• Wed 27 Jul 2022 16:49
    6090 visningar
    12 svar
    +1
    12
    6090

    Det här med kreditkort.

    Hejsan!
    Jag skulle behöva tips och råd!
    Vi (jag och mannen då) tänkte byta vårt Volvokort mot ett annat kreditkort, när jag läser om de olika så fattar jag typ hälften! 
    Cashback= pengar tillbaka att köpa vad man vill med? Fast verkar som de flesta bara kan användas på vissa hemsidor/flygbiljetter eller liknande?
    Vi betalar hela skulden varje månad men får man lite extra tillbaka så är det ju toppen!

    Numera är det mest handling i mataffären som gäller, ev något klädesplagg i närliggande klädesaffär.
    Dvs inga flygresor och ytterst sparsamt med märkeskläder.
    Har du något bra tips på ett bra kreditkort som ger bra fördelar så går du gärna ge mig en puff i rätt riktning!
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Det här med kreditkort.
  • Anonym (Hur)
    Thu 28 Jul 2022 21:47
    #1

    Jag använder mig av refunderpay.se. Där får man cashback på ungefär 1%.
    Kan tas ut i pengar. Avgiftsfritt första året men sedan 350kr/år om jag minns rätt.

  • Anonym (Obi Wan Kenobi­)
    Thu 28 Jul 2022 23:59
    #2

    Det finns flera kreditkort utan årsavgift som ger 0.5 % bonus tillbaka.
    Kolla bensinbolagen och Komplett Bank.
    Det enda felet med Komplett Bank är att de inte har autogiro på hela fakturabeloppet, utan endast minimibeloppet, dvs resten av skulden ligger kvar med hög ränta. Vill man betala hela skulden måste man alltså varje månad göra en manuell betalning. Bonusen på 0.5% kan man få avdragen på en framtida faktura, och det är ju lika bra som kontanter.
    Jag har också ett Circle K kreditkort där hela beloppet dras automatiskt med autogiro varje månad. Bonusen på 0.5% måste man handla för hos Circle K, men har man inte elbil kan man ju tanka för bonusen på 0.5%

    Med ett kort som har 1% bonus och en årsavgit på 350:- kanske jag skulle gå lite plus, men man måste handla för minst 70 000:- per år på kortet för att tjäna in årsavgiften, jämfört med gratiskort som ger 0.5% bonus.

  • Anonym (Hur)
    Fri 29 Jul 2022 13:06
    #3
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2022-07-28 23:59:28 följande:

    Det finns flera kreditkort utan årsavgift som ger 0.5 % bonus tillbaka.
    Kolla bensinbolagen och Komplett Bank.
    Det enda felet med Komplett Bank är att de inte har autogiro på hela fakturabeloppet, utan endast minimibeloppet, dvs resten av skulden ligger kvar med hög ränta. Vill man betala hela skulden måste man alltså varje månad göra en manuell betalning. Bonusen på 0.5% kan man få avdragen på en framtida faktura, och det är ju lika bra som kontanter.
    Jag har också ett Circle K kreditkort där hela beloppet dras automatiskt med autogiro varje månad. Bonusen på 0.5% måste man handla för hos Circle K, men har man inte elbil kan man ju tanka för bonusen på 0.5%

    Med ett kort som har 1% bonus och en årsavgit på 350:- kanske jag skulle gå lite plus, men man måste handla för minst 70 000:- per år på kortet för att tjäna in årsavgiften, jämfört med gratiskort som ger 0.5% bonus.


    Hur tänkte du nu? 1% av 70 000 = 700
    avgiften är 350 alltså handla för 35 000 / år så har du tjänat in avgiften ?!


    Jag handlar för ungefär 10 000 per månad, ger mig 1200kr tillbaka på ett år

  • Anonym (Hur)
    Fri 29 Jul 2022 13:12
    #4

    Går inte att redigera inlägg så här kommer ett tillägg till förra posten.
    Jag behöver handla för 170 000kr per år med ett kort som ger 0,5% bonus för att få samma summa som med Refunderpay (120 000kr)
    Då är avgiften på 350kr avdragen från refunderpay

  • Fri 29 Jul 2022 21:31
    #5

    Tack för tipsen!
    Vi valde refunder pay, främst pga 1% cashback.
    Enbart på mat så lägger vi ca 10.000/månad, gift och har flera små barn.
    Dessutom får man ju högre cashback vid beställningar via nätet på en hel del av de ställen som vi redan handlar idag, ffa barnkläder då.

  • Anonym (Hur)
    Fri 29 Jul 2022 21:59
    #6
    katrinp skrev 2022-07-29 21:31:02 följande:

    Tack för tipsen!
    Vi valde refunder pay, främst pga 1% cashback.
    Enbart på mat så lägger vi ca 10.000/månad, gift och har flera små barn.
    Dessutom får man ju högre cashback vid beställningar via nätet på en hel del av de ställen som vi redan handlar idag, ffa barnkläder då.


    2 saker att tänka på.
    När E-fakturan kommer måste man ändra belopp annars betalar man minimalt och får ränta på pengarna. Alltså kolla så ni betalar av hela beloppet

    De har delat upp refunder på 2 olika sidor. Refunderpay för kort och refunder för att göra utbetalningar till sitt konto, kan vara lite knepigt första gången.

    Men annars fungerar det mycket bra och jag är väldigt nöjd, men det är jag det
  • Anonym (Obi Wan Kenobi­)
    Sat 30 Jul 2022 02:30
    #7
    Anonym (Hur) skrev 2022-07-29 13:06:05 följande:

    Hur tänkte du nu? 1% av 70 000 = 700
    avgiften är 350 alltså handla för 35 000 / år så har du tjänat in avgiften ?!


