta oavsett om du går in med alla pengar. Skulle ni sedan hålla ihop i många år kan han förstås köpa in sig om han kan, så att du får tillbaka lite pengar. Men att han vill äga ett hus han inte har råd med är fräckt i mina ögon, man kan inte ha kakan och äta den så nu får han stå sitt kast att han bränt pengar liksom. Det är inte ditt ansvar att lösa åt honom.

Ang. möbler, du måste kunna bevisa att möblerna är inköpta innan ni bott ihop, har du sparat alla kvitton? Annars är det väl bara att lägga till det i samboavtalet, att bohaget inte ska delas.

Kanske är jag som är trög, men på vilket sätt vinner jag ? Jag fattar ju om vi säljer huset o det går med vinst. men det är ju jag som Fåe betala lånet? Jag har inte råd att betala det ensam, ska han inte betala något? O jag är tveksam på om han vill att jag äger hela själv, det däremot känns lite konstigt. men om vi säljer huset o går med förlust har han bott i samma hus men förlorar inget? 

det Fåe väl skiva i samboavtalet vilka grejer det är som tillhör mig?

• Anonym (T)
    nnnnnnnn skrev 2022-07-26 21:24:32 följande:

Tycker att ni kan göra såhär:

Om huset kostar 2 000 000 kr => Ni ska betala 1 miljon kronor vars. 
    Kolla upp hur stort lån han får lov att ta ensam. Får han ha 1 miljon i lån så är saken klar, du betalar kontantinsatsen (300 000kr) och gör vad du vill med resten av din miljon kronor tex ta ett lån på 700 000 kr eller betala hela din halva av huset när du känner för det.
    Han står ensam på 1 miljon och avbetalar det i sin takt och står för hela räntan själv osv.
    Du gör som du vill med din halva, har lån om du vill och avbetalar i din takt osv.

OM han inte får lån på 1 miljon så kanske du kan låna ut det som fattas?
    Ibland vill bankerna att man tar lånet tillsammans, inte var för sig. Som en säkerhet för dem. Om det är så att ni inte kan få enskilda lån utan måste ha ett samlån, så betalar du kontantinsatsen på 300 000 kr och ni har 1,7 miljoner i lån tillsammans som ni amorterar tillsammans och betalar ränta på tillsammans. Sen har din sambo en skuld till dej på 150 000 kr som ni gör avbetalningsplan på och rimligtvis bör han betala samma ränta som ni har på det stora lånet (blancolån är oftast dyrare men det känns ju lite snålt att kräva högra ränta).
    Om du vill så kan lånet till dej vara amorteringsfritt ett tag eller ha en låg amortering, kanske bara 1000 kr/mån även om det då tar jättelång tid för honom att betala tillbaka till dej. Det viktigaste verkar vara att du får tillbaka dessa pengar om ni delar på er så det får ni givetvis skriva in i lånepapperna att det ska betalas av direkt om ni säljer huset eller tex amorteras av med 5 000 kr/mån om ni flyttar isär.

Att ta 2 separata lån känns inte aktuellt. jag vill känna att vi båda äger huset lika mycket o kag tror det är det som känns bäst för oss båda . 

jag vill inte verka snål emot honom, men jag kånner väl att hade det vart så att jag haft toppen jobb, jätte hög lön hade jag kunnat betala utan att kräva tillbaka mm. Men i bort fall beror det ju på att jag sparat o valt bort andra saker i livet som gjort att jag har stor besparing. Det Kånns då inte rätt om jag skulle betala allt själv medan han inte vart så sparsam o roar bort sitt. 

just nu Kånns det som en avbetalningsplan hade vart bästa alternativet. självklart har han lite pengar så det hade kanske bara handlar om 75000. 

• Anonym (T)
    nnnnnnnn skrev 2022-07-26 21:41:15 följande:
    2 separata lån var just för att ni skulle kunna äga huset 50/50 och ändå ha lite olika ekonomi.
    Lånet är inte ägandet...
    Lånet är avbetalningen...

