Anonym (Arg mamma) skrev 2022-07-28 03:16:00 följande:
Gör jag fel som skvallrar på pappan?
Han har för vana att rensa allas godsaker, även barnens. Dottern fick choklad när hon fyllde år nyligen och även den åt pappan upp med orden "you snooze you lose".
Jag är så less på det här att jag slutat dölja hans beteende. Frågar barnen efter något som är borta så säger jag rakt ut att det är han som ätit upp det om det är slut. Jag vägrar få skulden för att han är egoistisk.
Senast sa jag tom åt barnen att de får säga ifrån på skarpen nästa gång. Han lyssnar inte på mig, så jag tänker istället träna barnen att stå på sig och inte låta honom köra över dem.
Anonym (Arg mamma) skrev 2022-07-28 09:03:07 följande:
Han säger att om man inte äter upp det dagen man får det är det fritt för alla att ta. Han köper inte nytt heller om man inte tjatar om det och då är det när han känner för det, inte så snabbt som möjligt.
Barnen har blivit ledsna över det flera gånger, men han verkar inte bry sig. Han har tagit mitt flera gånger också, men tycker det är värre när han tar barnens.
En annan grej han gör är att ta saker från min låda med bakgrejer.. Tex mandelmassa, så när jag behöver det kanske det bara finns en torr liten bit kvar.
Jag tänker att om man har en familjemedlem som inte kan "stå emot" att sno av de andra, så behöver man ha ordentliga lås för det som är "stöld-begärligt".
Man får åka och ersätta, med ränta och familjen får tillsammans bestämma vad som gäller. En självisk skit kan inte vara hålla på och styra med regler som inte är förankrade överhuvudtaget.
Förklara åter att allt inte är fritt att ta och köp låsbara skåp. Ett till varje medlem i familjen + låda till frys +låda i kyl om detta behövs.