• Anonym (Arg mamma)

Gör jag fel som skvallrar på pappan?

Han har för vana att rensa allas godsaker, även barnens. Dottern fick choklad när hon fyllde år nyligen och även den åt pappan upp med orden "you snooze you lose".

Jag är så less på det här att jag slutat dölja hans beteende. Frågar barnen efter något som är borta så säger jag rakt ut att det är han som ätit upp det om det är slut. Jag vägrar få skulden för att han är egoistisk. 

Senast sa jag tom åt barnen att de får säga ifrån på skarpen nästa gång. Han lyssnar inte på mig, så jag tänker istället träna barnen att stå på sig och inte låta honom köra över dem.

• Svar på tråden Gör jag fel som skvallrar på pappan?
  • Tom Araya
    Anonym (Arg mamma) skrev 2022-07-28 03:16:00 följande:

Han har för vana att rensa allas godsaker, även barnens. Dottern fick choklad när hon fyllde år nyligen och även den åt pappan upp med orden "you snooze you lose".

Jag är så less på det här att jag slutat dölja hans beteende. Frågar barnen efter något som är borta så säger jag rakt ut att det är han som ätit upp det om det är slut. Jag vägrar få skulden för att han är egoistisk. 

Senast sa jag tom åt barnen att de får säga ifrån på skarpen nästa gång. Han lyssnar inte på mig, så jag tänker istället träna barnen att stå på sig och inte låta honom köra över dem.

Sådär har jag också gjort, när jag är sugen och bara barnens godis finns hemma. Men då har jag ersatt det jag tagit genom att köpa nytt till dem.

Menar den här pappan att han bara kan ta godiset?

Vad betyder  "you snooze you lose"?
  • Anonym (S)

Vet inte varför men jag kände mig riktigt irriterad på pappans beteende och framförallt hans kommentar...
    Kanske för att jag hatar när vuxna har en överlägset sätt och attityd mot barnen...
    Usch

Tror dock att det är många föräldrar som äter av sina barns godis men nog ska man väl ersätta det så fort som möjligt (helst innan barnen upptäcker det)
    Vad lär sig barnen av detta? När man är stor får man ta av andras saker, bara för att de är mindre?
    Och en födelsedagspresent dessutom...

Våra barn får dessutom inte äta godis när de vill så "You snooze you loose" är ju bara taskigt....

Vet inte hur man ska komma åt denna egoistiska och respektlösa attityd hos pappan...men att låta honom stå för sitt beteende är ju steg nummer ett tänker jag...

• Anonym (,,,)

Ja det är väl lika bra att de fräser ifrån själva. Dig lyssnar han ju tydligen inte på. Bra om han kanske kunde börja skämmas någon gång.

Har du frågat honom om varför han inte kan låta bli sakerna? Är han tex så godisberoende att han tom stjäl barnens godis? Om du kan få honom att inse att han har ett rejält osunt beteende kanske han fattar? Eller är det så att han tycker att han äger allt, bara för att han är en vuxen i hushållet? 

• Anonym (,,,)
    Tom Araya skrev 2022-07-28 04:09:05 följande:
    Sådär har jag också gjort, när jag är sugen och bara barnens godis finns hemma. Men då har jag ersatt det jag tagit genom att köpa nytt till dem.

Menar den här pappan att han bara kan ta godiset?

Vad betyder  "you snooze you lose"?
    Du kan enkelt googla uttrycket så hittar du vad det betyder Flört

Annars betyder det "du sover, du förlorar" = är du inte med när det händer, så tar jag ditt godis. 
  • Anonym (Las in och lat honom ersatta)