Nä det fattar jag men nu när han börjat jobba har vi lika bra ekonomi, han t.o.m. högre lön än mig. Så problemet är egentligen bara kontantinsatsen. 

• Anonym (T)
    Anonym (E) skrev 2022-07-28 22:36:21 följande:
    Budgivningen satte igång från den dagen huset kom ut på marknaden. Det står vem som helst fritt fram att lägga bud. Att huset legat ute i två månader betyder däremot ingenting, särskilt inte i den här konjunkturen vi går igenom just nu.

Ni måste inte ha lånelöfte för att gå på visning men ni måste till 99 % ha lånelöfte klart för att med gott samvete kunna lägga ett bud. Tänk så pinsamt om köparen accepterar och sedan får ni inte lånet! Eller att det tar tid att få och någon annan hinner före. Se till att prata med banken om lånelöfte så snart ni kan, då vet ni också hur högt ni kan bjuda på huset.
    Vi tänker la att vi går på visningen , gillar vi det o bestämmer oss för att vi vill ha det skaffar vi lånelöfte o  sen kontaktat mäklaren. För man kan väl gå på visning o senare lägga ett bud ? 
  • Anonym (T)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2022-07-29 00:17:07 följande:

Bankerna vill normalt att båda är ansvariga för bolånen.
    Även om banken skulle gå med på att dela upp det så blir det ju krångligt eftersom de måste skaffa separata lånelöften, och det är möjligt att totalsumman blir lägre än om de lånar tillsammans.

Jag rekommenderar ägande 50/50 och gemensamma lån. Eventuell skillnad i kontantinsats får regleras med samboavtal och eventuellt skuldebrev. Det är rimligt med en avbetalningsplan som gör att båda så småningom har betalat lika mycket i kontantinsats.

Ja det är lite så jag är inne på. tror inte jag vill vara ensam ägare, hade känt fel på något sätt. Utan en avbetalningsplan känns bättre. Är ju heller inte överdrivet stor summa det handlar om o han har ju sparat sedan tidigare. Kommer dessutom få  höga löner nu när han har fått jobb så ser inga problem med att kunna betala mig i framtiden. 
  • Anonym (T)
    Anonym (qqq) skrev 2022-07-29 11:31:18 följande:

Vi köpte hus för några år sen. Min nya parter hade hus sen tidigare som han sålde med vinst. Jag bodde i hyreslägenhet och hade inte så mycket sparat. Vi tog gemensamt lån som vi står 50/50 på och betalar hälften på. Han la handpenningen eftersom han hade råd efter att ha sålt sitt gamla hus. Det skrev vi en skuldsedel på där det står att om vi skulle separera ska jag ge honom halva handpenningen. Jag betalar alltså ingenting nu medan vi bor här för som min man så kärleksfullt sa "vi lever ju tillsammans, delar allt tillsammans, varför ska du då hålla på och betala till mig". 

Ja asså det förstår jag, men jag känner la att jag har inte sparat pengar genom att sålt ett boende med vinst eller något, jag har sparat genom åren medans min pojkvän rest mm, kanske med ex o grejer o slösat bort dom. Jag tycker det är lite skillnad för jag har ju trots allt valt bort saker för att sparat till  framtida boende. Eller tänker jag helt fel här ?
  • Anonym (T)
    Anonym (a) skrev 2022-07-29 11:51:09 följande:
    Har du verkligen valt bort saker?
    Hade du velat resa hade du gjort det.
    Jo såklart! o Det har jag gjort med! Men jag har ju öndå vart ekonomisk o sparat. Han valde tex att plugga utomlands o betalat ca 500 000 på det trots han hade kunnat plugga gratis i Sverige. Men jag menar mer att det är ju trots allt jag som sparat pengarna, han är även äldre än mig o borde kunnat spara ihop ändå mer.
  • Anonym (T)
    vi hörde  av oss till mäklaren o ville ha en visning, direkt frågade mäklaren ifall vi hade allt klart med finansieringen??  Varför har de så bråttom? Man. mpste väl få gå på visning innan man börjar ta lån o grejer
Svar på tråden Behöver man lånelöfte för att gå på visning ??