• Thu 28 Jul 2022 09:32
    16205 visningar
    5 svar
    +1
    5
    16205

    Uthyrning

    Jag har haft ett hus uthyrt till en dam,hon har skött hyran så jag har inte sett några problem... inte förrän hon sa upp kontraktet och vi gjorde en besiktning tillsammans.
    Då kröp det fram att hon har hjälpt en missbrukare som har bott hos henne och mer eller mindre tog över och flyttade ut henne. Och han har ändrat om och förstört det mesta i huset,bla stulit alla gångjärn, element, duschblandare mm. Byggt en vägg och en platsbyggd säng. 
    Hon var fullt medveten om att hon skulle få stå för renoveringen. 
    Och nu börjar problemen på riktigt...hon lovade att det skulle vara klart ett datum, varvid jag lovade nya hyresgästen att flytta in kommande nya månad. Renoveringen var inte klar så den nya hyresgästen drog sig ur..vilket jag förstår. Så nu har hon haft två månader på sig att göra klart och det nya datumet som hon lovade att det skulle vara klart till är passerat. 
    Så vad gör jag?! Jag har inte fått hyran för sista månaden heller..

  • Svar på tråden Uthyrning
  • Anonym (Miffo­)
    Thu 28 Jul 2022 09:38
    #1
    +3

    Du anlitar egen hantverkare och skickar krav på betalning för arbetet och utestående hyror till henne. Betalar hon inte går du till kronofogden. 


    Kom ihåg att dokumentera ALLT. Hur bostaden ser ut, vad ni kommit överens om osv. 

  • Anonym (F)
    Thu 28 Jul 2022 10:20
    #2
    +2

    Det vanliga är att hyresvärden tar in egna hantverkare och sedan skickar räkningen till den tidigare hyresgästen. Det är alldeles för optimistiskt att lita på en hyresgäst som redan visat att hen inte kan sköta sina åtaganden.  

  • Fri 29 Jul 2022 11:53
    #3
    +3

    Besiktiga,  få henne att skriva under ett dokument på det som behöver renoveras och att hon står för kostnaden,  ta in hantverkare som fixar detta,  skicka fakturan. 

  • Fri 29 Jul 2022 20:44
    #4

    Som tidigare redan sagts i tråden (alla tre inlägg) är också vad jag anser är riktigt.

  • Sat 30 Jul 2022 00:09
    #5
    Tom Araya skrev 2022-07-29 20:44:24 följande:

    Som tidigare redan sagts i tråden (alla tre inlägg) är också vad jag anser är riktigt.


    Ja det är det enda riktiga, det borde också stå i kontraktet vad som gäller, samt att man kontrollerar huset tillsammans vid tillträde och sedan när personen vill flytta. 
    Att tro att en person som är ansvarig för att förstöra huset själv skall ta ansvar för renovering tyder på att allt inte står rätt till här. 
    Finns ens kontrakt?  Har hyresgästen pengar att betala med?  Är dom överens om vad som skall renoveras?   Är svaret nej på någon av frågorna finns ju risken att ts får betala allt själv när det väl kommer till kritan. 
Svar på tråden Uthyrning