Sa otroligt respektlost. Ar han overlagsen alla andra, inklusive dig, och kan bete sig hur som helst och tycka att det ar helt OK? Sno ett barns fodelsedagspresent? Sa himla lagt.
    Bra att du inte doljer detta for barnen och bra att du lar dem sta upp for sig sjalva.
    For att fa bukt pa problemet kan ni ta till en del atgarder. Dels kan ni lasa in barnens godsaker pa ett stalle dit endast du (eller barnen sjalva) har nyckel. Se till att han inte kan fa tag pa nyckeln eller ser var barnen gommer den. Hanglas, kodlas, kassaskrin - vad som passar er bast.
    Sen ska han givetvis ersatta allt han tar, med ranta. Har han atit upp dotterns present sa koper han givetvis en ny + nagot extra som plaster pa saren. Ni maste insistera pa att han ersatter. Ge dig inte. Inte bara i pengavag, utan han ska ut och handla det (annars ar det latt att han lansar allt och sen slanger upp ett par hundralappar pa bordet och tror det ar OK, dvs. ni agerar godisaffar och gor det latt for honom att fortsatta detta beteende). 
    Finns det nagot ni kan gora likadant med, sa att han lattare kan satta sig in i barnens situation? Om han t ex. kopt en speciell ol att ha till helgen och nar han ska ha den sa ar den forsvunnen (ni har gomt den). Da svarar ni "you snooze, you loose" och sa blir han utan ol den helgen. Kanske ett daligt exempel, for det borde vara med nagot som blir riktigt kannbart och inte bara en ol. Fraga honom hur han hade kant om biljetter till nagot evenemang han sett fram emot, och kanske fatt i fodelsedagspresent, skulle vara forsvunna nar han val skulle utnyttja dem?

• Anonym (X)

Tänk vad dom lär sig på hans beteende.

Att inte ta saker för givet, säga ifrån och stå upp mot andra, lär sig om mitt och ditt, nya strategier som att tex gömma godiset etc. Dom får även bättre tandhälsa och färre kalorier.

Rena mönsterpappan.

• Anonym (Arg mamma)

Han säger att om man inte äter upp det dagen man får det är det fritt för alla att ta. Han köper inte nytt heller om man inte tjatar om det och då är det när han känner för det, inte så snabbt som möjligt.
    Barnen har blivit ledsna över det flera gånger, men han verkar inte bry sig. Han har tagit mitt flera gånger också, men tycker det är värre när han tar barnens.
    En annan grej han gör är att ta saker från min låda med bakgrejer.. Tex mandelmassa, så när jag behöver det kanske det bara finns en torr liten bit kvar.

• Lönnsirap
    Anonym (Arg mamma) skrev 2022-07-28 03:16:00 följande:

Anonym (Arg mamma) skrev 2022-07-28 09:03:07 följande:

Han säger att om man inte äter upp det dagen man får det är det fritt för alla att ta. Han köper inte nytt heller om man inte tjatar om det och då är det när han känner för det, inte så snabbt som möjligt.
    Barnen har blivit ledsna över det flera gånger, men han verkar inte bry sig. Han har tagit mitt flera gånger också, men tycker det är värre när han tar barnens.
    En annan grej han gör är att ta saker från min låda med bakgrejer.. Tex mandelmassa, så när jag behöver det kanske det bara finns en torr liten bit kvar.

Jag tänker att om man har en familjemedlem som inte kan "stå emot" att sno av de andra, så behöver man ha ordentliga lås för det som är "stöld-begärligt".

Man får åka och ersätta, med ränta och familjen får tillsammans bestämma vad som gäller. En självisk skit kan inte vara hålla på och styra med regler som inte är förankrade överhuvudtaget.

Förklara åter att allt inte är fritt att ta och köp låsbara skåp. Ett till varje medlem i familjen + låda till frys +låda i kyl om detta behövs.
  • Anonym (MR klister)

Ajdå....den människan hade jag tagit mig ett ordentligt snack med. Han lär ju barnen att stöld är okej! 

Ett sådant beteende hade kunnat få mig att lämna relationen. Tänk att aldrig kunna spara något gott hemma till familjen eller sig själv, till och med barnen måste SLUKA sitt godis för att inte bli bestulna. 

• Anonym (X)

Istället för att sätta hårt mot hårt så tror jag att han behöver hjälp med sitt sockerberoende.

Svar på tråden Gör jag fel som skvallrar på pappan?