    Jag handlar för ungefär 10 000 per månad, ger mig 1200kr tillbaka på ett år


    Jag skrev ju att jag jämförde med ett kort som har 0.5% bonus och ingen årsavgift. Man måste handla för mer än 70 000:- per år för att det ska löna sig med 1% bonus minus 350 kr avgift jämfört med 0.5% bonus och 0 kr avgift.

    Handlar du för 10 000:- per månad ger Refunderpay 250 kr mer tillbaka per år än ett avgiftsfritt kort som ger 0.5%.
  • Anonym (Bra lösnin­g)
    Tue 9 Aug 2022 13:46
    #8

    Jag tyckte jag hittat en bra lösning som passar mig utmärkt.

    Som huvudbank har jag Scandiabanken där lönekontot ger mig Autogiro  som drar fakturorna när dom skall dras. Eftersom storbankerna inte ger sparränta  fick jag av en kompis tipset att testa NorthMill  utan några som helst avgifter, med EU:s insättningsgaranti upp till 500000:-därför öppnade jag ett sparkonto med fria uttag.
    Eventuell skatt  drar banken automatisk så summan man har på kontot är nettopengar. Sparräntan som var på 0.93% när jag öppnade kontot är nu uppe i 1.10% Se skärmdumpen.

  • Anonym (Obi Wan Kenobi­)
    Thu 11 Aug 2022 02:28
    #9
    Anonym (Bra lösning) skrev 2022-08-09 13:46:18 följande:

    Jag tyckte jag hittat en bra lösning som passar mig utmärkt.

    Som huvudbank har jag Scandiabanken där lönekontot ger mig Autogiro  som drar fakturorna när dom skall dras. Eftersom storbankerna inte ger sparränta  fick jag av en kompis tipset att testa NorthMill  utan några som helst avgifter, med EU:s insättningsgaranti upp till 500000:-därför öppnade jag ett sparkonto med fria uttag.
    Eventuell skatt  drar banken automatisk så summan man har på kontot är nettopengar. Sparräntan som var på 0.93% när jag öppnade kontot är nu uppe i 1.10% Se skärmdumpen.


    Det saknas information på Nortmills hemsida.


    Deras kort är i första hand ett bankkort, inte ett kreditkort, och det ger mycket sämre skydd mot bedrägerier, konkurser och liknande. Även automatiska reseförsäkringar är troligen sämre.
    För att få det skydd mot t.ex bedrägerier (och andra fördelar) som ett riktigt kreditkort ger så måste det verkligen vara en kredit, dvs pengarna får inte dras direkt från ditt konto. Det står att man kan få kredit, men jag tolkar informationen som att den bara används om pengarna på kontot inte räcker. Du kan i så fall inte få både 1.10 % ränta och de fördelar som ett riktigt kreditkort ger.
    Om du har fått beviljad kredit och inte har några pengar på kontot så blir det troligen ett riktigt kreditkort, men det står ingenting om att man då får minst en månads räntefri kredit om man betalar hela skulden nästa månad, dvs så som de flesta andra kreditkort fungerar.


    Ta reda på exakt hur det fungerar innan du använder kortet till "riskabla" betalningar (t.ex nätköp) eller resor.

  • Anonym (Obi Wan Kenobi­)
    Thu 11 Aug 2022 02:40
    #10

    Rättning, de heter northmill och inget annat, stavade fel i förra inlägget.

    De har på en sida följande:

    "Hur snabbt får jag tillbaka pengarna på mitt bankkort vid ett bedrägeri?"

    Där hänvisar de till betaltjänstlagen, men den täcker inte lika mycket som konsumentkreditlagen, som man skyddas av med ett riktigt kreditkort".

    Ett exempel på vad som inte täcks av ett bankkort är att du köper t.ex en flygresa eller något annat med betalning i förskott, men du får inte det du betalat för eftersom leverantören går i konkurs.
    Det är inte ett bedrägeri, och täcks inte av betaltjänstlagen.
    Med ett riktigt kreditkort är man skyddad av konsumentkreditlagen.

  • me33
    Mon 15 Aug 2022 11:04
    #11

    Northmill innehåller luriga syrianer, araber annat skräp. Håll borta.

  • Anonym (Nonon­onoo)
    Fri 26 Aug 2022 21:18
    #12

    Länsförsäkringars kreditkort ger många bra tilläggsförsäkringar. Finns mycket pengar att hämta där om man är duktig på att utnyttja dom, speciellt prisgarantin. Dessutom 0,5% cashback.


    Allrisk. En så kallad drulleförsäkring för viss hemelektronik och vitvaror. Den ersätter skador som inträffar plötsligt och oförutsett och gäller under två år från inköpet.
    Förlängd garanti. Ger ytterligare två års garanti utöver vad tillverkaren erbjuder.
    Prisgaranti. Hittar du en identisk vara till ett lägre pris än vad du betalt, får du tillbaka mellanskillnaden.
    Stärkt reseförsäkring.
  • Anonym (Nonon­onoo)
    Fri 26 Aug 2022 21:18
    #12

    Länsförsäkringars kreditkort ger många bra tilläggsförsäkringar. Finns mycket pengar att hämta där om man är duktig på att utnyttja dom, speciellt prisgarantin. Dessutom 0,5% cashback.


    Allrisk. En så kallad drulleförsäkring för viss hemelektronik och vitvaror. Den ersätter skador som inträffar plötsligt och oförutsett och gäller under två år från inköpet.
    Förlängd garanti. Ger ytterligare två års garanti utöver vad tillverkaren erbjuder.
    Prisgaranti. Hittar du en identisk vara till ett lägre pris än vad du betalt, får du tillbaka mellanskillnaden.
    Stärkt reseförsäkring.
Svar på tråden Det här med kreditkort.