Vad tror ni? Bipolär eller ADHD
Jag har en bipolär diagnos (typ 2) som jag hela tiden har tvivlat på, jag pendlar som en bipolär mellan depression och uppvarvning men jag känner inte alls igen mig i hypomanierna, min läkare anser att jag saknar sjukdomsinsikt. Jag har läst på själv och funderat på ADHD, bad om att få medicin och herregud vilken skillnad det blev. All min trötthet är som bortblåst, jag är mer uthållig, har mer jämn energinivå mm Jag har testat alla stämningsstabiliserande som finns och bara fått biverkningar en gång så pass illa att jag blev inlagd.
Tycker ni det här låter som bipolär hypomani eller ADHD:
I perioder sover jag lite runt 3-5 timmar per natt, jag är inte pigg bara för uppvarvad för att sova. Jag har alltid varit väldigt intensiv jag är antigen av eller på och är jag uppvarvad har jag extremt svårt att ta det lugnt det är omöjligt så jag gör massor. Det kan vara sådant som att riva ut allt ur garderober, lådor mm och lägga i en hög på golvet och sen sitta och sortera och organisera hela dagen. Det här håller i sig i några dagar sen är jag helt slut och ligger bara i ett mörkt rum och sover.
Min läkare tycker också jag visar tecken på överdriven glädje eller pendlar flera gånger mellan depression och att vara sprudlande glad under samma samtal (och att det kan vara en mixad episod) Jag har alltid känt känslor annorlunda än andra, jag kan bli som ett barn på julafton och nästan studsa upp och ner av glädje av triviala saker eller bli väldigt upprörd. Jag vet att de med ADHD kan ha problem med känsloreglering men när man läser om det handlar det bara om ilska och att man kan säga och göra saker man ångrar, så är det inte för mig jag är nästan aldrig arg jag blir ledsen och upprörd istället. När jag är uppvarvad blir det här tusen gånger värre.
Det som får mig att tvivla mest är att jag inte känt de överdrivna lyckokänslor som alla pratar om när de pratar om hypomanier. Jag har inga grandiosa planer om att bli rik, starta verksamhet mm heller däremot startar jag enorma projekt som att rensa hela lägenheten eller jobba ideellt sen förstår jag inte hur mycket jag tagit på mig och blir förvånad varje gång över hur mycket jobb det blev. Det är som att jag säger ja till allt.
Min läkare säger att hon sett symtom på ökad självkänsla åt det grandiosa hållet men det har ingen annan i min omgivning sett (däremot ger jag ett mjukare intryck som deprimerad) Jag pratar mycket och fort som uppvarvad när jag är mer neråt anstränger jag mig medvetet för att inte göra det och lyckas oftast. Jag skulle ta över varje samtal om jag inte satte stopp för mig själv.
Vad tror ni, bipolär, ADHD eller båda?