2 år mellan syskon? Ja eller nej?
Hej, vår dotter är nyligen fyllda 13 månader och det har varit ett tufft år som slitit på vår relation en del. Dels för att hon var sjuk i början så jag varit orolig en hel del och väldigt överbeskyddande och dels för hur omvälvande det har varit att gå från ett socialt liv med våra vänner och mycket kvalitetstid med varandra till ja allt vad det innebär att ha en bebis! Sen har vi en bebis som helst inte sover och helst inte åker vagn och kräver konstant underhållning så det har varit TUFFT.
Nu har vi dock kommit in i en period där allt känns lugnare och roligare då jag slappnar av mer och känner mig mycket mer trygg i mammarollen och har förstått att hon inte är en glaskula. Vi älskar att vara föräldrar och ägnar en stor del åt att hitta på roliga aktiviteter med våran dotter men nu börjar även en känsla komma att det vore kul om hon fick ett syskon som var hyfsat nära i ålder. För min del handlar det nog också mycket om att sen få känna att jag sen är KLAR med graviditet, förlossning och spädbarnsår!
Det jag funderar på är om vår relation klarar det? Får man överhuvudtaget någon tid för varandra och inte bara föräldrar? Har ni råd till oss? För jag läser många skräckhistorier på familjeliv om att 2 år inte är att rekommendera. Samtidigt känns det som att många är tacksamma för utbytet dom har av varandra sen när dom blir äldre?
Men sen är jag också lite rädd för vad andra ska tycka? Jag var 25 år när jag blev gravid vilket ju inte är en ålder andra borde tycka är för ungt men fick ändå höra varför vi inte väntade, om det var planerat etc. Jag är ju först ut bland mina vänner. Därför är jag även orolig för reaktionerna nu om vi skulle få ett andra barn "ganska tätt". Framförallt då min mamma tjatar om hur det bästa är 4 år mellan syskon..
Vad säger ni? Borde vi köra på eller vänta tills vår dotter blir äldre och ge henne allt fokus nu istället?