-
Jag behöver hjälp att rädda mina kläder! Har alltid svettats överdrivet mycket. Tidigare har det inte varit ett stort problem, jag hittade en deodorant som hjälpte och efter att ha gått ner 20 kg svettas jag lite mindre. Fortfarande onormalt mycket, men att byta tröja ofta och tvätta 1 gång i veckan verkade tillräckligt för att hålla kläderna rena.För två månader sen började jag dock få svettfläckar som inte försvinner efter tvätten. När det blev värre köpte jag vanish och det fungerade inte, däremot fick vissa plagg vita korn i fläckarna. Då tänkte jag att det kanske var deodorant, så jag har provat massa nya deodoranter och köpte tabort spray. Men problemet är kvar och blir bara värre! Jag har hittat bortglömda tröjor i garderoben som jag använt och efter 1 dag finns där en enorm fläck som jag inte blir av med. Jag vågar inte använda resten av mina kläder, så jag har mest suttit hemma i sommar och varvat mellan mina redan fläckiga tröjor.Nu har jag beställt några nya svarta tröjor bara för att ha något rent till när semestern är över. Men jag kan inte köpa nya tröjor varje vecka, finns det något jag kan göra för att rädda mina kläder? Absolut Torr vågar jag inte använda för jag har eksem
-
Svar på tråden Problem med svett/deo fläckar
-
Testa ättika eller galltvål.
-
Vill bara tipsa om att ABSOLUT TORR på Apoteket har också en deodorant med samma namn. Fungerar över förväntan bra.
-
Tar du pa dig trojorna innan deodoranten hunnit torka? Da ar det kanske dar problemet ligger eftersom deodoranten da i princip stryks direkt pa kladerna. Nar du far dina nya trojor, prova da att lata deodoranten torka ordentligt innan du satter pa dig dem och se om det hjalper.
For att forsoka radda alla dina redan flackiga klader rekommenderar jag att prova det en troja i taget, sa att du inte forstor alla dina trojor om du rakar ta en for stark metod. Som nagon annan foreslog ovan, prova att blotlagga i attika over natten och tvatta sen som vanligt. Jag har sjalv provat diskmedel pa fettflackar, vilket funkade om man later det verka nagra timmar, men diskmedel ska man vara forsiktig med eftersom det kan bleka fargerna. Ta din fulaste troja och prova pa den forst (ifall du har for starkt diskmedel och den blir forstord).
Sen laste jag ett tips i en brollopstidning for langesedan att for att brudgummen skulle slippa byta skjorta (som snabbt svettades ner om de gifte sig pa sommaren) sa kunde han ha trosskydd vid armhalan, som sen latt kunde slangas nar han svettats och skjortan skulle da fortfarande vara torr i armhalan. Kanske funkar att ha det pa morgonen, nar man rusar till jobb och det varsta av din farska deodorant fargar av sig, och sen slanger du det nar du kommer till jobb? -
All deo tar inte bort svetten utan är enbart doft. Kolla så att det du använder är en antipersperant.
Deodorant maskerar dålig lukt med parfym, antiperspirant stoppar svettningar från att bryta ut. Sedan måste du vänta på att deon torkat innan du tar på dig kläderna. Någon nämnde galltvål längre upp, testa det :)
Om du inte vågar testa absolut torr så kan jag rekommendera Rexona maximum protection stick. Den funkar otroligt bra -
Ja, den fungerar bra.Anonym (Varm) skrev 2022-07-26 17:24:31 följande:Vill bara tipsa om att ABSOLUT TORR på Apoteket har också en deodorant med samma namn. Fungerar över förväntan bra.
-
Du får många bra tips.
För mig gäller det att ha rätt deo, för mig insåg jag efter MYCKET letande att nivea har en som funkar bäst för mig. Testade BATS, absolut torr och andra välkända deos men nivea för 25 kr på Ica slog dessa med råge.
Jag torkar deon med hårfön, för mig funkar det inte att dra på tröja direkt.
När jag sedan tvättar använder jag oparfymerad tvättmedel och inget sköljmedel. Har jag fått fläckar gnuggar jag in yes handdiskmedel i fläckarna i 10 minuter innan tvätt vilket för mig funkar även på fettfläckar.
Sen har jag insett att tvätten blir fräschare och renare om jag kör självrengöringsprogrammet ofta och med lite ättika i facket.