• Anonym (kluven)

2 år mellan syskon? Ja eller nej?

Hej, vår dotter är nyligen fyllda 13 månader och det har varit ett tufft år som slitit på vår relation en del. Dels för att hon var sjuk i början så jag varit orolig en hel del och väldigt överbeskyddande och dels för hur omvälvande det har varit att gå från ett socialt liv med våra vänner och mycket kvalitetstid med varandra till ja allt vad det innebär att ha en bebis! Sen har vi en bebis som helst inte sover och helst inte åker vagn och kräver konstant underhållning så det har varit TUFFT. 

Nu har vi dock kommit in i en period där allt känns lugnare och roligare då jag slappnar av mer och känner mig mycket mer trygg i mammarollen och har förstått att hon inte är en glaskula. Vi älskar att vara föräldrar och ägnar en stor del åt att hitta på roliga aktiviteter med våran dotter men nu börjar även en känsla komma att det vore kul om hon fick ett syskon som var hyfsat nära i ålder. För min del handlar det nog också mycket om att sen få känna att jag sen är KLAR med graviditet, förlossning och spädbarnsår! 

Det jag funderar på är om vår relation klarar det? Får man överhuvudtaget någon tid för varandra och inte bara föräldrar? Har ni råd till oss? För jag läser många skräckhistorier på familjeliv om att 2 år inte är att rekommendera. Samtidigt känns det som att många är tacksamma för utbytet dom har av varandra sen när dom blir äldre? 

Men sen är jag också lite rädd för vad andra ska tycka? Jag var 25 år när jag blev gravid vilket ju inte är en ålder andra borde tycka är för ungt men fick ändå höra varför vi inte väntade, om det var planerat etc. Jag är ju först ut bland mina vänner. Därför är jag även orolig för reaktionerna nu om vi skulle få ett andra barn "ganska tätt". Framförallt då min mamma tjatar om hur det bästa är 4 år mellan syskon.. 

Vad säger ni? Borde vi köra på eller vänta tills vår dotter blir äldre och ge henne allt fokus nu istället? 

• Svar på tråden 2 år mellan syskon? Ja eller nej?
  • Anonym (Maya)

3 år mellan syskonen ska vara det bästa tydligen. Vi har 2 år emellan våra barn och det är tufft och dom leker inte med varandra trots den lilla åldersskillnaden

• cosinus

Har två år, mellan alla fyra. 

har ändå tyckt det funkat bra men har inte så mycket jämföra med.

tre av de fyra har varit helt gräsligt tjorviga som spädbarn men med de senare vet man ju att det går över.

ni får helt enkelt känns efter vad ni tror passar er

• Anonym (Lina)

Jag tycker att man bör planera för barn för att man själv vill, inte för nån sorts optimal livsplanering för syskons skull (eller andra liknande orsaker). Känner tvillingar som inte umgås och syskon med 18 års åldersskillnad som är jättetighta. 

Känner ni att ork och sug finns så visst, börja försöka med nästa redan nu. Tvekar ni så vänta ett tag.

• Anonym (Fembarnsmamma)

Jag har 5 barn i två olika kullar om man nu ska säga så om barn . Det är 15 mån mellan nummer 1 och 2 och 26 månader mellan nummer 2 och 3. Det var extremt intensivt men de har haft en otrolig glädje av varandra. Nu när de är större är det nästan jobbigare än när de var små för nu bråkar de mer. Dessa tre hade jag mycket hjälp med från släkten och även inhyrda barnvakter. 

mina två små är det nästan exakt 2 år mellan. De är 2 och 4 år nu. Det har varit tufft mycket för att jag har de stora också. Hade vi bara haft de två små hade det känts rätt lätt jämförelsevis. De leker extremt mycket med varandra hela tiden Och har gjort så sedan något år tillbaka. De är väldigt glada barn, Med dessa har vi inte haft någon hjälp alls utifrån tyvärr. Finns ingen släkt som vill eller orkar av olika anledningar.

gör det som känns ett för er för när det sedan är jobbigt så är det viktigt att känna att man fattat ett beslut på rätt grunder för den egna situationen och önskan. 

• Anonym (3-4)

Har 2 år mellan mina och nej rekommenderas inte. Svintufft för relationen första 2 åren.

• fjanten

Just mina barn är rätt pissjobbiga just runt 2 års ålder, så jag hade hellre haft tätare än så - eller väntat något år till. Mellan mina första två barn är det 12,5 månader, och det har varit mer smidigt än jobbigt enligt hur vi upplevt det. Mellan andra och tredje barnet har vi ca 3 år, och det har också sina smidiga sidor (det äldre syskonet KAN ju en hel del när bebisen kommer, sä det är ju smidigt för föräldern). Men just vid två års ålder har alla mina barn haft en skitjobbig period i ca 6 månader! Med trots, med ilskeutbrott (handlar ju ofta om att de vill kunna t.ex. prata mer än omgivningen förstår och det leder till frustrationer och ilska), med sömnproblem (under ca 6 månader - alla barnen har haft det så..........), med att de "kan själv" en massa grejer de definitivt inte kan själv (men då vill man ju ha tid och ork att låta barnet "kunna" själv) och så vidare. Just JAG hade upplevt det som riktigt jobbigt att ha en 0-6-månaders att ha hand om under den perioden! Så jag hade personligen hellre valt att syskonet kom antingen ett tag innan, eller ett tag efter, men helst inte runt två års ålder och ca 6 månader frammåt...

Så klarar man ju såklart av det mesta ändå! Man får ju helt enkelt sänka ribban, ställa in sig på en tuff period o.s.v., och ha i åtanke att det går över. Nog hade vi överlevt att ha två år mellan några av barnen (vi väntar nr 5 just nu), men det är en åldersskillnad jag HELST inte har om det går att förhindra.

• Anonym (Pluto)

Jag ville ha barn tätt, men vår första baby var en hnb med kolik, inga planer på att sova hela natten och dessutom så bodde vi långt från släkt och familj så vi hade väldigt lite hjälp, var det inte tal om det. När sonen var nästan tre kändes det som att vi hade fått lite mer grepp om situationen och det blev 3,5 år mellan barnen. Det är en trevlig ålderskillnad och vi som föräldrar orkade med. Vi valde att skaffa ett tredje barn med samma åldersskillnad trots att mellansonen var betydligt lättare än sin storebror.

• Anonym (2 barns mor)

Jag har ganska exakt 3 år mellan mina barn.
    Nr 1 hjälpte till eller lekte på egen hand när behövde ta hand om bäbisen som dessutom var mycket lätt.
    Att tro att barnen ska leka bättre med varandra om de är nära i ålder stämmer inte, de har olika temperament och intressen.

• Anonym (Samma)

Jag kommer vara tvungen att skaffa med det intervallet om det ska bli två barn pga min ålder. Har vänner med barn med ca 2,5 år mellan där det varit fantastiskt så nog går det. :)

• Anonym (5 under 5)

Här blev det 2 år mellan 1&2 och 3&4, och 3 år mellan 3&4 och 5. Vi stod alltså där med 5 barn under 5 och hade några jävligt intensiva år tills yngsta var runt 4 och blev mer självständig.

Det gick bra. Jag tror att den största orsaken till att det gick bra var att vi var ett lag. Vi drog lasset tillsammans åt samma håll och visste också att vi själva ingick också i lasset och ibland behövde dra åt varandra så båda fick vila.

Svar på tråden 2 år mellan syskon? Ja eller nej?